Zowat iedere week neem ik mezelf weer voor om gezonder te gaan eten. Dit lukt meestal 3 dagen waarna ik weer in mijn oude patroon val. Gezond eten wil voor mij vooral zeggen niet meer snoepen, want hier hou ik nogal van.
Ik wil eigenlijk wat afvallen maar op deze manier lukt dat nooit. Ik heb eerder het gevoel dat ik aankom. Hoe houden jullie het wel vol? Heeft er iemand tips?
Gezond kan ook heel lekker zijn zoals fruit. In plaats van snoep te kopen gewoon een bakje fruit die je bij de albert heijn heb bijvoorbeeld. Daarnaast kan je ook gaan kijken naar producten waar je een meer voldaan gevoel van krijgt zodat je niet de nijging krijgt om te willen snoepen tussendoor. En sporten is ook een goede tip, dan zie je hoeveel inspanning je moet doen om er een snoepje af te werken en dan denk je ook meer na over wat je eet omdat je veel moeite doet voor je lichaam. Good luck!
De beste tip die ik kan geven is om gewoon geen ongezond eten in huis te hebben, dan kan je het ook niet eten
Helaas woon ik nog thuis.
En daar zit de valkuil, gezond eten houd niet in dat je helemaal niet meer snoept. Jezelf af en toe iets ongezonds gunnen is van belang bij een gezonde levensstijl en een healthy mindset. Je houd het nooit je hele leven vol om nooit eens wat lekkers te snoepen
Je zegt dat je wilt afvallen, en dat kan makkelijk met een 80% gezond 20% ongezond- levensstijl.
Verder als tip, eet genoeg gezonde dingen zodat je vol zit. Dan krijg je ook minder de neiging om ongezonde dingen te nemen.
Bij mij heeft het heel lang geduurd voordat ik een gezonde levensstijl kregen met o.a. minder snoepen (chips was echt mijn guilty pleasure, ik at het het liefst de hele dag). Het is gewoon een kwestie van wennen aan minder snoepen en goede alternatieven vinden. Bij mij heeft het ook goed geholpen om echt grote maaltijden te nemen als ontbijt, lunch en avondeten. Als ik bij die maaltijden niet goed genoeg eet, dan ga ik veel meer tussendoortjes eten! Misschien dat dat helpt
Wat bij mij had geholpen is minderen. Koekjes waren echt mijn ding. Ik besloot dat ik van mijzelf 2 koekjes per dag mocht eten (in plaats van vrijwel iedere dag een half pak). Op een gegeven moment vond ik 2 koekjes best veel, dus besloot ik er 1 koekje per dag van te maken. Na een tijdje had ik eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan koekjes, en sinds dien snoep ik helemaal niet meer.
Inderdaad, je kunt ook gewoon 3 dagen ‘‘gezond’’ eten, 1 dag ‘‘zondigen’’ en daarna weer verder gaan.
Het kost een gemiddeld brein 3 weken (21 dagen) om zich aan te passen en een gewoonte te vormen!
Oftewel: 3 weken leven volgens je eigen regels (VOLHOUDEN dus!) en dan is het een gewoonte wat betekent dat je er veeel minder moeite mee hebt!
Dit heeft mij heel erg geholpen als motivatie om vol te houden.
Zeg tegen je ouders dat je gezonder wilt eten zodat ze er ook rekening mee kunnen houden.
Mijn ervaring is dat iets totaal uit je leven verbannen niet mogelijk is. Je mag best snoepen, maar niet iedere dag en minder!!
Hallo allemaal! Ik ben nieuw op Girlscene, ik zoch iets of iemand om af te komen van mijn probleem, en dit forum is de goede denk ik.
Ik kan super gezond eten, qua wat ik dan eet. Ook als ik niet thuis ben, kies ik altijd voor healthy. Maar als ik dan thuis ben en ga computeren of huiswerk maken, blijf ik maar eten. En dan weet ik dat het niet goed is. Ik ben verder niet dik, maar ik vind die ongelofelijke drang om steeds te gaan snoepen (en dan bedoel ik wel chocolade en koek) heel irrirant en ik wil gewoon dat ik eens een dagje zonder kan! Maar ik probeer het al een jaar, en toch gaat er geen dag voorbij dat het niet mis gaat:p Dus nu ben ik het zat.
Ik eet gewoon genoeg, echt waar. Als ik zo ga snoepen dan heb ik ook geen honger of iets. Het is gewoon een soort gewoonte en dan kan ik niet meer stoppen.
Hebben meer mensen hier last van?
Ohja en soms begin ik zelfs al na het ontbijt met iets lekker pakken!! Dat kan toch niet
Xxx
Dit dus.
Waarom zo extreem en helemaal niet snoepen, zeker als je dat lekker vindt en moeilijk vol te houden? Het werkt beter om gewoon minder te snoepen of sommige snoepmomenten/dingen te vervangen met dingen die wat gezonder zijn, zoals worteltjes met hummus of tomaatjes.
@IsfetVan mij hoeft dat ook niet (helemaal niet snoepen). Maar het is zo lastig om te stoppen als je eenmaal begint…
Ga eerst na waarom je snoept. Is het omdat je huiswerk maakt/tv kijkt en die handeling/beweging fijn vindt? Of omdat je je verveelt, afleiding zoekt? Kies dan iets waar je redelijk ongelimiteerd van kan snoepen, zoals komkommer schijfjes, worteltjes, snoeptomaatjes en dat soort dingen.
Het makkelijkste is om een plan te maken en de gewoonte om veel te snoepen van iets ongezonds te veranderen naar het veel snoepen van iets gezond(er)s.
Kies de koekjes en chocolade als een ding wat je wel mag, maar dan één stukje, of één koekje. Plan dat moment in op de dag, dan kan je ernaar toe leven.
Wat ook helpt, en ook al genoemd is: als het er niet kan je het ook niet snoepen. Koop kleine verpakkingen, of laat iemand de rest van de verpakking verstoppen. Neem wat je van plan bent te nemen en verder kan je niet.
Herkenbaar, mijn zus heeft precies hetzelfde. Het draait om discipline. Als je op het punt staat chips te pakken of die ene reep chocola, dan moet je jezelf toespreken dat het niet goed is. Drink dan een glas water en neem iets van fruit. Als je het jezelf gaat verbieden dan is het lastiger volhouden. Geef jezelf daarom om de dag of 1x per dag een snackmoment. Ik heb het heel erg met alcohol. Nu heb ik mezelf afspraken opgelegd en kan me hier beter aan houden. Wat nog beter helpt is: regelmatig sporten, dan is een ongezonde snack zo erg niet meer.
Je hoeft jezelf ook niet alles te ontzeggen. In plaats van dat je een hele zak leegeet, pak je een paar snoepjes en zet je de zak weer weg. Ipv met de zak chips op de bank te gaan zitten, pak je een klein bakje en dat mag je dan leegeten. Leer je porties beheersen en dan hoef je jezelf echt niet alles te ontzeggen.
Ben het ermee eens dat het discipline is en zeker in het begin is het lastig, maar later wordt het een gewoonte. Mijn tips zijn ook meer gericht op het ‘ik kan echt niet stoppen, ik heb geen discipline’ verhaal. Dat zijn trucjes maar je hebt er meer aan om meer gedisciplineerd te worden. Dat kan je oa. doen door duidelijke afspraken met jezelf te maken en je daar ook aan te houden.
En genoeg eten de rest van de dag zodat je verzadigd bent, en gevarieerd. Maar dat is ook al genoemd.
Inderdaad Bewust bezig met je eten zijn is de eerste stap. Denk na bij wat je in je mond stopt. Ga desnoods een food journal bijhouden of iets dergelijks. Maar het is ook gewoon omschakelen en ooit zal je die stap dan moeten zetten.
Moet zeggen dat het mij pas echt gelukt is op het moment dat ik alles volledig onder controle had. Ik bedoel daarmee: ik woon nu geheel op mijzelf, ik heb controle over wat ik in huis haal en daarmee ook wat ik in mijn mond stop. En als ik nu iets in huis haal wat ongezond is, bijvoorbeeld vanwege bezoek/borrel of huisavondjes, dan geef ik het meteen door aan mijn huisgenoten die daar gretig gebruik van maken. Dan eten zij het op.
Voorheen woonde ik natuurlijk eerst bij mijn ouders, die over het algemeen gezond eten maar ook altijd chocolade, koekjes en chips in huis hadden. Daarna woonde ik samen met mijn ex, die ook hield van chocolade en chips. En wanneer ik iemand zag eten of het eten zelf zag, vond ik het ook moeilijker om er vanaf te blijven. Nu gaat het eigenlijk vanzelf en heb ik ook geen ‘zin’ meer in de saucijzen broodjes in de kantine of de chocolade cupcake bij mijn koffie in de koffiebar.