Niet gelukkig thuis

Ik woon op dit moment nog thuis bij mijn moeder, stiefvader en zusjes. Nu wordt de sfeer er steeds minder leuk om sinds een aantal maanden en ik merk gewoon dat dit best wel invloed heeft op mij. Ik ben het liefst gewoon weg ofzo. Door de rot sfeer thuis zit ik totaal niet lekker in mijn vel en ik heb het gevoel dat ik mezelf niet ben/niet kan zijn. Ik merk echt aan mezelf dat dit gevoel steeds erger wordt en dat het thuis ook gewoon steeds minder leuk voor mij wordt.
Ik heb een tijdje terug al besloten dat ik uit huis wil. Nu is het zo dat ik bijna klaar ben met mijn studie en ik wil dus niet op kamers. Ik sta ingeschreven bij woningbouwverenigingen en reageer ook elke week op appartementjes etc, maar omdat ik nog niet super lang ingeschreven sta ben ik bang dat dit nog super lang gaat duren. Ik ben ook al andere opties aan het zoeken, maar ik zit soiweso een beetje met huurtoeslag etc. In het kort dus, ik denk niet dat ik op korte termijn echt uit huis kan gaan.
Nu gaat de vraag ‘hoe ga ik dit uithouden tot ik ooit iets voor mezelf vindt’ steeds vaker door mijn hoofd. Ik ga liever vandaag dan morgen nog verhuizen, maar ik weet ook gewoon dat dit geen optie is. Maar hoe moet ik hier dan mee omgaan? Heeft iemand tips oid?

Heel lastig als je geen goede band heb met iemand waarmee je in een huis leeft en woont. Kun je eens gaan praten met je stiefmoeder erover? Of heb je iemand in je vriendengroep / familie waarmee je je verhaal kwijt kunt? Probeer er goed over te praten.

Misschien kan je tijdelijk anti kraak wonen? of toch tijdelijk op kamers, hoewel ik snap dat dat niet ideaal is

kan er gewerkt worden aan de problemen thuis?
Zoja, kan de negatieve sfeer misschien weggaan indien er wordt gesproken?
Zo niet, herinner je jezelf er best aan dat het tijdelijk is, en kan je eventueel soms sleepovers houden bij goede vrienden ofzo? (niet nachten aan een stuk natuurlijk, af en toe als het thuis echt niet lukt)

@lifesplash; thuis erover praten is geen optie. Ik heb dit geprobeerd en er wordt niet echt op gereageerd/er wordt niks mee gedaan. Er zijn een aantal vrienden waarmee ik heel goed kan praten en die weten ook wat er speelt, maar dit lost verder niks op aan de situatie en dat is iets wat ik me heel goed besef…

Is het een mogelijkheid om bij je vader te gaan wonen?

weg

Al zou hij het wel toelaten, dit wil ik niet. Ik heb eigenlijk ook weinig tot geen contact met hem, ik kan het niet vinden met zijn vrouw en de band tussen hem en mij is er gewoon niet (meer)