Nederlands grammatica vraagje

[i]Ik ben niet zo goed in grammatica (Nederlands).
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
Ik moet een essay schrijven.

Hoe kan ik dit zo goed mogelijk laten klinken:

Met hun vele verhalen hebben mijn zussen mij niet alleen geïnspireerd, zij hebben ook een enorme indruk op mij gemaakt.

OF

Mijn zussen hebben mij niet alleen geïnspireerd met hun vele verhalen, zij hebben ook een enorme indruk op mij gemaakt.

Ik vind het allebei heel raar klinken, maar dat heb ik wel vaker…;$
Zou iemand mij kunnen helpen? ^^[/i]

allebei kan denk ik.
maar 2 klinkt íets beter ;d

Iemand…? :grin:

Dankjewel voor je reactie! =)

de tweede
maar het zou allebei kunnen
je moet het gewoon in zinsdelen verdelen, en zo kan je makkelijker varrieren

Ik denk dat het misschien beter is als je zegt: De vele verhalen van mijn zussen hebben mij niet alleen geïnspireerd, ze hebben ook een enorme indruk op mij gemaakt.

Omdat je wilt terug verwijzen naar de verhalen, toch? En niet naar de zussen :slightly_smiling_face:

de laatste

Wat Essin zegt,
verwijs je nou naar de verhalen of naar je zussen?
Naar de verhalen: Dan zou ik de zin doen die Essin zegt.

En je kan ook nog iets zeggen van:
Mijn zussen hebben mij met hun verhalen niet alleen geïnspireerd, ze hebben er ook een enorme indruk mee gemaakt op mij.

Als je dus naar je zussen verwijst.

Dan zou ik het eerder andersom zeggen:

Mijn zussen hebben met hun verhalen niet alleen een enorme indruk op me gemaakt, ze hebben me er ook mee geïnspireerd.

Dat ze dus eerst indruk hebben gemaakt, en dan ook nog geïnspireerd. Vind ik wat logischer :p.

Ja, je hebt gelijk. Ik vond mijn zin ook al een beetje vreemd, maar het lukte niet om hem beter te mekn.

Ik ben er ook echt bagger in, maar je schrijfstijl word beter (zegt mijn Nl leraar) als je niet met het onderwerp begint.

Mijn zussen hebben mij niet alleen geïnspireerd met hun vele verhalen, ook hebben zij een enorme indruk op mij gemaakt.