Niet lekker in mijn vel.

-

Het is heel vervelend dat je ouders problemen hebben, maar het is niet zo verstandig dat jij de bemiddelaar gaat spelen. Dat kan af en toe de situatie wel sussen, maar uiteindelijk moeten zij het met z’n tweeën oplossen. Bovendien is het voor jou waarschijnlijk ook niet fijn om er zo tussenin in te staan. Jij moet ook lekker je eigen ding kunnen doen en je niet verplicht voelen erbij te zijn om de vrede maar te bewaren.

Misschien kun je een keertje met je ouders apart praten en zeggen dat je de situatie vervelend vindt en of ze een beetje rekening met je willen houden (je er niet in betrekken), en of ze niet te snel willen uitvallen naar elkaar?

Misschien maak je je wel veel drukker dan nodig is, iedere relatie heeft slechtere momenten en die komen meestal weer goed. Eerder is dat blijkbaar ook gelukt met je ouders, dus nu hopelijk weer :slightly_smiling_face: en zo niet, dan is dat echt heel naar, maar kan jij het niet oplossen…

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten, en nog steeds doet het zich wel eens voor. Mijn vader werkt ook erg veel en hard en dat heeft wel eens een negatieve uitwerking op de sfeer thuis gehad. Ik heb me dit lange tijd ontzettend aangetrokken, had het idee dat als ik er niet voor zorgde dat het goed ging thuis, het dan helemaal mis ging. Alsof ik verantwoordelijk was voor het feit dat mijn ouders bij elkaar bleven en gelukkig waren.

Maar dat werkt niet, want ik heb mezelf er alleen maar mee gek gemaakt. Ik ben in gesprek gegaan met mijn ouders en heb ze gezegd dat ik bang was dat ze uit elkaar zouden gaan als ik ermee zou stoppen de goede vrede te bewaren in huis, en dat ik daar eigenlijk helemaal genoeg van had. Misschien kun jij dat ook doen, zodat je er niet meer (alleen) mee blijft zitten en je ouders er rekening mee kunnen houden.

Verder zou ik me niet te druk maken om het feit of je ouders echt gaan scheiden of niet (al weet ik natuurlijk niet hoe de situatie is en de relatie tussen je ouders), want misschien maak je je inderdaad druk om niets :slightly_smiling_face:

Ik heb niet echt veel tips, maar sterkte ermee! :sob::muscle:

-

Herkenbaar wat je zegt. De sfeer tussen mijn ouders heeft ook invloed op mijn humeur, dat zal ook wel zo blijven denk ik. Maar als ze nu een keer onenigheid ofzo hebben dan ga ik het zelf al uit de weg, door naar boven te gaan of naar een vriendin oid. Zo probeer ik dan te voorkomen dat het mij ook meetrekt in het negatieve.

Maar het blijft lastig en verwarrend, heel begrijpelijk hoor. Ik hoop voor je dat het nu even goed blijft gaan dan :slightly_smiling_face:

regel iets leuks voor ze? Of ga eerst shoppen met je moeder, en dan s’avonds met je ouders naar de bios ofzo?