Natuurkunde verslag inleiding havo 4

Alvast bedankt voor het lezen!

Hoi :’)
Ik ben bezig met een natuurkunde verslag, en ik hoopte dat 1 van jullie me daarbij kon helpen! want ik kom niet zo goed uit met mijn inleiding:’). Ik zal wel even een gedeelte van het verslag hier plakken en mijn doel van de proef hier neerzetten en de richtlijnen van wat er in zou moeten staan volgens mijn leraar:

Probleemstelling
Het scheepvaartverkeer op de grote rivieren baart rijkswaterstaat steeds meer zorgen. De vraag komt op of dit vervoer over water wel efficiënt genoeg verloopt.
Enige weken geleden is onze school benaderd om in nauwe samenwerking met het waterloopkundig laboratorium in Delft enig onderzoek te verrichten.
Wij willen je vragen dit onderzoek voor ons te doen. Het onderzoek heeft betrekking op problemen die zich voordoen in de scheepvaart.
Omdat een onderzoek met echte schepen teveel problemen geeft (kosten, tijd, ruimte), zul je moeten meten aan een schaalmodel. Zo wordt bijvoorbeeld de rivier voorgesteld door een plastic bloembak en het schip door een plastic fritesbakje. Als lading vervoeren we fijn zand en als aandrijving van de boot gebruik je het gewicht van een paperclip.

Jullie moeten duidelijkheid verschaffen in twee kwesties. Deze kwesties stellen we nu eerst aan de orde.

Kwestie 1:
In Rotterdam ligt een lading die in zo kort mogelijke tijd verscheept moet worden naar Bazel (Zwitserland) via de Rijn.
De rederij die deze opdracht krijgt beschikt over twee identieke boten. De ene boot ligt in Rotterdam, de andere in Bazel.
De lading die verscheept moet worden, past net in één boot.
De rederij ziet zelf twee mogelijke manieren om het transport te verzorgen:
Óf de boot in Rotterdam neemt alle lading en vaart naar Bazel; de boot in Bazel blijft daar gewoon liggen.
Óf de boot in Rotterdam neemt een deel van de lading en vaart naar Bazel. Tegelijkertijd vaart de boot uit Bazel leeg naar Rotterdam, neemt de rest van de lading en vaart terug naar Bazel.

Vraag van de rederij:
Welke manier moeten we kiezen voor zo’n kort mogelijke vaartijd en hoe is de laadverhouding?

Doel van de proef:
Een rederij had de opdracht gekregen om zo snel mogelijk een vracht te vervoeren van Rotterdam naar Bazel (Zwitserland). Nou was het aan ons de taak om te kijken hoe die vracht zo snel mogelijk naar de eindbestemming kon komen. Hierbij hadden we twee keuzes: de eerste mogelijkheid was de hele vracht in één keer meenemen, en de tweede mogelijkheid was om het vracht te verdelen en het in 2 keer te verschepen naar Bazel. Waarbij eerst de boot uit Rotterdam met een deel van de vracht zou vertrekken, en tegelijkertijd een boot zonder lading vanuit Bazel naar Rotterdam zou gaan om daar de rest van de vracht op te halen en weer terug zou gaan naar Bazel.

en dit is volgens mijn leraar de richtlijnen van wat er in mijn inleiding zou moeten komen testaan:

Om het onderzoek te kunnen uitvoeren en de resultaten te kunnen vergelijken met wat al bekend is, heb je theorie nodig.
De theorie die je opgezocht hebt, in boeken tijdschriften of op internet, moet je verwerken in dit hoofdstuk. Een deel van de theorie heb je ook nodig voor de hypothese. Vergeet niet de bronnen te noteren.
Maak een hypothese voordat je aan een experiment begint. De hypothese is de voorspelling van de uitkomst van je onderzoek, het antwoord op de onderzoeksvraag. De hypothese helpt je een goed experiment op te zetten.
Die voorspelling moet kloppen met de kennis die je al hebt over een onderwerp.
Je moet ook uitleggen waarom je denkt dat dit de uitkomst zou kunnen zijn. Geef aan waarom je een bepaalde hypothese hebt, waar deze op gebaseerd is.

Wie mij kan helpen is echt mijn held!

up! sorry maar heb echt hulp nodig! haha kom der echt niet uit

Ooeh sorry, ik zou je graag helpen.
Zit ook in 4 havo, maar heb natuurkunde niet voor niks laten vallen. Snap er gewoon echt niks van, bij het woord ‘natuurkunde’ krijg ik al een blackout. :’)

Veel succes!

Ah jammer! alsnog wel lief van je! (: als ik eenmaal een beginnetje heb kom ik der wel uit maar het lukt me gewoon niet om een beginnetje er van te maken! echt lastig

Ik heb natuurkunde gehad op Havo 4, maar wat ik hier nu lees heb ik nooit gehad en snap ik ook helemaal niets van!

upje voor jou. succes!

ik kan wel even een plaatje uploaden met de proef opzet! mischien verduidelijkt dat het verhaal wel:

http://i43.tinypic.com/smdlw0.png

Maar de inleiding hoeft dan toch alleen maar die hypothese en uitleg te bevatten ?
Dus dat je zegt: Ik denk dat het makkelijker is om zo te doen, omdat (theorie eraan koppelen)

Of bedoel je dat hier niet mee? :stuck_out_tongue:

hmm ja ik weet niet, ik vind het zo lastig! vooral omdat ze het zo streng beoordelen en ik echt moeite heb met het begin te bedenken… maar ik iig bedankt :slightly_smiling_face:

Ja natuurkunde is altijd mijn slechtste vak geweest (op scheikunde na)
Misschien is het handig om gewoon een verhaal te typen wat je er zeker in wil hebben, en dat laterna aanpast zodat het een lopend verhaal wordt ?

Sorry wou dat ik je beter had kunnen helpen :wink: Misschien iemand anders!

Nou ik vind het al hartstikke lief dat je de moeite heb genomen om het te lezen! haha en dan ook nog es proberen te helpen (: en ja tis ook niet mijn beste vak soms vraag ik me echt af waarom ik het in godsnaam gekozen heb :stuck_out_tongue:
en ja ik hoop het! nja ik probeer er wat van te maken!

niet mijn beste vak soms vraag ik me echt af waarom ik het in godsnaam gekozen heb :pAfter a meeting Coach Factory Storeon the cathedral’s steps of the free-for-all governingChanel Handbags body for the London protest,Coach Outlet a group of Americans from the encampment Louis Vuittontook the subway to Grosvenor Square, site LV Outletof the American EmbassyCoach Outlet. There, flourishingCoach Outlet their passports,Coach Outlet the Americans unfurled a banner that read “They cannot evict an idea.”
en ja ik hoop het! nja ik probeer er wat