Niet doen [Verhaal]

Met vlugge stappen loop ik het plein op. Saar en Melanie staan tegen de muur geleund en drinken breezer. Ik loop op ze af en ga erbij staan. ‘‘Hoi, meiden’’ Zeg ik glimlachend. Saar kijkt me arrogant aan. ‘‘Wij hebben wel gezien dat je met Dennis stond te bekken’’ Zegt Saar arrogant. Ik kijk haar aan alsof ze gestoord is. ‘‘Ik, met Dennis? Bekken?’’ Ik voel mijn maag samen trekken. ‘‘Ja, doe nou maar niet of je niets weet’’ Zegt Melanie. De twee lopen weg. Ik heb helemaal niet met Dennis gezoend. Melanie en Saar zijn mijn beste vriendinnen en dan gaan ze nog liegen ook? Hoe kunnen ze. Ik loop naar het fietsenhok en haal mijn fiets van het slot. Ik rijd naar de kledingwinkel.

‘‘Ben je nou eindelijk klaar?’’ Vraagt een verkoopster. ‘‘Bijna’’ Zeg ik glimlachend terwijl ik in het kleedhokje een nieuwe jurk probeer. Er komt een Marokkaanse jongen aangelopen. ‘‘Sorry, de parkeerplaats was vol’’ Zegt hij. Ik kijk hem vragend aan. ‘‘Kleed je maar om, ik betaal de jurk vast’’ Zegt de Marokkaanse jongen. Verbaasd kleed ik me weer om en loop samen met de jongen naar buiten. Stacey komt net de hoek omlopen. ‘‘Wie is dat?’’ Vraagt Stacey aan me. ‘‘Heb je die dure jurk van hem?’’ Vraagt ze voordat ik antwoord kan geven. ‘‘Geen idee, ja hij kocht hem voor me’’ Zeg ik met een nog steeds verwonderd gezicht. De jongen geeft het bonnetje aan me. ‘‘Hiervoor als je heb wilt ruilen’’ Zegt hij. Ik lees zijn naam van het bonnetje. ‘‘Yezza’’ Lees ik. Zijn mobiele nummer staat ernaast. Ik glimlach en stop het in mijn zak.

Het tussenuur is voorbij en ik fiets weer naar school. Na de eerste les loop ik naar de dames wc’s. ‘‘Sophie, zij is zo’n bitch.’’ Hoor ik Saar zeggen. Melanie lacht. ‘‘Echt wel’’ Zegt Melanie. Ik gooi het hokje van de wc’s open en storm op ze af. ‘‘Jij bitch!’’ Gil ik naar Saar terwijl ik naar haar uithaal. Melanie pakt me beet. Kokend van woede loop ik het schoolplein op. Ik fiets naar de stad en loop daar een eindje. Ik bel Yezza op. ‘‘He, met Sophie, van de winkel’’ Zeg ik. ‘‘He, Sophie!’’ Zegt Yezza. Ik hoor een vriend aan de andere kant lachen. ‘‘Zullen we afspreken?’’ Vraag ik. ‘‘Is goed, vanavond?’’ Vraagt Yezza. ‘‘Afgesproken’’ Antwoordt ik met ene blije tinteling in mijn buik. Ik hang op en stop het bonnetje en mijn mobiel weg.

Die avond na het eten bel ik Stacey op. ‘‘Hoi’’ Zegt Stacey. ‘‘Hey Stacey, met Sophie, wil je als mijn moeder belt vanavond zeggen dat ik bij jou logeer?’’ Vraag ik lief. ‘‘Oke’’ Zegt Stacey. Ik hang op. ‘‘Mam? Ik slaap bij Stacey’’ Zeg ik terwijl ik haar een kus geef op haar wang. ‘‘Is goed, lief’’ Zegt ze. Ik kijk uit het ruim en zie de auto van Yezza de parkeerplaats op rijden. ‘‘Doeg!’’ Roep ik terwijl ik de deur achter me dicht gooi. Terwijl ik de trappen van de flat afren slaan mijn gedachten op hol. ‘‘Dag schoonheid’’ Zegt Yezza. ‘‘Slijmerd’’ zeg ik grijnzend. Ik stap in. Yezza haalt het dag van de auto weg. ‘‘Lekker luchtig’’ Zeg ik voor de grap. Hij grijnst. Een auto komt luid toeterend voorbij. ‘‘Yo!’’ Hoor ik Yezza naar een paar jongens in de auto roepen. Ik kijk om mij heen. Overal zijn uitgaan gelegenheden. Yezza parkeert zijn auto met open dak op de parkeerplaats naast een disco. ‘‘He, vriend’’ Zegt hij tegen een portier terwijl die een klap op zijn schouder geeft. We lopen door met gezeur van een paar andere mensen achter ons. Binnen is het druk. Mensen dansen en de muziek bonkt in mijn keel.

De volgende dag lopen ik en Yezza weer door de stad. Ik heb al een tas vol met kleding van een van de duurdere winkels. Ik voel me helemaal blij. ‘‘He, je moet eens een keer naar de Nagelstudio van Machello gaan’’ Zegt Yezza. Hij levert me er af. ‘‘Tot zo’’ Zegt Yezza terwijl hij me over mijn hoofd aait. ‘‘Tot zo’’ Zeg ik.

Ik zit al een tijd te wachten. ‘‘Ja, hij komt echt zo’’ Zeg ik tegen Machello. Yezza komt binnen. Ik sta op. ‘‘Waar bleef je nou?’’ Vraag ik een beetje boos. ‘‘Ja, dat kan ik niet maken onder een bespreking’’ Zegt Yezza als excuus. ‘‘Kom, ik wil je aan iedereen laten zien. Kom’’ Zegt Yezza terwijl hij me meeneemt. In een cafetaria aangekomen stelt Yezza me aan zijn vrienden voor. Ik schud hun hand en ga zitten. Ik maak een praatje met een paar meiden en jongens.

Hijgend lig ik op de achterbank van de auto van Yezza. Yezza ligt op me. Dan gaat hij zitten. ‘‘Ik heb ene probleem’’ Zegt Yezza. ‘‘Mijn geld is op en ik ben ontslagen.’’ Met grote ogen kijk ik hem aan. ‘‘Door mij?’’ Vraag ik. ‘‘Ongeveer’’ zegt hij zachtjes. Ik zucht en leg mijn hand op zijn been. ‘‘Kan je niets van je ouders lenen?’’ Vraag ik. ‘‘Daar gaan ze nooit mee akkoord’’ Antwoordt Yezza. ‘‘Er is nog een andere oplossing’’ Zegt Yezza. ‘‘Die vriend van mij die wil me matsen.’’ Zegt Yezza. ‘‘Nou gelukkig toch?’’ Zeg ik. ‘‘Als jij met hem naar bed gaat dan hoef ik de eerste drie weken niets terug te betalen.’’ Zegt Yezza. Ik lach verbluft en schud mijn hoofd. ‘‘Dat is niet, ja dat is, hij is niet goed bij zijn hoofd!’’ Zeg ik terwijl ik er gebaren bij maak. ‘‘Ja ik wist het, ik had jou gewoon niks moeten vragen’’ Zegt Yezza. ‘‘Ja sorry, dat is toch ook totaal gestoord?’’ Vraag ik aan Yezza. ‘‘Dat vind ik een goede deal!’’ Zegt Yezza serieus. ‘‘Ja, oh ja’’ Zeg ik nadenkend. ‘‘Ik zou het zo tof van je vinden als je dat voor mij zou willen doen’’ Zegt Yezza lief. Een tijdje zwijg ik. ‘‘Bekijk het maar’’ zeg ik dan boos terwijl ik uit de auto stap. Met grote passen loop ik weg.

De volgende dag staat Yezza weer in zijn auto bij het hek. Hij wenkt me om te komen. Ik twijfel maar kom dan op hem af. Hij doet me een ketting om. Ik ga naar het buitenland zegt hij. Geschrokken kijk ik hem aan. ‘‘Ik wil die ketting niet, je had toch niet genoeg geld meer? En waarom ga je weg?’’ Vraag ik hopeloos. ‘‘Ze hebben me bedreigd vanwege het geld’’ Zegt Yezza. ‘‘Wanneer kom je dan weer terug?’’ Zeg ik in paniek. ‘‘Ja’’ Zegt Yezza. ‘‘Dat weet ik niet.’’

De volgende dag sta ik met Yezza voor het huis van zijn vriend. ‘‘Ik doe het voor jou’’ Zeg ik zachtjes tegen Yezza. Hij knikt en belt aan. Zijn vriend doet open. Ik volg zijn vriend. Yezza loopt naast me. ‘‘Ik vind het tof van je, ik kom je straks weer halen’’ Zegt Yezza. Ik knik zachtjes. Yezza verdwijnt. ‘‘Zo, mooi dametje ben je’’ Zegt Yezza’s vriend terwijl die me zachtjes beet pakt en me heen en weer begint te wiegen. Hij schuift de deur van zijn slaapkamer open. Ik loop naar binnen en kleed me daar uit.

```html
Doet me denken aan deze film.

```

```html

Klopt, ik heb hem gisteren gezien en het deed me inspiratie op. Eb sommige stukjes komen er ook uit.
```