nederlands schoolsysteem

how the hell werkt da??? o.O
iemand zegt kzit in 5 VWO (bravo en da is???) en ik doe dus volgend jaar exame (en… waarom nu ni??o.O)
zou iemand zo vriendelijk wille zijn om da is uit te legge?^^

omdat VWO 6 jaar duurt…maare hoezo weet je dit niet? je bent toch nederlands

belg =D ma ge moe tg ieder jaar 2 of 3 keer exame doen???o.O kerst paas en eind exames???

Jawel, als jij voortaan gewoon je woorden afmaakt. Het is nogal irritant om te lezen.

Op je 12e, dus in het 8e jaar van de basisschool, ga je kiezen voor een nieuwe, middelbare school. Daar zijn verschillende niveau’s die je kan kiezen:

VMBO
HAVO
VWO

VMBO duurt 4 jaar en is het meest geschikt voor mensen die niet heel erg goed kunnen leren en liever met hun handen werken. In het 4e jaar doe je dus centraal examen en heb je een diploma.
HAVO duurt 5 jaar en is wat meer geschikt voor mensen die redelijk goed kunnen leren en/of ook graag met hun handen werken. In het 5e jaar doe je dus centraal examen en heb je een diploma.
VWO duurt 6 jaar en is de meest theoretische leerweg. In het 6e jaar doe je dus centraal examen en heb je een diploma.

Met het VMBO kan je een MBO opleiding gaan doen, die je meteen klaarstoomt voor een vak.
Met het HAVO kan je een HBO of MBO opleiding gaan doen; de HBO is wat meer theoretisch gericht, maar je leert daar in principe ook een vak.
Met het VWO kan je naar het MBO, HBO of WO. Het WO is het wetenschappelijk onderwijs, oftwel de universiteit.

okeoke, je zou het ook gewoon zelf op internet kunnen uitzoeken, maar oke:

• de basisschool,
    verplicht vanaf 4jr tot 12 jr. je hebt groep 1 t/m 8. vanaf groep 3 krijg je taal, lezen en rekenen etc.

• de middelbare school,

VMBO- Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. Je hebt binnen deze richting 3 soorten:

• BBL
  • KBL
  • TL

Van boven naar beneden is het van het meest praktische naar het meest theoretische BINNEN het VMBO. Deze opleidingen duren allemaal 3 jaar, dus vanaf je 12e t/m je 16e.

HAVO- Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs. Duurt 5 jaar.

VWO- bestaat uit 2 delen

• Atheneum, duurt 6 jaar
  • Gymnasium, duurt 6 jaar

het verschil tussen ath en gym is dat je bij gym wel grieks+latijns krijgt en bij ath niet :wink:

oja, bij de HAVO en VWO moet je profielen kiezen:

• Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur en techniek.

Bij het VMBO moet je richtingen kiezen, bijv:

• Verzorging
  • Handelsadministratie
  • Autogedoe. :stuck_out_tongue_winking_eye:

hoe gaat het in belgie dan?

ow sorry :slightly_smiling_face: kzit ook op msn… daarmee :slightly_smiling_face:

middelbaar aan 12 jaar… dan heb je
TSO
BSO en
ASO
ook weer van minst theoretisch naar meest theoretisch opgeschreve…
en dan in ASO dan grieks of latijn of talen of wetenschappen of wiskunde of een combinatie ofzo…:stuck_out_tongue:

ik denk dat ik het snap^^ onze ASO en zo is vergelijkbaar met jullie VWO ^^

In belgie moet je beginnen vanaf je 3 jaar dan doe je het 1e kleutertje, 2e en 3e dan ga je naar het leerjaar, nog altijd de basisschool en daar doe je van 1 tot 6
dan ga je naar het middelbaar onderwijs en kan je kiezen tussen ASO (algemeen onderwijs) en daar kun je nog eens kiezen tussen latijn en moderne en later kun je nog verder kiezen enzo… ipv ASO kunje ook TSO dat is technisch onderwijs daar kunje ook nog eens kiezen tussen allerlei dingen maar die weet ik niet… Je kunt ook BSO doen, dat is beroepsonderwijs dan leer je denk ik vanaf het begin al bevoorbeeld kapper ofzo… allemaal moet je dit 6 jaar doen denk ik
& dan kunje ofwel stoppen ofwel nog naar de universiteit gaan om verder te studeren voor dokter of een ander beroep (:
ik denk niet echt goed uitgelegd maarja xp

En hoe werkt dat in belgië dan met examens? Hoezo drie keer per jaar ofzo?

Die examens zijn net zoiets als onze proefwerkweken.