natuurkunde schakelingen

Kan iemand mij misschien uitleggen over de Serie en Parallelschakelingen.
Want ik kom er niet uit en die meneer van Natuurkunde wilt mij niet uitleggen.
Hoe kan je de stroomsterkte berekenen die de amperemeter aangeeft?
En een weerstand uitrekenen? In een parallel schakeling en een serie schakeling? En meer van die dingen die je in een schakeling moet uit gaan rekenen.
En de sterkte berekenen van de onvertakte stroom 1? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.

Waarom wil je leraar dat niet uitleggen? :S

Nou hij vind dat we dat zelf uitmoeten zoeken.:frowning_face:

Itot=I1=I2=I3=…
Utot=U1=U2=U3=…
Rtot=R1+R2+R3+…
zoiets, het enige wat ik er nog van weet, maar kan ook fout zijn, want ik was echt slecht in natuurkunde…
Nou ja, upje dan maar!

Zo, lekkere leraar heb jij!
Ik heb echt een hele goeie leraar voor natuurkunde dus ik wist vorig jaar alles nog, maar het is een beetje weggezakt…
Misschien heb je hier iets aan? http://projects.edte.utwe…elingen/schakelingen.html

Alle formules staan in je binas :grinning:
En serie is dat de stroom van bijv. kerstlampje naar kerstlampje gaat (Zoals het vroeger was) en dus als er eentje kapot gaat ,dat de hele snoer kapot gaat.
Parallel is dat de stroom verdeeld wordt onder de stroom vragende dingen, dus dat als er een kerstlampje kapot gaat, gaat niet de rest van de snoer kapot.

En sterkte berekenen van een onvertakte stroom is gewoon de amperemeter stroom uitrekenen :d

Ja ik weet het ook niet zo goed Lovecookies, maar zoiets wat het wel bedankt.
Wat een mazzel heb je Daanniiqquuee en erg bedankt voor die site! Daar heb ik zeker wat aan.:stuck_out_tongue: Ik wist niet dat alle formules in je binas stonden. Ik zal daar eens goed naar kijken. Aha dat is dus dat verschil, ik snap het. O was dat het van die overtakte stroom. Erg bedankt Bricket.