Nederlands

Heyy,

Ik heb mogen een SO, vandaag opgekregen, van Nederlands. Ik moet daarvoor 20 moeilijke woorden leren. Bijvoorbeeld:
prominente=vooraanstaande
ettelijke=verschillende
enz.

Heeft iemand een manier om dit te leren? Ik heb vorige jaren ook wel zo’n toets gehad maar toen waren de woorden veel makkelijker en hadden we een paar weken van tevoren de toets opgekregen dus leerde ik elke dag 5 woordjes. Ik weet niet hoe ik dit moet doen… Help me…

xxx mij

Je kunt ze invoeren op bijvoorbeeld een woordjesoverhoorsite als wrts.nl of www.woordjesleren.nl
Ook helpt het mij vaak om ze over te schrijven, en je kunt ze ook hardop voorlezen, misschien helpt dat je om ze te onthouden :slightly_smiling_face:

wrts.nl inderdaad!

Ja, ik heb ze ook al wel ingevoerd, maar ik weet van ongeveer de helft van de woordjes niet wat ze betekenen, de betekenis van die woorden ook niet. Ik kan wel een ander woord voor dat woord opzoeken wat hetzelfde betekend, maar op de toets worden deze niet gevraagd. Op de toets worden die uit het boek gevraagd. Ik dacht misschien dom leren maar je moet er een zin mee kunnen maken en de docent moet aan die zin kunnen zien dat jij weet wat het woord betekend…

Op de toets moet je dus:

1. de betekenis uit het boek kennen (wrts.nl)
  2. met de woorden een logische zin kunnen vormen?

Misschien kunnen je ouders je helpen met het uitleggen van de betekenissen? Of je zoekt ze op internet op en anders plaats je degene die je niet begrijpt hier. Ik wil je best helpen. Je zou zelfs al kunnen kijken of je vooraf zinnen kan bedenken en die kan onthouden.

goede tip! dankje! ik ga het eens op deze manier proberen

Eigenlijk zou ik gewoon naar de directeur gaan van je school. Bij ons moet huiswerk minimaal een week van te voren zijn opgegeven. Klinkt misschien een beetje raar om daar naar je directeur te gaan, maar misschien wordt die verplaatst?

Kaartjes maken met aan de ene kant het woord en aan de andere kant het antwoord. En dan oefenen met iemand thuis

Naar de directeur gaan is een beetje voorbarig. Bespreek het eerst eens met je leraar Nederlands, dan met je mentor, daarna kan je naar je afdelingsleider. Je kan niet zomaar bij je directeur aankloppen (":

Ik zet altijd al mijn woordjes in wrts. Ik moet er per vocabulaire toets ongeveer 800-900 kennen.
Ik doe het eerst op ‘‘snel’’ daarna langzaamaan naar ‘‘goed’’ overhoren als je snapt wat ik bedoel. Op deze manier ken ik er altijd wel een stuk of 700.

Hmm… ik denk dat dit per school verschilt. Ik zit zelf op een hele kleine school

Ik denk eigenlijk dat dit voor de meeste scholen wel geldt, bij mij is het ook zo. Maar het kan natuurlijk inderdaad aan de grootte van de school liggen :slightly_smiling_face: