niet klaar voor nieuwe start

hallo meisjes,
ik moet volgend jaar naar een nieuwe school omdat ik op mijn vorige school alleen de eerste 2 jaar vwo kon doen.
op de basisschool heb ik een moeilijk tijd gehad en ik heb op de middelbare school fantastische vriendinnen gekregen en heb de tijd van mijn leven.
maar we gaan nu allemaal uit elkaar. 1 meisje doet gymnasium, 1 meisje gaat naar een school waar je word voorbereid op HBO en 2 meisjes doen vmbo. ik ben de enige die vwo gaat doen, maar nog een vriendin van mij gaat op dezelfde school havo doen.
maar ik ben er helemaal niet klaar voor, ik wil niet nog een nieuwe start maken en in mijn eentje in een nieuwe klas komen op een school met 1300 leerlingen (zo’n 1000 leerlingen meer als waar ik eerst op zat).
in de nieuwe cosmogirl stonden allemaal geweldige tips maar ik ben nog niet overtuigd. ik ben helemaal geen onzeker typ en ik kan makkelijk vrienden maken maar ik heb er gewoon totaal GEEN zin in.
van mijn ouders moet ik vwo gaan doen, maar eigenlijk wil ik havo doen.
ik heb vwo niet nodig voor wat ik later wil gaan doen (fotografie/mode).
heeft iemand tips om me door deze eerste paar weken te sleuren?

Denk er niet te veel aan. En je hebt toch in ieder geval 1 vriendin?
Je kan ook nog altijd met die andere afspreken.
En je hoeft toch echt geen band te scheppen met je klasgenoten. Ik wist aan het eind van het jaar ook niet precies hoe iedereen heette. Ze boeiden me niet.

Ik vind persoonlijk dat je niks moet van je ouders.
Ja met VWO heb je meer keuze op een baan, maar de havo is ook prima. Mocht je op de havo komen en denk je dat je toch liever toch nog je VWO diploma wil, kan je er makkelijk nog een jaartje aan vast plakken.

Maar misschien zijn je ouders ook bang dat havo te makkelijk voor je is en dat er dan geen uitdaging in zit.

als je vwo kan zou ik dat wel gaan doen. je hebt gewoon veel meer mogelijkheden later, en ik denk dat je met een vwo diploma meer kans op een baan hebt als dat je een havo diploma hebt. je kan in de pauzes altijd nog naar die andere vriendin. en zie het zo, hoe minder je optrekt met de kinderen uit je klas deste meer je oplet in de klas en hoe minder je hoeft te doen na schooltijd waardoor je dus weer meer met die andere vriendinnen kan optrekken ;d. het is misschien even rot in het begin maar het komt allemaal wel goed en er zitten vast wel leuke kinderen bij je in de klas :slightly_smiling_face:

Je hebt niet meer kans hoor.
Zeker niet als ze mode/fotografie kant op wil, daar willen vooral talent.

ik snap hoe je je voelt hoor, ikga ook naar een nieuwe school, en niemand die ik ken gaat de zelfde richting als mij doen, ik kom gelukkig wel bij mn nichtje op school, maartog.
een nieuwe start maken is altijd eng.
denk er gewoon niet teveel over na, en begin het jaar vol goede moed.
sterkte :four_leaf_clover:

kus

mm oke… ik heb daar niet zoveel verstand van :stuck_out_tongue:
maar ik zou wel gewoon vwo doen. ik bedoel als je het kan waarom niet? wat als een carriëre in mode/fotografie niet lukt… en je besluit iets anders te doen maar daar moet je vwo voor hebben? het lijkt mij niet leuk om op je 22ste ofzo nog weer verder met je diploma te gaan

Hoe moeilijk het nu misschien voor je lijkt: ik zou je schoolniveau absoluut NIET af laten hangen van je vriendinnen. Je raakt ze namelijk toch niet écht kwijt? Je kan altijd met ze blijven afspreken.
Je kan nu misschien wel zeggen dat je vwo niet nodig hebt, maar wie weet denk je daar over een jaar wel weer heel anders over. (je zit pas in de 2e!) Bovendien zou ik niet iets gaan doen wat eigenlijk onder je niveau zit.

Zie het als iets positiefs: nieuwe mensen ontmoeten. Misschien is het dan wel moeilijk in het begin, maar uiteindelijk hou je er vast alleen maar méér vrienden aan over!