Nederlands examen spreken

Hoi meiden,

Ik moet voor mijn examen Nederlands spreken voor en tegen argumenten bedenken voor de volgende stelling: Roken tijdens de zwangerschap moet strafrechtelijk vervolgd worden.
Nu moet ik 2 voor argumenten en 2 tegen argumenten bedenken en daarna ontkrachten en tot een conclusie komen.

Ik heb 1 voor en 1 tegen argument, maar verder kom ik op dit moment niet…
De argumenten die ik nu heb zijn:
Voor:
Het argument voor strafbaarstelling van de moeders die roken tijdens de zwangerschap is duidelijk. Een kind, ook al is het nog niet geboren, is een persoon, en het schaden van personen is strafbaar. Moeders die overmatig roken tijdens de zwangerschap schaden de gezondheid van hun kind. Daarom moet roken tijdens de zwangerschap strafbaar worden.

Tegen:
Een ander punt is het volgende: vrouwen weten niet altijd dat ze zwanger zijn. Dus is het wel redelijk om vrouwen te vervolgen voor iets – het schade toebrengen aan een ongeboren kind – waar ze geen kennis van hadden?

Kunnen jullie helpen?

Tegen: Hiermee beperk je iemands keuzeautonomie over wat je mag doen met eigen lichaam. Hoewel dit iemand schade toe kan brengen, is het zeker ook maar de vraag of je iemands keuze in deze zin mag beperken.
Voor: Echter is het dus duidelijk dat het schade toebrengt aan de ongeboren baby, en hiermee moeten de nadelige gevolgen worden beperkt.
Tegen: Je weet echter niet of vrouwen zwanger zijn, dus ze kunnen roken terwijl ze het niet weten en juist in de eerste stadia zijn de gevolgen van roken en verdovende middelen.

Weet niet nog een voor… Je zou zeggen dat de schade aan de baby voor alle tegenargumenten telt. Maar dit is waar ik aan kan denken. Dat je iemands ‘baas in eigen buik’ van haar afneemt.

Bij tegen zou je nog kunnen zeggen dat als je roken verbiedt, of er dan ook niet andere dingen die een vrouw tijdens de zwangerschap doet verboden moeten worden. Zoals het drinken van alcohol, drugsgebruik etc aangezien dit ook schadelijk is voor het (ongeboren) kind.

Dankjewel meiden!

Het is niet de bedoeling dat wij je helpen met je huiswerk… Dus slotje.