Niet durven slapen bij vriendinnen

Hey,
Ik heb al een paar jaar nogal een groot probleem: ik durf mezelf aan niemand zonder make-up te laten zien. Ik vind mezelf echt extreem lelijk, ik heb een ontzettend onzuivere huid met veel acné en ook nog eens een hele bleke huid, en ik wil dat gewoon echt aan niemand laten zien, dus ik plamuur me redelijk vol. Zonder vind ik mezelf echt extreem lelijk. Slapen bij vriendinnen doe ik zo min mogelijk, en als ik het doe ga ik of slapen met make-up of zorg ik ervoor dat ik eerder op ben zodat ik alvast mn make-up op kan doen. Ik vind dit echt heel erg van mezelf, maar ik schaam me gewoon dood.
Nu ga ik deze zomer met een vriendin mee op vakantie voor twee weken. Ik weet ondertussen dat dit niet echt normaal is, maar ik voel me echt heel erg ongemakkelijk en stom zonder en ben ook echt bang dat dat de vakantie voor mij gaat verpesten. Ik weet niet zo goed hoe ik haar in godsnaam dit moet uitleggen en of ik dit wel moet uitleggen en hoe ik mezelf iets minder kut kan laten voelen over mijn gezicht

Naar de huisarts voor je acne? Ik herken je hier wel in, ik had hier ook last van. Sinds ik aan de pil zit is m’n acne heel erg verminderd!

Ja, mijn moeder is nogal tegen de pil en wilt ook niet dat ik hem slik zolang ik nog niet seksueel actief ben. Maar ik kan wel een keer naar de huisarts gaan om te kijken of er andere opties voor zijn ja!

Ik zou het wel uitleggen aan je vriendin als in vertellen hoe jij over jezelf denkt en als ze een goede vriendin is zal ze er vast geen probleem van maken en je juist geruststellen.

Misschien valt het je vriendin zelfs helemaal niet zo op? Je denkt waarschijnlijk dat het er allemaal vreselijk uitziet (been there done that), maar iedereen heeft wel iets waar hij/zij zich slecht/onzeker over voelt.
Voor acne bestaan er oplossingen, al duurt het soms lang tegen dat je de ‘juiste’ middel hebt gevonden. Daarom zou ik er niet mee wachten, je kan altijd een afspraak maken met de dermatoloog of de huisarts.

Ik ben er vrij zeker van dat het vrij ernstig is allemaal haha, mijn hele kin, voorhoofd en neus zitten onder de mee-eters die dan uitgroeien tot puisten en ik kan er niet vanaf blijven dus zit ook nog onder de oude littekens en vlekjes.
Ik wil eigenlijk ook wel binnenkort iemand bezoeken, maar ik ben dan heel erg geneigd om gewoon met make-up op binnen te lopen en het er daar pas af te halen omdat het zo gek voelt om in de buitenlucht met mijn normale huid te lopen. Zou dat raar zijn?

Als je voor een onzuivere huid naar de dokter gaat, zou ik me niet eerst dichtplamuren voordat ik ga…

Naar de huisarts ja! Ik ken het gevoel wel een beetje, ik vond het eerst ook niet fijn om zonder make-up me aan andere laten te zien, zelf niet bij mijn beste vriendin. Deed meteen na het opstaan dan make-up en soms ging ik slapen met wat concealer op bepaalde plekjes, maar ik denk dat het een puberkwaaltje van me was. Nu ik wat ouder ben heb ik er helemaal geen moeite meer mee om mijn ‘naakte’ gezicht te laten zien.

Ik zou ook naar de huisarts gaan, die kan je eventueel doorverwijzen naar een dermatoloog. Er zijn echt genoeg andere dingen tegen acne dan de pil. Wel mag je bij sommige medicatie/zalfjes etc. niet in de zon of alcohol drinken dus dat is iets waar je wel rekening mee moet houden!