Niet durven sporten

Hallo meiden,
ik zit met een probleem. Ik heb al zo’n tijd niet meer gesport dat ik het nu niet
meer durf. Zoals net wou ik gaan hardlopen maar dan ben ik zo bang dat het er
stom uitziet en ben ik bang dat ik iemand tegen kom, dat ik het simpelweg
niet meer durf.
Of ik wou laatst baantjes trekken maar dan ben ik bang dat het druk is en
dat veel mensen mij zien sporten of dat ik iemand tegen kom die ik ken.
De sportschool durf ik al helemaal niet in mijn eentje heen omdat daar veel mensen
zijn.
Heeft iemand anders hier ook last van?

xx

Ik denk dat het een zaak is van gewoon doen en ervaren dat je negatieve gedachten niet waar zijn. Als je sport is het niet de bedoeling dat je leuk uitziet, ik kan weinig mensen die er niet stom uitzien als ze sporten, en dat bedoel ik positief want die mensen focussen zich op wat ze zijn aan het doen en niet hoe ze uitzien.

Wat mogelijk helpt is klein te beginnen, mogelijk thuis te sporten. En als je je prettig voelt om het thuis te doen kan je het mogelijk buiten doen, in het zwembad of op een sportschool.

Met hardlopen wel een beetje ja.
Maar misschien kun je eerst touwtje springen in de tuin zodat je een beetje een betere conditie hebt voordat je gaat hardlopen.
En verder is hardlopen echt niet raar hoor, als jij een hardloper ziet ga je toch ook niet denken dat diegene er raar uitziet.

Ik zou me proberen niet al te druk te maken. Jij hebt het idee dat je er stom uitziet, dat mensen het raar vinden enzo. Maar niemand let er echt op. En zo wel, ze zullen echt geen rare dingen denken. Als ik jou was zou ik er gewoon mee beginnen, dan ervaar je het zelf. :slightly_smiling_face:

Bij ons in de sportschool zien we wel dat iemand nieuw is maar niemand die er rare dingen over denkt! We hebben juist respect voor ze dat ze zijn gekomen en dat ze de beslissing hebben gemaakt om te gaan sporten! :slightly_smiling_face:

Dit heb ik ook! Ik heb nu al 4 jaar niet meer gesport (deed eerst aan tennis, maar dat vond ik op een gegeven moment saai worden). Ik ben nu eerst bezig met van die 30-day challenges, zodat ik al iets van een conditie heb. Ik ben een maand geleden voor het eerst gaan hardlopen, en het valt echt reuze mee! Anders kun je misschien gaan op een tijdstip dat het minder druk is?

DANIQUE, MAAK JE VERSLAG AF
Ja sorry.

Ontopic: Ik had dit ook heel erg. Ik heb licht overgewicht en ben nogal onzeker, dus ben vaak al bang voor wat mensen van me denken. Maar ik ben gewoon gaan hardlopen - in strakke hardlooptight - en 2 of 3 maanden verder nu voel ik me al een stuk zelfverzekerder. Sporten werkt daar namelijk ook hartstikke goed voor!
Ik ken ook iemand die vaak ging hardlopen in het donker, om dezelfde reden. Als je dan niet op onbewoonde stukken gaat lopen en zorgt dat je goed zichtbaar ben d.m.v. lampjes kan dat ook, al raad ik je dat niet aan…

Succes :slightly_smiling_face: