Nederlands Presentatie

Hey,

Ik moet een presentatie houden over communicatie maar ik heb echt geen flauw idee wat ik als onderwerp kan doen want ik wil het niet standaard over een taal doen ofzo.
Het moet dus over iets gaan dat te maken heeft met communicatie. Gebarentaal bijvoorbeeld.
Zou iemand mij kunnen helpen want ik zit echt vast!
Heel erg bedankt alvast.

.xx

Zoals je zelf al zegt gebarentaal?
Morse? Braille? Massacommunicatie?

Die onderwerpen zijn helaas al gekozen… :bored:

Lichaamstaal? Of is dat geen communicatie haha

lol, nee maar serieus uhm dit is allemaal een beetje hetzelfde.

Ik dacht aan: de invloed op de taal van jongeren door popgroepen

een beetje die richting maar ik ben echt een noob in presentaties en heb echt geen idee wat te doen.

social media?

Klinkt wel als een goed onderwerp.
Of de invloed door televisie ofzo?

hier heb ik al aan gedacht maar dit onderwerp is te breed

en hierboven, door invloed van de televisie bedoel je dan door kinder tv programma dingen of meer door het nieuws?

Of over internetfora? :wink:

Dit vind ik een hele goede maar kan ik hier 15 minuten over praten?

Hetzelfde met internetfora, kan ik hier lang genoeg over praten zonder dat het saai word.

De invloed van onlinetaal op de schrijfvaardigheid van jongeren? (Daar ging mijn SE vorige week over, was goed te doen.)

Ik denk dat ik dit onderwerp kies. Nog een vraagje en dan kan dit topic dicht, waar kan je bijvoorbeeld allemaal over vertellen?

Hi!, ik heb geen idee hoe ik rechtstreeks op je berichtje kan reageren, dus dan maar zo.
De letterlijke stelling was “Het gebruik van internettaal bevordert de creativiteit van jongeren en is niet slecht voor de schrijfvaardigheid in “gewoon” Nederlands”

Mijn verhaal was een betoog, dus ik heb vooral de voordelen genoemd. Ik heb als soort inleiding (maar al wel richting mijn standpunt) een stuk verteld over hoe de jongerentaal nou eigenlijk in elkaar zit, hoe het werkt, dat alles zo simpel mogelijk moet zijn (sch → sg, ks → x etc). En daarbij gezegd dat deze taal eigenlijk helemaal niet slecht is voor de schrijfvaardigheid en creativiteit

Daarna heb ik verteld over het feit dat er weinig ruimte is voor een bericht (aantal tekens sms / twitterbericht) dus dat jongeren creatief moeten zijn om zoveel mogelijk te zeggen in zo’n kleine ruimte.

Toen heb ik nog een onderzoek aangehaald van de Nederlandse Taalunie (o.i.d. weet het niet precies meer) en tijdschrift Maks! uit 2009 waaruit blijkt dat jongeren twee verschillende stijlen hebben: een voor op school en een voor op internet en dat ze het nog wel degelijk belangrijk vinden om goed te kunnen spellen.

Ik weet niet precies wat jij moet doen, maar als nadelen zou je natuurlijk dat laatste onderuit kunnen halen, door te zeggen dat het toch wel verwarrend kan zijn etc. Ook kun je natuurlijk alles nog wat verder uitdiepen.

Succes nog met je presentatie!

Heeeel erg bedankt! Dit helpt mij enorm!

Op dit topic mag een slotje, of hij mag verwijderd worden.