Niemand kennen..

Hallo meiden,

Ik zit ergens mee en ik wil het graag van me af schrijven. Hopelijk hebben jullie wat advies. Vorig jaar ben ik begonnen met een HBO studie, ik heb een superleuke introductie gehad en veel leuke mensen leren kennen. Ik heb een leuk eerste jaar gehad, alleen stopte er langzaamaan zoveel mensen… Nu ga ik komende week beginnen met mijn tweede jaar, maar er zijn zóveel mensen gestopt, dat ik eigenlijk helemaal niemand meer heb. Uit mijn klas zijn er nog 3 van de 26 over.

Als je naar je eerste jaar gaat, heb je natuurlijk eerst een introductie en leer je veel mensen kennen. Maar wat moet ik nu in godsnaam doen? Ik ken nu echt werkelijk niemand, en ik zie er zo erg tegenop om weer naar school te gaan. Ik heb zelfs overwogen om mijn studie ergens anders voort te zetten, maar ook daar heb je dan natuurlijk geen introductie en ik heb helaas net niet mijn P gehaald, waardoor het niet mogelijk is in het tweede jaar te beginnen.

Ik woon trouwens nog thuis (niet in de stad waar ik studeer) en ik heb geen plannen om op kamers te gaan.

Ik snap dat het dan wel een beetje eng is, ik ben daar ook heel slecht in. Ik zou gewoon eens even afwachten wat de eerste schooldag jou brengt. Wie weet raak je wel aan de praat met een paar leuke mensen in je nieuwe klas.

Ik zou sowieso wel door gaan met je studie en nog proberen wat mensen te leren kennen, ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem, vorig jaar kwam ik in een klas met mensen die verschillende richtingen gingen doen, ik maakte allemaal vriendinnen maar ze gaan allemaal wat anders doen, nu is de klas dus uit elkaar en zie ik er ook wel een beetje tegen op om weer naar school te gaan.

Ik zou je niet zo druk maken, het komt echt wel goed! Misschien eens kijken naar een leuke vereniging? En dat hoeft niet perse een studentenvereniging te zijn.

Welke studie doe je? Of wil je dat liever niet zeggen?

Ik denk dat niet alleen uit jouw klas zo veel mensen gestopt zijn (misschien wel meer dan gemiddeld) en dat er dus meer mensen zijn die een heleboel studiegenootjes niet kennen. Ik denk dat het vanzelf wel goed komt. Je zegt dat je vorig jaar ook veel vrienden hebt gemaakt, dus als je je open stelt dan komt het vast goed!

Gewoon kijken naar de andere opleidingen daar zullen ook zeker wel mensen zijn met het zelfde probleem. Misschien dat je wel goed met hun opschiet.

Hier ook, maar wij hebben 2 klassen die nu worden samengevoegd, waardoor je alsnog contacten kan opdoen. Was jouw klas de enige die de opleiding volgde? Ik ben benieuwd wat je doet inderdaad.

Ik heb bijna hetzelfde.
Een aantal mensen zijn gestopt, en nu hebben ze alle klassen helemaal door elkaar gegooid. Nu zitten er 2 mensen uit mijn oude klas in m’n nieuwe klas, en één meisje die ik al kende van het uitgaan in mijn woonplaats. Ook zou een meisje die ik kende van de intro van de eerste in mijn klas komen, maar zij moest van de opleiding af omdat ze niet voldoende studiepunten had. Nu ken ik dus ook maar 3 mensen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je vanzelf meer mensen leert kennen, je zit toch het hele jaar bij ze in de klas!
Ik kijk ook altijd eerst de kat uit de boom, maar daar is niks mis mee. Vrineden maak je vanzelf, dat doe je je hele leven al dus dat gaat nu ook lukken!

Misschien een studentenvereniging?

Ik begin dit jaar wel in het eerste jaar, maar ik ga niet mee met de introductie dagen omdat het programma gewoon echt niks voor mij is. Vorige keer dat ik zo iets had voelde ik me al die dagen helemaal niet op m’n gemak en dat wil ik niet nog een keer. Ze leren me maar kennen tijdens het schooljaar in de pauzes ofzo.

Misschien moet jij ook zo denken? In de lunchpauze kun je makkelijk met mensen gaan praten om ze te leren kennen :slightly_smiling_face: . Het komt wel goed :slightly_smiling_face: .