Niet afvallen maar wel dieeten

Hey lieve Girlsceners,

Sinds ik in de pubertijd ben, neemt mijn gewicht toe.
Ik heb vaak veel gegeten maar ik dieet ook regelmatig (zonder resultaat)
Toen ik 5 maanden geleden op de weegschaal zag dat ik ruim 75 kilo woog besloot ik er iets aan te doen, ik ben op (verschillende) dieeten gegaan en ook een tijd onder begeleiding van een dieetiste. Ik sport ongeveer 2 uur intensief per dag en mijn calorie-inname varieert van 600 tot 1200 kcal per dag.

Nu het vreemde, iedere keer dat ik op de weegschaal sta ben ik aangekomen. Momenteel ben ik niets afgevallen maar juist aangekomen. superfrustrerend dus.
Ook kan het niet aan het dieet liggen omdat ik alle regels van het ‘‘boekje’’ nauwkeurig opvolg en ik weet bijna zeker dat ik daar niets fout doe.
A.s. Vrijdag krijg ik een test op stofwisselingsziektes (HPU in t specifiek)

Heeft iemand soortgelijke ervaring? en waar lag het bij jullie aan?
Gewoon tips zijn ook erg welkom!

Dankjewel voor het lezen (:

xx

Ik zal je vertellen waar het aan ligt:

[size=2]Je lijf is op dit moment in paniek. Jij verbruikt namelijk een bepaald aantal kcal aan energie op een dag, ook als je helemaal niks doet. Dat is de energie die je nodig hebt om te ademen, bloed door je hart te pompen, je zenuwen te voeden etc. Dat is je BMR, en die ligt bij volwassenen (bijna) altijd boven de 1200 kcal.

Jij sport daarnaast nog 2 uur intensief. Dat betekent, dat je lichaam ook energie nodig heeft om dat te kunnen doen.
En wat doe jij? Jij hongert jezelf uit. Je krijgt veel minder kcal binnen dan nodig. Ik bedoel 600? Je bent geen baby! Je lichaam denkt: geen eten, we gaan DOOD! En dus slaat het alle voedingsstoffen op, in pure paniek omdat het denkt dat het sterft.

[size=2]Ga meer eten. Wat je nu doet, is echt niet gezond, en zit zelfs tegen het hebben van een eetstoornis aan. Ik kan me niet voorstellen dat een professionele diëtiste dit dieet heeft voorgeschreven.

Mijn dieetiste zei juist dat dit mijn ideale aantal calorieen was,
In ieder geval om de eerste 7 kilo te verliezen.
Maar dankjewel in ieder geval, ik zal eens een maandje meer eten.

Je moet meer eten. Je lichaam zit nu op de spaarstand en slaat alles op wat je inneemt (voor zo ver dat mogelijk is). Daarom val je niet af.
Ga weer naar een diëtist, die zal je waarschijnlijk ook meer laten eten dan dat je nu doet. Ga dan wel naar een andere diëtist, want als ze beweert dat je zo weinig nodig hebt om af te vallen dan spoort er echt iets niet.

Dankje voor je advies, ik zal er zeker iets mee doen

Hoi ! Zo’n probleempje heb ik ook, ik ben niet echt te zwaar, maar ik eet te veel ongezondst en daar wil ik echt mee stoppen! Iemand hier tips tegen (vr)eetbuien?

Ja! jezelf afleiden of een gesneden appel met kaneel 3 minuutjes in de magnetron doen, lekker en simpel!
Of een beschuitje met aardbeien, heerlijk (:

wat een slechte diëtiste. bah. echt waar luister naar die mensen hier boven!! (je moet meer eten!!)

Zoals er al wordt gezegd moet je inderdaad wat meer eten. Maar je zegt ook dat je per dag 2 uur intensief sport, daarom vaak je veel spieren aan, en die wegen ook zwaar.
Dus misschien kan het ook zijn dat je daardoor aankomt?

zou kunnen, maar ik ben van mezelf al redelijk gespierd! heb 9 jaar lang vechtsport gedaan

Misschien is het een idee om je te melden in het gezond afvallen topic? We zijn geen proffesionals maar ik weet wel zeker dat wij gezonderbezig zijn dan het dieet waar jou dieetiste jou op zet…

Ja ik vind haar sowieso wat vreemd qua gedrag haha

ps: J. D. Salinger, geweldige schrijver

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Door het sporten bouw je ook spieren op en die zijn zwaarder dan vet. Het is dus logisch dat je aankomt. Ook eet je veeeeeeeeel te weinig!!!

wow oke, dit is echt niet gezond :s je eet VEEL te weinig, waardoor je hoogst waarschijnlijk je lichaam in de spaarstand hebt gewerkt, waardoor het veel minder verbrandt nu, hierdoor kan je dus ook bijkomen van een belachelijk laag aantal calorieën. het slimste wat je nu kan doen is meer gaan eten, MINSTENS 1500-1600 per dag, oke je zal misschien in het begin wat bijkomen, maar dat zal er na een tijdje wel weer af gaan. op zo’n manier als je nu bezig bent afvallen is gewoon je lichaam kapotmaken, ook is 2u intensief sporten per dag gewoon veel te veel, je moet zeker 1 rustdag hebben per week waarop je niet sport en je zou beter niet 2 dagen na elkaar intensief sporten, krachttraining zeker niet 2 dagen na elkaar. lichte cardio kan wel elke dag maar daarmee bedoelen ze wandelen, fietsen,… niet echt intensief sporten! als ik jou was zou ik het sporten wat beperken, je vraagt teveel van je lichaam op deze manier. 3 keer krachttraining en 3 keer cardio per week is genoeg en een uurtje per keer is ook genoeg! (iets meer kan natuurlijk geen kwaad maar 2u elke dag is gewoon teveel, oke professionele atleten doen dit ook, maar die krijgen ook elke dag spiermassages en heel stricte begeleiding en controles). ik weet niet bij welke dietiste je gaat, maar ik ken ook zo ongeveer alles van voeding en gezondheid (4e jaar geneeskunde) en ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat een dietiste die beweert dat 600kcal per dag genoeg zou zijn… gek is in haar hoofd ofzo, want dat is gewoon complete onzin.

zorg voor je lichaam meid, ga meer eten en geef je lichaam wat meer rust, zoals je nu bezig bent lukt het duidelijk niet :slightly_smiling_face:

600 tot 1200 calorieen is veeeel te weinig, zeker voor iemand in de groei!! Ik vind het echt onverantwoord dat je dieetist zegt dat dit goed voor je is, want dat is echt niet zo! Ik denk dat je juist meer en vaker moet gaan eten, om je stofwisseling op te werken. Met zo weinig calorieen gaat je lichaam als het ware in een ‘slaapstand’ en ga je juist de energie die je binnenkrijgt, omzetten in vet.
Het beste kun je toch zorgen dat je minstens tussen de 1600-1800 calorieen binnnenkrijgt en vooral zorgen dat je naast je drie maaltijden, 3 tot 4 gezonde snacks neemt. Bv. rauwkost, twee stuks fruit, granen, eten met veel eiwitten zoals advocado met (evt voor de smaak) een beetje chilipeper en tomaat.
Je eet echt veeeel te weinig en je moet juist zorgen dat je je stofwisseling omhoog helpt. Zou me ook zeker goed laten testen op stofwisselingsziektes, maar dat ga je al doen dus dat is goed.

Heel veel succes ermee!

Wowieee 2uur intensief sporten en dan 600-1200kcal per dag? Dat is echt heeel heel weinig als je zoveel sport! Zoals hierboven gezegd zou ik ook eens een kijkje nemen in het gezond afvallen topic! Daar staan genoeg tips in om gezond (=met genoeg voedingsstoffen) af te vallen!