Nederlands literatuur HELP!!!

Hejjj,

Zoals jullie weten zijn de scholen weer begonnen en daarmee ook de stress + de bergen huiswerk :cry:

Nou moet ik voor school

*Nederlandse literatuur lezen
*een boek uit de Middeleeuwen, de Renaissance, de Verlichting, de Romantiek of de periode tussen 1850 en 1914.

:face_vomiting:

hebben jullie misschien aanraders die een beetje makkelijk te begrijpen zijn??

xxx

Middeleeuwen:

• Karel ende Elegast
  • Beatrijs (heel dun)
  • Burggravin van vergi
  • Mariken van Nieumeghen
  • Over de vos Reinaert

(Zijn allemaal van schrijver: Onbekend)

Bij middeleeuwse boekjes moet je er wel op letten dat je een versie hebt waarbij ook een vertaling zit. Anders is het nogal lastig te begrijpen! (heb ze zelf nog niet allemaal gelezen overigens. Succes ermee!

Bedankt voor je reactie!!

Nog meer aanraders zijn welkom!!

ik had vorig jaar voor nederlands de passievrucht van Karel Glastra van Loon en Het gouden ei van Tim Krabbe gelezen. Dat zijn allebei wel leuke boeken vond ik en ook best makkelijk voor een boekverslag (staat ook veel over op internet…)

voor de middeleeuwen had ik ook Beatrijs gelezen die is niet zo moeilijk (je moet wel al die symbolen opzoeken denk ik maar dat staat ook op internet)

Ik heb Karel ende Elegast gelezen, en als je eerst een samenvatting op internet leest is dat goed te doen. Wat ik een heel mooi boek vond was Een schitterend gebrek van Arthur Japin.

Ik heb Van den Vos Reynaerde gelezen. Het verhaal vond ik niets aan (maar waarschijnlijk had ik andere boeken van de Middeleeuwen ook vreselijk gevonden), maar het is wel makkelijk en goed te volgen. :slightly_smiling_face: