Nederlandse straffen zijn te licht

Ik zie en hoor van anderen dat Nederlandse straffen vrij weinig voorstellen. Er wordt gezegd dat de gevangenis op een hotel lijkt en je ziet ook vaak dat mensen veel eerder vrijkomen dan de bedoeling was, vanwege goed gedrag.
Ik zelf vind de Nederlandse straffen helemaal niets voorstellen. Het is belachelijk dat je eerder vrijkomt, wegens goed gedrag, want vóór dat goede gedrag heeft dat persoon al een leven verwoest of vernietigd. Ik vind dat die persoon daar gestraft voor moet worden en niet gematst, omdat hij láter zich goed gedraagt. Gevangenen zijn niet gek, die hebben dit ook wel door.
In mijn ogen kan het ook niet dat mensen die kinderen hebben verkracht, misbruikt, een anoniem leven mogen leiden. Stel je eens voor, dat er zo’n kerel naast je komt te wonen. Die een ander kind heeft verkracht. Je zou hem maar even op je kinderen laten passen, want je weet niet wat hij heeft gedaan. Die persoon heeft een vrijkaartje om weer een kind te misbruiken.

Wat vinden jullie hiervan, wat vinden jullie van de straffen in Nederland?

Ik ben het wel met je eens eigenlijk!

Ik vind het ook te licht je kan iemand vermoorden en maar 5 jaar krijgen(vaak wel langer hoor maar ik had dat laatst gelezen dat een gast iemand had vermoord en 5 jaar kreeg) wat echt bullshit is.

Dat gaat echt te ver man, je neemt iemand zijn hele leven en je geeft vijf jaar van je eigen leven.
Wauw.

Er zijn mensen die in de gevangenis gewoon een beter leven hebben als er buiten je krijgt gratis zorg(dacht ik toch of heb ik het nu fout?) en ze krijgen eten en onderdak waar ze niks voor hoeven te betalen.

Volgens mij moet je nu wel wat gaan betalen hoor, maar ik weet het niet zeker. Ik zal het even opzoeken.

Ik vind het vooral niet oké om mensen geen tweede kans te geven. Juist, ze hebben het flink verpest. Big time. Maar daarvoor hebben ze in de bak gezeten en zijn ze waarschijnlijk ook geholpen. Het zou wat zijn al de rest van Nederland vrolijk eigen rechter ging spelen. Als je die mensen geen anonimiteit geeft, zijn ze nooit meer vrij - ze zullen al-tijd door andere mensen veroordeeld worden, altijd nagekeken worden, en het zal een fucking onmogelijke klus zijn om weer het vertrouwen van anderen te winnen. (voor iedereen die niet begrijpt hoe vergaand dit kan zijn: kijk Jagten (‘the Hunt’)).

Ik keur seksuele intimidaties en verkrachting zeker niet goed, maar ik vind wel dat mensen nadat ze gestraft zijn een kans moeten krijgen om opnieuw te beginnen. Zodat ze kunnen laten zien dat ze ervan geleerd hebben. Want daar gaat het om. Je stopt mensen niet weg in een cel om lekker een potje weg te rotten als wraakactie. Je straft mensen in de hoop dat zij (en anderen) ervan leren, en hun leven daarna zullen beteren.

Over de gehele Nederlandse straffen heb ik nu geen mening, want daar heb ik me niet goed genoeg voor ingelezen en ik heb nu ook geen tijd om me in te lezen.

Ik studeer rechten, en een docent vertelde laatst dat Nederland relatief zwaar straft. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat men altijd zegt zelf zwaarder te straffen dan dat de rechter heeft gedaan, maar vrijwel altijd lager dan de rechter zou straffen, als ze het hele dossier van de veroordeelde kennen.

Ik zal dat laatste onderzoek even gaan opzoeken, voordat mensen denken dat ik zomaar wat roep ;p

Ik vind het belachelijk dat criminelen geen prive leven zouden mogen leiden. Iedereen verdient een tweede kans, ook kinder verkrachters en moordenaars. Als ze hun straf gewoon netjes hebben uitgezeten, wie zijn wij dan om ze opnieuw te straffen door ze niet op te nemen in de samenleving.

Ik snap wat je bedoeld, maar er wordt overduidelijk gemaakt dat misbruik maken van kinderen fout is. Je hebt geen cel nodig om dat in te zien volgens mij. Iemand die niet weet dat kindermisbruik fout is, zal dat ook nooit leren.

Dit slaat alles.

Verlof Wie in een gesloten inrichting zit mag 6 keer per jaar een weekend met verlof. Gedetineerden in een halfopen gevangenis mogen 1 keer per 4 weken naar huis. De gedetineerden in een open gevangenis gaan elk weekend naar huis. Naast algemeen verlof is er ook incidenteel verlof en strafonderbreking. Bijvoorbeeld bij een sterfgeval in de familie van de gedetineerde.

Tijdens het verlof moet de gedetineerde in Nederland blijven. Hij mag alleen naar het buitenland met toestemming van de minister van Veiligheid en Justitie.

Bron:

Veel te mild allemaal, levenslang zou serieus vaker gegeven moeten worden.
Maar levenslang is in Nederland volgens mij30 jaar, waarom maken we hier niet gewoon echt levenslang van?

Heb je bronnen die dat bevestigen? Over het algemeen weet iedereen dat X, Y, Z fout is, maarja, als we ons allemaal 24/7 aan de regels hielden dan zou de wereld haast utopisch worden. Again, ik praat het niet goed, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand wel eens over de grens gaat zonder van te voren die intentie te hebben. En nu heb ik het niet over specifiek kindermisbruik maar meer gewoon algemene delinquency.

Sommige mensen hebben zichzelf en hun gedrag minder in de hand dan anderen. In de gevangenis kun je leren hoe je daar mee om moet gaan.

Maarja, je kan van tevoren lastig ruiken of iemand weer de fout in gaat. Je noemt nu één persoon die duidelijk wat langer TBS nodig had, maar door allerlei factoren kan hij dat niet gekregen hebben. Eén rotte appel verpest de mand nog niet (:

Omdat slechts een hoge uitzondering het verdient zijn hele leven volledig in zijn vrijheid beperkt te zijn. En omdat ik persoonlijk ook vind dat eigenlijk niemand anders het recht zou moeten hebben om een ander levenslang op te sluiten.

Ik geloof dat ieder gezond persoon wel weet dat een moord plegen, iemand mishandelen of misbruiken fout is.

Ook die mensen weten dat het fout is om dat te doen en hadden eerder hulp moeten zoeken.

Ik denk dat dat eerder uitzondering dan regel is. Andere mensen mogen niet benadeeld worden om dingen die anderen doen of hebben gedaan. Zoals ik al zei verdient iedereen een tweede kans en ik ben het met je eens dat als mensen die tweede kans misbruiken ze eigenlijk niet meer vrij zouden moeten komen of in ieder geval niet meer zo onder de mensen geplaats moeten worden.

En de persoon dan die iemand vermoord heeft? Heeft die dan wel het recht om iemand zijn leven af te pakken?