Nederlands: samenvatting maken.

Hallo kinders,
ik heb binnekort een Nederlands schoolexamen en hiervoor moeten we dus een tekst samenvatten. Maar onze docent legt niet zo geweldig veel uit -.- Het was me dus onduidelijk of je bij een samenvatting moet inspringen of gewoon alles achter elkaar ‘plakken’? In het theorie boek staat dit er verder niet in, alleen dat het in de samenvatting duidelijk moet zijn wat de verschillende alinea’s zijn.

Als iemand dit weet, ben ik je eeuwig dankbaar. Ik heb ook snoepjes.

Oh wat stom. Wij deden er altijd veel oefeningen mee.
Misschien weten je ouders/verzorgers/etc hoe je dat het beste kunt doen.

Wij moeten inspringen, witregels zijn verboden. Bij Engels is het juist andersom, daar moeten we wel regels overlaten. Maar dit verschilt waarschijnlijk per school, dus ik zou even je leraar mailen?

Gewoon achter elkaar doorschrijven tenzij het echt een hele lange samenvatting is, Geen voorbeelden noemen

ohja iewl, dat moet ik deze vakantie nog doen. dood aan bronverslagen. maar ot; geen idee.

Het hangt ook af wat voor soort tekst het is.
Als het een betoog is, is het vrij makkelijk: stelling, argument, argument, tegen argument, weerlegging, conclusie.

Ik heb vorige tentamenweek voor Nederlands een samenvatting moeten maken.

Je hebt zo’n heel lap tekst en daar staan aan het einde deelvragen die je in je samenvatting moet verwerken

• Als eerst schrijf je altijd de titel op van de tekst.
  • De vragen die gesteld worden moet je altijd overnemen daar krijg je vrijwel altijd een punt voor door alleen die vraag over te schrijven en dan antwoord te geven.

(bijvoorbeeld een tekst over honden dan dan is het eerste punt ‘‘Waarom zijn honden lief’’
Schrijf jij je eerste alinea ‘‘Waarom zijn honden lief, omdat ze zorgen voor blablabla’’)

-Elk deelvraag is een alinea met witregels ertussen (hoef niet per se maar mij leraar vond dat beter)
-En je mag geen opsommingen maken in een samenvatting.
-Aan het eind van je samenvatting de auteur en de bron vermelden.

mm, toch vooral de kernzinnen. Wat het belangrijkste is per alinea.
Wat ik een beetje vaag vind is het examen nederlands dat we gaan krijgen. We zijn nu namelijk aan t oefenen in de examenbundel, en mn leraar zegt dat je alles moet vergeten wat je hiervoor hebt geleerd over samenvatten xD
Je moet echt alleen opschrijven wat ze vragen, geen voorbeelden, en soms krijg je punten als je een deel van de vraag herhaald :S. Alles wat jij belangrijk vind in een tekst, maar waar ze niet naar vragen moet je weglaten…
Beetje off topic maar oke (A)

Bedankt! Dit maakt heel wat duidelijk :]

Nee, betoog heb ik al gehad! Maar bedankt voor je reactie, andere mensen ook bedankt (:

Van mij mag dit topic gesloten worden, tenzij andere mensen er nog behoefte aan hebben?