Natuurkunde Uitleg

Hi girls,
Ik heb inernet al doorgezocht, geprobeerd filmpjes te vinden maar NERGENS staat iets op een normale manier uitelegd over de remweg, reactieafstand, stopafstand, beginsnelheid enzovoorts. In mijn boek staat alleen : Stopafstand = reactieafstand + remweg. Maar hoe bereken je dan de reactieafstand en de remweg? En bijvoorbeeld de beginafstand en de stopafstand? Mijn leraar zou op de elo antwoorden zetten, omdat we geen lessen meer hebben voor de repetitie morgen, maar ze staan er nog steeds niet op. Vandaar dat ik me afvroeg of jullie misschien wisten hoe je het moet berekenen? Alvast bedankt ! XXX

uhm, geen idee xd
die toets had ik 3 weken geleden, en ik had een onvoldoende :3
maar ik zal even in mn boek kijken wat er bij mij in staat :’)

Die moet je meestal toch aflezen?

^ Ja, maar ik moet zegmaar weten hoe ik het moet berekenen, en dat snap ik juist niet hihi

Ik heb het pas nog gehad, maar ik ben het alweer vergeten. Ik zoek het wel even voor je op.

Ah dankjulliewel!

De reactie-afstand kun je bepalen door het oppervlak onder de grafiek te bepalen. Vervolgens remt de auto af en gaat hij bij benadering eenparig vertraagd-bewegen. De afstand die de auto dan nog aflegt wordt de remweg genoemd.
Dit staat in mijn boek. Ik weet niet of je daar iets aan hebt?

goeed,
reactieafstand.
als je moet remmen, stel je voor. der rent een kindje de weg op. tegen de tijd dat je die gezien hebt, en je drukt op de rem, ben je gemiddeld (minimaal) 1 seconde verder. in die ene seconde, (of meer, maar dat moet gegeven worden) leg je de reactieafstand af. dus als je 60 km/h reed, dan moet je even uitrekenen hoeveel km je dan rijdt in 1 seconde. ~ik weet even niet hoeveel dat is. hahaha ;p dat moet je zelf even uitzoeken. :nerd:
De remweg hangt af van:
de remkracht, de beginsnelheid, de totale massa van het voertuig en inzittenden, het wegdek en de banden en de luchtweerstand.
& de remweg moet je volgens mij boek ook krijgen, hahah xd
want in mijn boek staat een tabel waarin staat van bij een snelheid van 40 km per uur, bij een personenauto is de stopafstand 23 m, bij een bromfiets dit, en blablabla. ;p
dit staat in mijn boek, idk of je het snapt & der wat aan hebt, xd maar dit zegt het vwo boek ;p

In mijn aantekeningen staat het duidelijk uitgelegd! Die zal ik je wel even sturen, momentje.

ik heb het een tijdje geleden gehad
en ik dacht ook echt wtf
maar als je het heel rustig leest
en even de betekenis overal van opschrijft
zal je het snappen want het is gewoon heel logisch allemaal
oke ik probeer je deze even uit te leggen:
stopafstand = reactieafstand + remweg
stopafstand betekent : de tijd die je nodig hebt om te stoppen (bijv als een kind ineens voor je auto langs oversteekt)
reactieafstand betekent: de tijd die je nodig hebt om je te beseffen dat er iemand voor je rent en de tijd dat je dus bedenkt; ik moet snel remmen
remweg: de tijd nadat je bedacht hebt dat je moet remmen, dus de tijd dat je je voet op de rem hebt gezet tot de tijd dat je stil staat.

stopafstand is dus de tijd dat je in totaal nodig hebt, om te bedenken dat je moet stoppen én de tijd dat je (of eigenlijk je auto) nodig heeft om te remmen.

snap je het nu ahhaa ?

Hmm ik zit in 3 havo en bij mij had het met v,t diagrammen te maken, ik weet niet of dat iets anders is?

Aantekening:
Sreactie = v x t reactie

Sremweg = v gem x t rem
v gem = ve + vb : 2

Sstop + s reactie + s rem

Nee ik zit ook 3havo ! haha ik heb btw het boek Nu Voor Straks. en ze hadden het ook over v,t diagrammen… Oke even jullie reacties lezen haha

@chocolaatjeee , wat betekent die ’ S ’ voor remweg enzo =$ ?

en wat is ; ve en vb, sorry maar ik heb die afkortingen nog nooit eerder gezien hihi.
en bdoel je met Sstop + , moet dat geen = zijn?

Ik ga proberen antwoord te geven, hoop dat je er wat aan hebt!
reactietijd: tijd tussen zien en afremmen. Normaal gesproken tussen de 0,7 en 1,0 s. Kan je gewoon opzoeken in de grafiek.
Reactie-afstand = Afstand die de auto aflegt tussen zien en remmen.
Remweg = Afstand na het remmen die de auto nog aflegt.
Stopafstand = totale afstand die een auto nodig heeft om te stoppen.

Hoe te berekenen:
Stopafstand = reactie-afstand + remweg.
Reactie afstand = opp. berekenen dmv lengte x breedte.
Remweg = opp. berekenen. Het is een driehoek, dus: lengte x breedte : 2

Omg… Precies hetzelfde probleem, maar dan véél erger! Ik snap nog hélemaal niks en heb volgende week maandag een so over 4 paragraven over beweging O.o
Maar ik snap denk ik nu die stopafstand beter door Minkaa… Dus dankje!

^ haha alsjeblieft !
het is best te begrijpen, ik snapte het ook niet maar als je alle begrippen (ook die uit berekeningen) onder elkaar opschrijft en de betekenis erbij schrijft zul je de berekeningen ook eerder snappen :slightly_smiling_face:

Wat die s betekent weet ik eigenlijk ook niet, zo stond het in mijn aantekening.
v = snelheid t = tijd
ve = eindsnelheid
vb = beginsnelheid

s is volgens mij afstand toch? 99% dat ik 't fout heb :stuck_out_tongue: