Natuurkunde, snap er niks van!

Hallo meiden, ik had een vraagje.
Ik moet wat opdrachten maken voor natuurkunde en ik snap het niet.
Opdracht: Vanaf het dak van een flat valt een zware hamer naar beneden. Het duurt 0,6 seconden voordat de hamer op de grond terechtkomt. Bereken de valhoogte.
Ik snap dus niet hoe je dat uit moet rekenen en van het boek word ik ook niet wijzer met al die formules.
Iemand die weet hoe dit moet?
xx

Je hebt volgens mij toch echt meer gegevens nodig om dit uit te kunnen rekenen.
In welke klas zit je?

Je er staat verder echt niks bij!
Ik zit in 3 havo…

Dat komt waarschijnlijk, omdat je de formule erbij hoort te weten ?

Ik denk dat je de formule er ook bij hoort te weten, want dit is iets met zwaartekracht/kracht. Dus heb je vast een vast getal nodig bijvoorbeeld 9,8. Oke, ik ben niet zo goed in uitleggen maar ik zou het nog even goed doorlezen en anders gewoon aan je leraar vragen?

Ja dat is dus het probleem, ik snap niks van die formules. En die man kan niet uitleggen, meer dan de helft van de klas staat onvoldoende voor natuurkunde :s

Huh dit is wel raar, je hebt wel meer gegevens nodig. Weet je het gewicht van de hamer of iets dergelijks niet?

Of de snelheid?

misschien ff de theorie doorlezen? kijken of daar ergens een formule staat of in je binas…

Nee staat er niet bij. Alleen deze gegevens en dan moet je 1 van de 42341 formules toepassen…

Volgens mij moet dit met de formule y(t) = 1/2 g t ², als er tenminste geen wrijving is.
t = 0,6
g = valversnelling = 9,81
y = 1/2 * 9,81 * 0,6² = 1,8 meter

Wow, volgens mij klopt dit wel (: je bent een held. Want dat boek is echt abracadabra.

Dit ja :slightly_smiling_face: Wilde het net gaan zeggen, maar je was me voor.

Dankjewel, nu kan ik verder met de andere sommen! (:

.

Die formule met de Y gaat toch over de verticale verplaatsing? En de hamer verplaatst zich toch horizontaal?

wajoo, volgens mij heb je die formule niet in de derde :’)
En als die man niet kan uitleggen kan je misschien een andere natuurkunde leraar vragen?

Ik was fout, excuses.

nee denk het eigenlijk ook niet, ik kreeg deze formule pas in 5v

Oeps, ben niet op de hoogte van welke formules er de 3e gebruikt worden.
Maar om dit uit te rekenen op een andere manier heb je meer gegevens nodig.