Nederlandse Taal, vraagje!

Hi,

Ik ben een verslag aan het schrijven, en over één zinnetje ben ik aan het twijfelen.
Ik vind niets op google dus ik vraag het hier even.
Welk van de twee is juist?
A “Als ik om mij heen keek, zag ik vooral …”
Of B “Wanneer ik om mij heen keek zag ik vooral …”

Iemand die kan helpen? En misschien ook een korte uitleg waarom de komma er wel bij moet of juist niet ?

Liefs

B is beter denk ik. A impliceert dat je niet per se om je heen kijkt door het woordje ‘als’, maar je wil toch schrijven dat je gewoon om je heen keek? Dan geen als gebruiken, maar beter dan ‘wanneer’. Ik zou misschien ‘toen’ gebruiken.

Geen ‘als’ gebruiken inderdaad, beter ‘wanneer’ of ‘toen’.

De komma zit ertussen omdat er twee persoonsvormen na elkaar staan. Dan is het duidelijker om er een komma tussen te zetten.

B is volgens mij ook beter. In mijn oren klinkt het woordje ‘als’ raar met een verleden tijd. En de komma moet je wel gebruiken omdat je altijd een komma moet gebruiken tussen twee persoonsvormen.

B! A klinkt inderdaad raar.

‘Als’ gebruik je voor iets wat nog kan gebeuren, in de toekomst. Daar kan je dus geen verleden tijd achter zetten.

‘Toen’ is beter.

Verder kan je beter een komma plaatsen tussen twee persoonsvormen om verwarring te voorkomen.

Dus: Toen ik om mij heen keek, zag ik vooral…

‘Als’ geeft een voorwaardelijk verband aan, iets wat niet de bedoeling is in je zin, neem ik aan.
‘Wanneer’ gebruik je op deze manier niet als voorwaardelijk en is dus juist.

Ik vind allebei raar. Ik zou zelf “toen” gebruiken.

B klinkt sowieso beter, maar ik zou ook eerder ‘toen’ gebruiken

Offtopic: Ik zoek iemand die taalkundig mij kan helpen met mijn portfolio. Ik ben afgekeurd op schrijfstijl en de nodige spelfouten. Diegene zal het na moeten lezen nadat ik het heb verbeterd. Zo nodig wijzigingen aangeven zodat ik het weer opnieuw kan verbeteren. Deadline: eind oktober.

^ Ik wil je heel graag helpen.
Maar aan de andere kant vind ik dat ook weer heel lastig, niet om het te doen, maar stel het wordt voor de tweede keer afgekeurd…

Oh schat dan wordt het in totaal al voor de vierde keer afgekeurd. Mijn valkuil is dat ik geen structuur in mijn tekst kan opbrengen en te lange zinnen maak.

Ik wil het wel voor je doen, Kraplapje!

Graag, ik note als ik een stuk af heb.

-