Niet afgevallen, vetpercentage wel lager?

Indien je vetpercentage te hoog of te laag is, merk je dit dan aan jouw uiterlijk? Het mijne is namelijk te hoog (32% - gezond vetpercentage ligt tussen 18% en 26%) en dat zie je wel een beetje bij me.
Nu de laatste tijd eet ik veel gezonder (ook iets minder) en fitness ik zo’n 4 keer per week. Het rare vind ik dat ik op de weegschaal na een maand maar slechts een halve kilo kwijt ben. Is het mogelijk dat mijn vetpercentage op die maand dan toch wat naar beneden is gegaan en ik spieren heb gekweekt, waardoor ik op de weegschaal niet echt veel afgevallen ben? Of ben ik gewoon nog even ‘vettig’ als ervoor?

het kan zijn dat je meer spieren hebt gekregen ja.
verder lijkt het me niet erg handig als iedereen hier zijn vetpercentage neerzet, aangezien er mensen zijn die zichzelf er dan mee gaan vergelijken.

Als je gaat sporten bouw je spieren op, spieren wegen meer dan vet dus het gebeurd zelfs dat mensen die gaan afvallen door middel van sporten in het begin aankomen, het is dus heel normaal dat je nog maar een halve kilo kwijt bent. Wat je zelf al zei - je vetpercentage is waarschijnlijk onderuit gegaan, spieren komen in de plaats van vet dus.

Ik heb zelf ondergewicht en heb ook niet echt zichtbaar vet, dus ik denk dat mijn vetpercentage ergens op de 14/15% ligt.

Ik denk dat de meerderheid hier ook niet zijn vetpercentage weet?

In ieder geval is het zeker mogelijk dat je spieren hebt gekweekt, maar het kan ook dat je lichaam even in gang moet worden gezet om af te vallen!

Hoe kun je je vetpercentage berekenen dan?

Hoe meet je dit? Want ik wil mijn voortgang betreffende afvallen gaan meten door middel van het vetpercentage. Ik ben na het sporten namelijk alleen maar aangekomen en ben nu qua gewicht stabiel, maar als ik in de spiegel kijk zie ik wel verschil.

Ik ben nu begonnen met het bijhouden door mijn buikomvang te meten, maar als er een manier is om het vetpercentage uit te rekenen :slightly_smiling_face:

De meest betrouwbare methode om dit te meten is door middel van een huidplooimeter, die hebben ze wel bij de meeste sportscholen!
Je kan er ook zelf een kopen, zal niet zo veel kosten denk ik zo, maar het is wel handiger om het door een ander te laten meten.

Je hebt ook sites waarop ze calculators hebben die je vetpercentage uitrekenen waarbij je centimeters/omtrek moet invoeren, maar dat is echt onzin en geeft natuurlijk geen accuraat beeld, aangezien je omtrek geen beeld geeft van je percentage vet.

^Ja ik heb zo’n huidplooimeter. Maar dat is zoveel gedoe steeds, dan hou ik het wel bij een meetlint.

Wat boeit het wat voor vetpercentage iedereen heeft? Waar mensen zich tegenwoordig wel niet druk om maken zeg… beter gaat er een slotje op dit topic want er zitten ook meiden op girlscene die anorexia hebben of met een andere eetstoornis worstelen. Jezus, hier kan ik me écht zo pissig over maken he

De TS vraagt toch alleen of het kan dat haar vetpercentage omlaag is gegaan en ze spieren heeft gekweekt aangezien ze na het sporten niet veel is afgevallen en ze haar lichaam wel ziet veranderen. Vind ik een hele normale vraag, en volgens mij kan dat ook goed kloppen.

Maak je niet zo druk man, jeetje. :’) TS stelt gewoon een normale vraag dus stel je niet zo aan.

Denk dat je inderdaad spieren hebt gekweekt! Blijf zo doorgaan dan en laat het binnenkort weer eens meten. Succes :slightly_smiling_face:

Mijn vetpercentage is juist veel te laag, dat is ook niet gezond…

Je hoeft niet meteen zo aanvallend te reageren hoor. Alleen de vraag alleen al maakt me pissig ‘‘Wat is jouw vetpercentage?’’. Het komt ook gewoon door de dingen die ik heb meegemaakt in het verleden, en omdat ik een dierbare ben verloren aan anorexia. En die was ook altijd helemaal geobsedeerd door ‘‘haar vetpercentage’’.

Niet lullig bedoeld hoor, want ik vind het rot voor je dat je dat meegemaakt hebt, maar dat kan de TS toch niet ruiken?

Nee oké, maar ik dacht dat dit tipisch zo’n topic werd waarvan iedereen hun ‘‘vetpercentage’’ moest gaan opnoemen aangezien de titel.

dit ja

Ik heb je topictitel even aangepast. Het is niet de bedoeling dat hier vetpercentages vergeleken worden. Eerdere topics over bmi’s of lengtes in combinatie met gewichten zijn ook altijd gesloten omdat altijd bleek dat de reacties uit de hand gingen lopen (lees: alleen meiden met ondergewicht die reacties plaatsten). Dat willen we voorkomen, vandaar dat ik je titel heb aangepast naar een specifieke vraag.

Ik bedoelde het niet aanvallend :’) En het is logisch dat je daar dan pissig om wordt, maar de TS kan dat ook niet weten hé.