Nelson Mandela overleden.

Zojuist is bekend gemaakt dat Nelson Mandela (oud president van zuid afrika en nobel prijswinner voor vrede in 1993) om 20.50 uur op 95-jarige leeftijd is overleden.

Mandela gold als het gezicht van de strijd tegen het blanke apartheidsregime in Zuid-Afrika. Hij werd in 1962 opgepakt en in 1964 veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor het voorbereiden van een couppoging om dat bewind omver te werpen. Op 11 februari 1990 kwam hij na 27 jaar gevangenschap vrij. Een jaar later werd Mandela verkozen tot voorzitter van het ANC, het Afrikaans Nationaal Congres.

Bij de eerste niet-raciale verkiezingen van 1994 werd Mandela gekozen tot president van Zuid-Afrika. Door zijn strijd tegen de apartheid en zijn presidentschap dat daarop volgde, groeide hij uit tot wereldwijd symbool tegen onderdrukking en, in het bijzonder, tegen racisme en tot lieveling van de Zuid-Afrikanen.

RIP

RIP
een echte held

RIP hij heeft zoveel voor Zuid-Afrika gedaan

RIP…

RIP, een dappere man die heeft gestreden voor de mensheid en niet alleen voor zijn donkere medemensen, maar voor iedereen :slightly_smiling_face:.

RIP

Ik vind hem echt nog een van de echte helden van deze tijd. RIP.
Hij heeft echt heel veel gedaan voor de wereld. Met zijn leeftijd en voortdurende slechte gezondheid zat het er wel helaas aan te komen, maar ik denk dat hij zo ook niet meer hoeft te lijden.

Het zal nooit vergeten worden wat hij voor zuid afrika heeft gedaan

Dit is en blijft een shock. Nu al. Dappere, sterke man.
RIP.

wow ik heb helemaal kippenvel
rip

Rust zacht Nelson Mandela :cry:
Voor altijd een held

Ben er ook echt wel een beetje verdrietig van, verlies voor de mensheid dit. Maar inderdaad, hij en zijn betekenis voor Afrika en de mensheid zullen niet vergeten worden.

Rest in peace Nelson!
Hij heeft zo veel gedaan voor de wereld…

Ik ben echt bang dat mensen over 50 jaar niet meer weten wie hij is…
Moge hij rust vinden en als voorbeeld dienen voor velen.

Me too! Deze man zou een apart hoofdstuk moeten krijgen in alle geschiedenisboeken!

Ik moest gewoon even huilen. :’)

Ik denk dat de strijd voor gelijkheid een historische gebeurtenis zal zijn waar Nelson Mandela toch wel een soort van symbool voor zal zijn, maar uiteindelijk zal ook hij - net als iedereen - vergeten worden. Dat is nou eenmaal niet anders. Ik geloof wel dat zijn daden na enkele generaties nog altijd zullen worden gewaardeerd. Zijn tijd zit erop hoe spijtig dat ook is. RIP.