Nederlandse cultuur: Taal en Communicatie UvA

Hoihoi,

Ik moet net als velen een studie kiezen, maar kom er niet zo goed uit. Heb al veel open dagen bezocht, maar kwam er telkens toch achter dat de studie niks voor mij zou zijn. Nu kwam ik deze studie tegen op de website van de UvA, en op zich leek het me wel wat. Vooral de combinatie met een moderne vreemde taal sprak me aan en ook de mogelijke masters leken me wel leuk.

Nu is mijn vraag, is er hier toevallig iemand die deze studie doet en er iets over kan vertellen? Er staat dat je veel bezig bent met het analyseren van teksten. Dat lijkt me nu niet bijster interessant, maar misschien valt het mee.

Ik ga sowieso nog een meeloopdag plannen voor deze studie, maar alle ervaringen helpen, natuurlijk. :slightly_smiling_face:

Dit lijkt mij ook erg leuk, alleen doe ik de HAVO en ben ik opzoek naar een aansluitende vooropleiding voor de universiteit in het teken van de Nederlandse taal/cultuur

Ik ken hem niet, maar hij doet me denken aan de bachelor in de Taal- en Letterkunde in Leuven. Daar kies je ook twee talen! http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/CQ_50074166.htm

Zelf ga ik Engels studeren in Utrecht, dus ik kan je niet helpen, sorry.

Ik ben zaterdag naar de voorlichting van deze studie geweest en het viel vies tegen!

In mijn ogen was die vreemde taal maar gewoon als extraatje omdat de studie anders niet serieus te nemen is, aangezien het niet overkwam alsof je heel erg veel leert. Je kan namelijk ook niet zo heel veel met die taal, dus als je besluit iets met je vreemde taal te doen, moet je alsnog een andere studie erbij doen. Volgens mij is tekstanalyse een groot deel van de studie (daarom spreekt het me ook totaal niet aan).

Dit is overigens wel wat voor indruk ik van de studie kreeg, misschien vinden andere mensen het wel heel erg leuk. Mij lijkt het in ieder geval niks.

Daar was ik inderdaad ook al bang voor… Tekstanalyse boeit mij namelijk ook écht niet, daar wil ik niks mee doen later en het liefst ook geen lessen in volgen. Bedankt!

Was de vreemde taal wel een beetje op hoog niveau of dat ook niet?

Ik wil niet op kamers dus ik zit helaas wel vast aan Amsterdam. :frowning_face: Maar misschien kan ik ergens een soortgelijke opleiding vinden.

Een student die aan het woord kwam dat ze in het eerste jaar bijna de indruk kreeg dat ze meer een taal studeerde, met communicatievakken er toevallig bij dus ik denk dat het wel hoog niveau is, maar je kan er bijvoorbeeld geen lerares of tolk mee worden (in mijn ogen heb je er dus vrij weinig aan, behalve dan voor jezelf).