Neknominations

Even een nieuwsbericht om de jongeren de gevolgen hiervan te laten zien. Dit is echt gevaarlijk en hier moet je dus niet aan meedoen.

Neknomination wordt het genoemd. ‘Necken’ is ons atten, de ‘nomination’ spreekt inmiddels voor zich. Die nominaties kunnen ook voor mensen in het buitenland zijn, vandaar dat het spelletje zich al gemakkelijk heeft verplaatst.

De 19-jarige Jonny Byrne was een van de deelnemers. Hij sprong na zijn ‘atje’ in het water en verdronk. Volgens zijn broer, die op Facebook een emotionele oproep deed, had Jonny het gevoel dat hij in het water móest springen “om de competitie te verslaan”. Zijn familie is ontroostbaar. “Voor ons is het leven zo goed als over”, zei Jonny’s vader Joe Byrne.

Jonny was misschien niet de enige. Ook de dood van de 22-jarige dj Ross Cummins hetzelfde weekend wordt gekoppeld aan het spel. Hij werd bewusteloos gevonden in een huis in Ringsend. Autoriteiten hebben nog niet kunnen bevestigen over ook zijn dood inderdaad een gevolg was van Neknomination.

Inmiddels heeft de Ierse minister van Jeugdzaken, Frances Fitzgerald, zich al in de discussie gemengd. Het online spel is gevaarlijk en schadelijk voor jonge mensen, heeft ze gezegd. Het geeft volgens haar aan dat de maatschappij meer aandacht moet geven aan ‘binge drinking’, comazuipen. Ze wijst ook op de groepsdruk die klaarblijkelijk bij het spel komt kijken. Weigeraars zouden gepest worden.

Heb ik gehoord ja! Is dat niet dat ze een halve liter sterke drank moeten atten en dat op facebook moeten zetten? Gestoord, echt gestoord. Als je dit hoort zou je bijna drank illegaal willen maken, wat gaan sommige mensen er toch onnozel mee om.

Ik heb het gewoon met bier gedaan hoor.
Het ‘spel’ zelf vind ik niet gestoord. Je bent zelf gestoord als je besluit om het met sterke drank te gaan doen. En als je vervolgens in een rivier springt, ja uhh, dat zit in je eigen hoofd en komt niet door dat spel.

Dus jij hebt een halve liter bier geshot en dat vond jij niet gestoord? :’)

Laat maar! Lees nu dat dit iets anders is dan ik dacht, gewoon een flesje. Er is nu ook een ‘‘spel’’ dat je een halve liter drank moet atten, vandaar mijn reactie :slightly_smiling_face:

Idioot :’)

Trouwens dat ‘weigeraars zouden gepest worden’, klopt bij ons op de opleiding geen bal van. Iedereen tagt elkaar meerdere malen, maar er zijn genoeg mensen die er verder niet op in gaan, en daar gaat dan ook verder niemand op in. Er zijn ook mensen die filmpjes hebben gemaakt waarbij ze gewoon een hele fles wijn in de wasbak kwakken ‘doei fuck you’, waar iedereen gewoon om lachen. :stuck_out_tongue:

Misschien is het in andere landen wel anders. Maar bij ons op school is het gewoon meer plezier onderling. En de meeste mensen maken de filmpjes toch alleen als al aan het indrinken zijn voor een feestje.

Ik ben overigens ook nog niemand tegen gekomen die puur sterke drank drinkt. De meesten doen gewoon bier of wijn, en sommigen mixen daar een klein beetje sterke drank bij.

Wauw lang bericht doei

Ik ben van mening dat je er altijd zelf voor kiest om alcohol te atten, de schuld bij de ander (in dit geval social media) leggen vind ik niet juist.

Maar ik wilde hier vooral reageren om te zeggen dat ik die South African neknominations wél een heel mooi initiatief vind. Wat een leuke manier om toch wat goeds te doen in de wereld, ik hoop dat die trend zich voortzet.

Ik snap het atten niet?? Wat betekent dat? xd

=

In een keer achterover gooien.

wtf is atten?

o nvm :")

Ik vind die neknominations opzich niet zo erg, zolang het bij 1 flesje bier blijft.
Maar als je op de facebookpagina kijkt van die neknominations, zie je echt de meest extreme dingen, dat vind ik er dan wel weer over.

Overigens zou ik het zelf niet doen, ik heb geen behoefte om op deze manier op het internet te staan. Want je weet nooit wie die filmpjes later te zien krijgt, misschien een potentiele werknemer oid

Ach dat is toch allang niets nieuws meer. Drinken om stoer te doen is van alle tijden. Hoe ver je daar in gaat, ligt (vind ik) niet aan de media, maar gewoon aan de situatie waarin je je bevindt en hoe gevoelig je bent voor groepsdruk.
Neemt niet weg dat het natuurlijk sick is, maar dat is comazuipen enzo altijd.

Dit.

Ik zie op facebook ook gewoon tienermoeders die dit doen. Waaronder de moeder van mijn neefje van 2 jaar terwijl ze ook een newborn heeft. Ik moet me inhouden om jeugdzorg niet op haar nek te sturen.

Heel zielig “spelletje” is dit ja.

En wow Westwick… lekker verantwoord als ouder zijnde.

Wordt ook moe van die filmpjes. Maar goed, mensen die beetje kunnen nadenken gaan niet te ver, right?

Sorry hoor, maar ik vind het echt nergens op slaan, je kiest er zelf voor wel of niet aan dat spel mee te doen. Ik heb ook een jongen op Facebook die was genomineerd, en hij heeft besloten er niet aan mee te doen en ook op Facebook gezet dat hij niet mee wilde doen aan zo’n groepsdruk actie. Heel veel mensen hebben die status geliked. Je kiest er altijd nog zelf voor, je wordt heus niet vermoord als je weigert. En daarbij: hoe schadelijk is 1 glas bier nou helemaal? Ik denk dat de gemiddelde persoon die aan deze actie meedoet, echt wel meer drinkt op een stapavond.

De persoon waarover ik het hierboven had deed het met een fles Safari. Als het gewoon een glas bier van 250 ml zou zijn zou niemand er een drama van maken. Het is gewoon die enorme hoeveelheid in één keer wat geen strak plan is. Iedereen kan dat wel nagaan.