Nekspier -> hoofdpijn

Excuus als het hier niet goed staat!

Ik heb chronische spierspanningshoofdpijn en dat is sinds een jaar ongeveer vastgesteld. Ik ben toen in behandeling gegaan bij een manueel therapeut, die mijn nek en rug dan 1x per week ‘masseerde’. Ik kreeg ook oefening mee voor thuis om mijn houding te corrigeren. Ik heb namelijk de neiging om met mijn hoofd naar voren te hangen, waardoor de hoofdpijn zich uitbreidt als het ware naar mijn nekspieren en dus mijn hoofd. Een tijd lang ging dit goed, ik had nog wel hoofdpijn maar niet overdreven veel en ernstig. Toen ben ik uit behandeling gegaan en vlak daarna werd de hoofdpijn steeds erger. Lette keurig op mijn houding etc. dus ben wéér in behandeling gegaan en vervolgens ging het weer goed. Weer uit behandeling, om vervolgens elke dag wakker te worden met knallende koppijn, die naarmate de dag vorderde steeds erger werd, en ik ging ook slapen met hoofdpijn. Het deed zoveel pijn, dat ik het liefste gewoon knock-out wilde gaan. Dus voor de 4e keer weer in behandeling, het ging toen weer goed. Na 2 afspraken ben ik weer uit behandeling gegaan en toen heb ik 3 weken lang geen hoofdpijn gehad. Héérlijk was dat! Tot afgelopen maandag, toen ik weer hoofdpijn begon te krijgen.
Nu is het me opgevallen dat wanneer ik hoofdpijn krijg, ik een bult in mijn nekspier heb zitten. Je voelt hem echt heel duidelijk en ik heb even wat gegoogled en ik denk dus dat het een knoop is in die spier. Mijn moeder masseert dan even mijn spier met olie in voordat ik ga slapen, maar het gaat nog steeds niet weg. Ik zit nu met een enorme smak tijgerbalsem in mijn nek en een handdoek erop, om de spier ‘warm’ te maken zodat het ontspant - maar het helpt gewoon niet.
Ik wil echt van die hoofdpijn af, omdat ik vorig jaar ben blijven zitten erdoor. Ik kan door die hoofdpijn mezelf gewoon echt heel moeilijk aanzetten tot huiswerk/toetsen leren en ik kan niet mijn hele leven blijven hangen op de manueel therapeut. Paracetamol mag ik eigenlijk niet nemen omdat er dan een kans bestaat dat het een medicijn-afhankelijke hoofdpijn wordt of iets dergelijks. Soms neem ik ze voor het slapen gaan, maar verder niet.
Toen ik bij de manueel therapeut was, heeft hij ook een aantal keer mijn nek/rug gekraakt en hij masseert dus ook die spier. Ik probeer dat masseren dus zelf, maar het wordt alleen maar ondraaglijker. En wanneer ik bijvoorbeeld mijn hoofd achterover laat leunen als het ware, voel ik een soort stijfheid in mijn nek en rug.
Naar de huisarts gaan heeft echt geen nut. Het zit gewoon echt in mijn spier dus hij kan er ook niet veel aan doen. Ik weiger om alweer naar de manueel therapeut te gaan, want ik ben er al zo vaak geweest.

Heeft iemand misschien tips waar ik eventueel mijn rug/nek zou kunnen laten kraken en hoe ik het beste mijn nek kan masseren? Of hoe iemand anders het het beste kan doen? De pijn is namelijk echt verschrikkelijk en het frustreert me echt ontzettend dat ik er zelf niet heel veel aan kan doen, behalve goed op mijn houding letten. En er mee leren leven natuurlijk, maar op zijn minst zou ik er toch wel iets aan kunnen doen?

Bedankt als je het hebt gelezen!

Ik heb een jaar terug ook erge last gehad van hoofdpijn, dagen of weken lang… Ben toen ook naar de dokter geweest zonder enig resultaat. Die stuurde me door voor onderzoek in het ziekenhuis, heb daar verschillende onderzoeken gehad maar ook zonder resultaat. Ik weet dus niet precies wat ik heb maar het lijkt er erg veel op. Daarna heb ik er een tijdje geen last meer van gehad, maar sinds kort toch weer wel… En ik ben ook een beetje uit mijn opties.

Zelf ga ik naar een osteopaat en die kraakt en masseert mijn rug/nek. Dat heeft bij mij wel stuk geholpen na een paar behandelingen! Ik weet niet of de osteopaat hetzelfde is als een manueel therapeut, maar anders zou je daar even kunnen kijken. De osteopaat zegt dat het ook door mijn nekspier komt en dat gaat ook verder in mijn rug. Ik hoop dat je hier iets aan hebt want ik weet hoe vervelend het is…

Ik heb echt precies hetzelfde! Slechte houding, hoofd en schouders te ver naar voren en daarom een extreem gespannen monnikskapsspier. Voelt regelmatig alsof ik een soort extra bot daar heb zitten zo hard is het :’)

Ik heb bepaalde oefeningen die goed helpen ter ontspanning, masseer het regelmatig en sauna of bad helpen bij mij ook ter ontspanning.
De oefening die bij mij het beste helpt:
Sta voor de spiegel, kijk naar een vast punt vlak boven je hoofd en beweeg je hoofd langzaam en vloeiend van links naar rechts.

En verder regelmatig een beetje rekken.

Qua massage ga ik meestal met de richting van de spier mee, er dwars op kan heel snel gaan irriteren.

Dankjewel allebei! Ik hoop dat het voor jullie ook beter gaat :slightly_smiling_face: Ik zal eens met mijn moeder praten over de osteopaat en de oefening zal ik proberen!

Ik heb dat ook gehad, maar bij mij is het gelukkig over gegaan ik kreeg oefeningen die ik moest doen zoals mijn nek draaien enzo ik masseer het soms ook.