nederlands

-

Hoeveel heb je er precies? Met 3 kun je al heel wat en zodra je in de discussie zit krijg je ook nog wel ideeën.

Scholen moeten kleiner, omdat tegenwoordig ouders minder kinderen willen dan vroeger? Dus er blijft een ruime plaats over.

Omdat de leraren dan meer aandacht kunnen geven aan de leerlingen als ze dat nodig hebben.

Er kan dan ook meer toezicht worden gehouden in het gebouw. Bijvoorbeeld met troep maken of juist met het controleren van spijbelen.

En als scholen kleiner moeten worden zijn er dus ook meer gebouwen nodig. Er als die dan worden gebouwd, staan er ook meer gebouwen dichter bij huis.

(Kan ook een tegenargument zijn: meer gebouwen → meer geld nodig)

Oke ik stop met spammen, hhehe

bedankt!

Wordt er met de stelling bedoelt: De gebouwen moeten kleiner?
Of het aantal leerlingen moet verminderd?

Zorg dat je zo’n stelling goed afbakent.
Wij hadden als stelling: De klassen moeten verkleind worden tot maximaal 20 leerlingen.
Dus zeg maar niet de klaslokalen moesten kleiner, maar gewoon minder leerlingen.
Wij waren voor, en hadden het debat heel sterk gewonnen (:

Vertrouwde omgeving omdat je iedereen (of tenminste meer mensen in verhouding) kent? Ik weet het niet, wat ik had bedacht is al genoemd… :stuck_out_tongue:
Upje dus.

O grapje, wij waren trouwens tegen :’)
Tegen is altijd makkelijker, vind ik zelf.

beide, minder leerlingen dus ook een kleinere school.

Scholen moeten kleiner, voor beter individuele zorg voor de leerlingen.

thankyouu
alleen had ik dat argument ook zo’n beetje hihi :flushed:

ehm.

• scholen moet kleiner omdat iedereen elkar beter leert kennen? (:
  • het is minder druk
  • je loopt minder snel het verkeerde lokaal in
  • bruggo’s zijn minder onzeker, ze raken niet meer verdwaalt.
    weetikveel.
  • een kleinere school betekent minder kosten voor stoken/schoonmaken en dergelijke waardoor er meer geld overblijft voor lesmaterialen (mijn lerares is dol op cijfers, dus als je ergens kunt vinden hoeveel geld kleine en grote scholen kwijt zijn aan het onderhoud maakt dat een goede indruk)
  • leerlingen zullen zich er beter thuisvoelen doordat ze zich niet als ‘een van de vele’ voelen maar als een individu dat er echt toe doet
  • beter en persoonlijker contact met de leraren → betere schoolprestaties

Misschien kun je op internet gegevens als hoeveel % er slaagt en het gemiddelde CSE cijfer zoeken van een grote school en een kleine school om zo te bewijzen dat een kleine school betere resultaten haalt(als dat zo is. De Elsevier publiceert jaarlijks zo’n onderzoek, staat vast ergens op internet.

En het zorgt dus voor meer werkgelegenheid (om die scholen te bouwen), maar dat is wel een beetje vergezocht bij deze stelling.