Nederlanders worden steeds preutser?

Dit topic open ik naar aanleiding van een aantal andere topics.

In de jaren 80 en 90 was het compleet normaal om topless te zonnen, tegenwoordig hebben heel veel mensen daar problemen mee. Veel Girlsceners vinden het zelfs abnormaal als vrouwen borstvoeding geven in het openbaar. Ook douchen na de gym gebeurt eigenlijk bijna nergens meer en op veel sportclubs hebben ze tegenwoordig gescheiden douchehokjes. Als mijn ouders en hun vrienden vertellen over hun jeugd dan was het compleet normaal dat je kon douchen terwijl je moeder (en soms zelfs je vader) zijn/haar tanden stond te poetsen, tegenwoordig doet bijna iedereen de badkamer op slot.
Ook als je kijkt naar drugs e.d. kan er op dit moment veel minder dan twintig of dertig jaar geleden.

Worden Nederlanders steeds preutser? En zo ja, vind je dat een goede of een slechte ontwikkeling?

Ligt eraan hoe je het bekijkt. In dat opzicht is Nederland misschien inderdaad preutser. Maar aan de andere kant wordt iedereen op een steeds vroegere leeftijd ontmaagd, zijn one night stands inmiddels niet meer dan normaal en zoent iedereen iedereen met uitgaan.

Heb je daarvan bewijzen?

Ik denk dat de maatschappij steeds individualistischer wordt, en dat mensen daardoor minder snel in aanraking komen met andere blote lijven, waardoor het sneller als ‘raar’ wordt beschouwd.
Maar volgens mij is er ook een trend aan de gang waarbij sommige denkbeelden juist bespreekbaarder worden (door bv internet en media)

Het wordt inderdaad steeds preutser, dat merk ik ook. De Nederlandse samenleving begint steeds meer op de Amerikaanse te lijken denk ik. Misschien is het niet eens perse preuts, maar gewoon alles dat afwijkt van de norm wordt raar gevonden. En mensen keuren volgens mij steeds sneller ‘rare’ dingen af ipv. dat ze mensen in hun waarde laten.

Nee, als je bedoeld of ik een onderzoek heb gedaan naar hoe normaal een onenightstand is. Jij wel? Maar ik ga vaak genoeg uit, en ik zie, lees en hoor genoeg verhalen om dat te concluderen.

En ging je dan ook in de 80’s en de 90’s uit om te concluderen dat het toen minder was?

Maar waarom zou dat nu meer zijn dan vroeger dan?

Oh Boobs vroeg hetzelfde sorry :’)

Nee. Vroeger had je wss minder gekken die erop geilden en nu veel meer.

De leeftijd dat mensen ontmaagd worden ligt nog steeds op 17.nogiets dus die is niet naar beneden gegaan. Je hoort waarschijnlijk veel uitschieters maar in de praktijk valt het dus wel mee. :slightly_smiling_face:

ik ging trouens sexual activity intypen in google om een onderzoek te vinden en als tweede voorstel stond er ‘with a child’ kotsneigingen voor de rest van de avond…

Nouja, spreek me tegen als je je ouders en je grootouders hoort over het huwelijk en wat voorn big deal relaties, kussen, seks etc. toen was. Er wordt wel degelijk makkelijker over gedaan dan vroeger. En ja dan heb ik het over 40-20 jaar geleden, niet over 10 jaar want toen ging ik inderdaad niet uit. Maar af en toe schrik ik wel over de verhalen die ik hoor ja, over hoe snel mensen met iemand zoenen of het bed in duiken, en die verhalen blijven me ook wel bij ja.

Geen super fantastisch onderzoek
Maar vrouwen hebben blijkbaar met meer mensen seks maar minder frequent dan 10-20 jaar terug :grinning:

Haha arme jij :’)

Ik denk persoonlijk ook wel dat het 40 jaar geleden braver en preutser was maar ik denk dat we nu terug naar preutser aan het gaan zijn tegenover 10-20 jaar geleden. Dus tussen de 30-10 jaar geleden waren mensen eerder opener enz over seks dan tegenover nu, dénk ik

Onzin. Die gekken zijn er altijd al.

Ik bedoel preutsheid trouwens niet per se als in seks, maar in van alles. Vooral dat mensen niet meer naakt durven te zijn en naaktheid vies vinden, zelfs van andere vrouwen.

Dat bedoel ik met: ligt eraan vanuit welke hoek je het bekijkt. Ik vind ook dat we preutser zijn op de manier zoals jij het bedoeld. Maar aan de andere kant hebben mensen zelf wel sneller seks en zoenen sneller etc.

Ja inderdaad en op dat vlak denk ik écht dat we preutser worden. Dat meer mensen sneller seks hebben nu wilt niet persé zeggen dat we er opener over zijn. Vroeger waren anti conceptie gewoon niet zo vanzelfsprekend als nu en kon écht in de problemen komen als je seks had buiten het huwelijk. Maar als je nu goed beschermd bent kan je zonder al te veel gevolgen met anderen naar bed gaan. Wilt niet zeggen dat mensen er persé opener over zijn en minder preuts enz zijn.