niet in het donker naar buiten

heyyy allemaal.
ik ben 13 jaar,
en mag van me ouders niet in het donker naar buiten(om 5 uur moet ik thuis zijn)
als ik 10 min te laat komt worden ze drekt heel er boos…
ik heb ook een vriendje…
hij en zn beste vriend vragen dan wel eens of k savonds naar buiten mag…(ze weten niet dat ik na 5 uur niet meer naar buiten mag)
laats vroegen mn beste vriendinnen of k ook naar buiten wou rond 7 uur maar k mocht dus niet…

vinden jullie dat een kind van 13 na 5 uur niet meer naar buiten mag?
en hoe oud ben jij en tot hoelaat mag jij naar buiten?

groetjess kimberly

Hangt er wat vanaf. Ik kan het me voorstellen als je in een heel verlaten, donker gebied woont, dat je ouders liever niet willen dat je nog buiten komt als het donker is. Hoe dan ook, het mag gewoon niet. Ik snap wel dat je baalt dat je 's avonds nier ergens heen kunt, maar misschien kunnen zij dan wel naar jou toe komen?

Hangt er inderdaad van af waar je woont denk ik. En oowk schrijf je als ook.

Ik vind het heel terecht dat een jong meisje 's avonds niet alleen buiten mag. Kan je misschien eens voorstellen dat je vriendje je komt ophalen en meewandelt/fietst, en je erna terug thuis afzet? Misschien dat het je ouders het dan wel ok vinden :slightly_smiling_face:

Ja dat zou ik vragen!

Weet ik…maar k schijft altijd oowk in plaats van ook…idk wrm

Al geprobeerd… :frowning_face:

Maar het is de laatste tijd toch pas om 6 uur half 7 donker? :face_with_raised_eyebrow:

Ik vind het heel normaal. Waarschijnlijk willen ze je graag op tijd thuis voor het eten en zeggen ze daarom 5 uur thuis. Na het eten is het vaak al donker en dan snap ik wel dat je ouders liever niet hebben dat je nog buiten komt.

Toen ik 13 was moest ik voor 6 uur thuis zijn, want we gingen dan eten. Na het eten mocht ik alleen naar buiten om naar mijn buurmeisje te gaan. Dan mochten we ook niet buitenspelen. Verder had ik niet dat mijn vrienden na het eten afspraken. Het was voor ons heel normaal dat niemand dan nog naar buiten wilde.

Ik ben bang dat je erbij moet neerleggen. Zolang je bij je ouders woon zijn zij de baas. Valt weinig aan te doen.

Helemaal eens met je ouders.

ik moest rond die leeftijd ook naar binnen als de straatlampen aangingen. niks mis mee

Ik mocht op die leeftijd ook niet in het donker naar buiten. Ik ben nu 19 en m’n ouders vinden het nog steeds niet chill als ik laat alleen over straat loop.

Ik vind het vrij normaal eigenlijk.

Ik vind het oowk normaal.

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Het ligt er een beetje aan waar je woont, maar ik vind het wel een beetje overdreven. Toen ik een jaar of 9/10 was mocht ik ook gewoon tot 8 uur naar buiten en toen ik 14 was moest ik regelmatig tot ‘laat’ in de avond hockeyen en was ik dus niet voor 9 uur thuis. Ik woon dan ook niet in de middle of nowhere, maar het is ook niet alsof ik in een super drukke stad woon waar altijd wel iemand is.

Ik weet niet of je de oudste bent thuis (of enig kind), maar ik kan me voorstellen dat je ouders graag willen dat je voor het donker thuis bent. Dat wilden mijn ouders ook graag bij mij, hoewel ik toch niet graag op straat hing. Kun je niet bij iemand thuis afspreken en met je ouders de afspraak maken dat je ze belt als je naar huis fietst?

Ja precies ik ook. En dat was bij mij ook het geval toen ik 13 was. Alhoewel… Toen moest ik altijd na school gewoon naar huis, niet buiten blijven rond zwerven. Maar goed in de zomer valt het dan wel weer mee want dan is het langer licht, dus nog ff volhouden voor je.

Ik woon in een klein rustig dorpje​:wink::joy: