Niet aan de pil mogen

Ik ben nieuw hier dus weet nog niet helemaal hoe dit werkt…

Maar ik ben dus 15, over een maand 16. Ik heb elke maand weer hele erge pijn tijdens mijn menstruatie. Ik begon dus bij mijn ouders over de pil, maar ik mag dit niet. Ze vinden dat dit niet nodig is want ik heb geen vriendje en ze vinden dat ik alleen maar onnodige hormonen binnenkrijg.

Hoe kan ik mijn ouders overhalen?

Neem ze (of alleen je moeder) mee naar de huisarts en bespreek het. Misschien kan hij/zij je ouders overhalen?

Je hebt (zeker vanaf je 16e) je ouders toestemming hier helemaal niet voor nodig dus ik zie het probleem niet?

Het lijkt me helemaal niet fijn om voor je ouders te moeten verbergen dat je aan de pil bent. Je kunt inderdaad het beste met je moeder naar de huisarts gaan. Misschien zijn er ook nog andere oplossingen tegen menstruatiepijn waar je moeder het wel mee eens is.

Verbergen gaat sowieso niet lukken want dat komt gewoon uit via de verzekering.

Ik zou idd samen met je moeder naar de huisarts gaan. Als ze het er dan nog niet mee eens is kan je altijd nog tegen de wil van je ouders in aan de pil gaan. Niet de beste oplossing, maar het is wel gewoon jouw lichaam. Het enige dat ze kunnen doen is je pil afpakken en weggooien maar dat lijkt me een vrij kinderachtige actie, dus ik denk dat ze het dan wel op een gegeven moment accepteren.

Ik snap je ouders wel, maar vraag dan gewoon of je moeder een keer mee gaat naar de huisarts omdat je “iets” wil hebben tegen de erge menstruatiepijn. Dan begint de huisarts wel over de pil en hoef jij het niet te doen.
Maare, wel eens naproxennatrium geprobeerd? Die helpen bij mij altijd. Kun je gewoon bij het kruidvat krijgen, is hetzelfde als aleve feminax alleen dan wat goedkoper omdat je niet hoeft te betalen voor het merk.

Probeer aan je moeder uit te leggen dat je echt veel pijn hebt. Je vader zal sowieso denken dat je je aanstelt aangezien hij een man is en wss denkt dat het helemaal niet zoveel pijn kan doen. & Dan zeggen ze misschien van “Slik dan pijnstillers” maar punt 1: ze werken absoluut niet en punt 2: Dat is nog meer en nog ergere troep dan de pil.

Ik heb ook altijd van die vreselijke pijn gehad (en erg veel bloed aka 1 dikke/grote maandverband per 2u) en sinds dat ik aan de pil ben is het helemaal niet meer zo erg. Ik heb max 1 dag erge pijn en ik ben maar 4 a 5 dagen ongesteld ipv 7 a 10.

• Dit is om aan te tonen dat de pil inderdaad ook tegen de erge pijn van ongesteldheid werkt, om misschien aan je moeder te tonen-

En je kunt idd ook met je ouders of enkel met je moeder naar de dokter gaan om dit te bespreken, zoals hierboven al gezegd is. Ik zou, als ik jou was, het niet zelf stiekem gaan halen want dat zorgt alleen voor nog meer problemen. Het is uiteraard wel mogelijk, maar dan heb je nog meer ruzie met je ouders en dat is niet slim.

Ik zou aan je moeder vragen hoe zij het dan op wilt lossen dat je zo veel menstruatiepijn hebt. Dat is echt niet iets waar je mee rond wilt lopen en dat mag ook wel duidelijk zijn. Waarom zou je niet aan de pil mogen? Dat vind ik eigenlijk sowieso al onhandig.

Ik zou een keer met je moeder gaanpraten, aangeven dat je er echt last van hebt en dat je er wat aan wil doen, en als zij een alternatief heeft ook prima.
Ik vind het ook een beetje wantrouwen. Want de pil is anticonceptie = sex en als ze niet willen dat je aan de pil gaat is dat dan omdat ze denken dat je gelijk met de eerste de beste het bed in duikt? Zo komt het in ieder geval op mij over…

En als ze het dan nog steeds niet wil en geen alternatief heeft zou ik persoonlijk op mn 16e alsnog naar de huisarts gaan. Als je de pil bij je apotheek afrekent hoeft dat volgens mij niet via je zorgverzekering (dan loop je dus alleen wel de vergoeding mis) Maar weet dit niet zeker gezien de pil dcht ik onder een bepaalde leeftijd wordt vergoed.

Vervelend om het achter haar rug om te doen, en vervelend als ze erachtr komt, maar als je dochter echt pijn heeft moet je daar iets aan willen doen naar mijn mening

Dat is een ontzettend moeilijke situatie, zoals hierboven al gemeld, ik zou met je moeder naar de huisarts gaan.
Is je moeder zelf aan de pil? Misschien is er wel een andere rede dan de overbodige hormonen. Daarnaast, de hormonen lijken mij juist niet overbodig, aangezien jij veel last hebt tijdens de menstruatie en de pil daar tegen kan werken.

Goed overleggen met je ouders en maak afspraken!

Ik snap je moeder wel, de pil is nooit zonder risico. Het is ondertussen wel zo dat ze ten op zicht van vroeger al veel veiliger is, misschien is ze daar niet helemaal op de hoogte van? Je moeder meenemen naar de huisarts en samen bespreken lijkt me inderdaad een goed idee?

Heb je al aan andere anticonceptie gedacht? De ring bv. werkt gelijkaardig, maar daar moeten de hormonen niet heel je lichaam door, maar komen ze meteen op de plek dat ze nodig zijn, dus misschien staat ze daar wel minder negatief over.

Ik snap je moeder heel goed eigenlijk, ik had ook altijd veel menstruatiepijn, maar aan de pil zijn was echt nog erger. Ben blij dat ik die horror gehad heb.

Ga een volwassen gesprek aan met je moeder. Vraag haar waarom zij er tegen is en leg goed uit wat voor jou de reden is om de pil te gebruiken. En maak duidelijk dat je een oplossing voor de pijn wil hebben en of zij er oplossingen voor heeft. Ga mee in oplossingen die ze brengt ( zolang ze redelijk zijn, gewoon paracetamol innemen dat zou.ik een flut voorstel vinden want werkt slecht en duurt lang voordat t werkt)…
Werken ze niet, dan.heeft ze denk ik meer begrip voor de keuze van de pil.

Ik had ook tijdens ongesteldheid echt flinke buikpijn en vandaar dat ik ook al op mijn 14e ofzo aan de pil ben gok ik. Mijn moeder heeft geen problemen ermee gehad. Daar ben ik blij mee.

Probeer anders je ouders over te halen om naar de huisarts te gaan. Niet om aan de pil te gaan, maar om te vragen wat te doen is tegen je menstruatiepijn. Wie weet zijn er wel andere oplossingen en anders kan de huisarts je ouders overhalen om alsnog aan de pil te gaan.
De pil is tegenwoordig erg licht. Ze hebben nu een micro pil, daar zit zo min mogelijk hormonen in, maar hebben wel effect op menstruatiepijn (behalve als het echt heftig is, dan moet je waarschijnlijk zwaarder).

Je moeder heeft ook wel gelijk, op die leeftijd zijn de hormonen van de pil vaak erg heftig bij alle hormonen die al door je lijf gieren tijdens de puberteit. Mijn moeder vind het bij mij (ben 25) nog steeds onzin omdat ik geen vriend heb. Maargoed, je hebt veel last dus ik zou haar toch vragen om met je mee te gaan naar de huisarts om te gaan vragen wat je eraan kunt doen. Waarschijnlijk komt daar toch wel de pil uit, maar dat kan de huisarts gelijk je moeder wat meer gerust stellen =)