Natuurkunde Probleem

Hallo allemaal,

ik zit in 3vwo en het jaar is al bijna gedaan. Ik heb nog twee kaarten, en daarbij moet ik natuurkunde echt niet verpesten! Ik wil later graag geneeskunde studeren, alleen hiervoor heb je dus ook natuurkunde nodig. Maar ik ben daar dus niet goed in, ik haal elke keer een 5 en bij mijn herkansing een 6. Maar het liefst heb ik in één keer een voldoende. We hebben al een lijst gekregen met alle vakken en of er op staat of je het mag kiezen of niet, ik mag alle vakken kiezen behalve natuurkunde. Ik snap niet wat er mis gaat, mijn opdrachten gaan redelijk en ik snap alles, formules etc. Maar dan komt de toets en dan verpest ik hem. Als ik de laatste twee kaarten geen voldoende haal voor natuurkunde dan kan ik dus niet meer geneeskunde studeren, terwijl ik dit echt super graag wil!

Sorry voor een langdradig verhaal, maar hier komt dus mijn vraag:

Hoe leer/snap je het best natuurkunde?

Kunnen jullie me a.u.b. helpen? Heel veel mensen zeggen dat het vak je moet liggen, en bij andere heb ik gelezen dat zij zelf ook slecht waren in natuurkunde maar dat het in de bovenbouw beter ging en dat ze zelfs gemiddelt een acht stonden!

Ik hoef dan niet gelijk persé een acht, want een zes vind ik ook al goed.

Alvast bedankt.

Ik denk dat je het “leert” door er gewoon ongelooflijk veel voor te doen. Dus heel fanatiek mee aan de slag gaan. Altijd huiswerk doen, zelfs meer doen dan er van je wordt gevraagd, bijles nemen, filmpjes kijken, samenvattingen lezen etc. etc. Maar vooral: oefenen tot je erbij neervalt…

je hebt er natuurlijk wel feeling voor nodig, sommige mensen zijn nou eenmaal er beter in dan anderen. ik heb natuurkunde laten vallen, omdat ik er niet zo goed in was, maar gelukkig had ik altijd mensen die me hielpen zodat de toetsen ook goed gingen, daarom denk ik dat bijles misschien een oplossing is?
alleen is het wel zo dat natuurkunde in de bovenbouw veel moeilijker is dan in de onderbouw, dus dat je er wel veel tijd aan zou moeten besteden

Ik herken het probleem. Ik had precies hetzelfde met biologie. Gelukkig gaat het nu beter. Heb je je probleem al gemeld bij je docent? Misschien kan hij/zij je helpen. Bij natuurkunde moet je heel veel oefenen. Vraag eens aan je docent als hij/zij nog extra opgaves heeft die je kunt maken. Het kan ook zijn dat je bang bent dat je het slecht gaat maken en dat je de toets juist verpest. Mijn natuurkunde leraar zegt altijd “niet naar het paaltje kijken” oftewel niet denken dat het fout gaat, je moet denken dat je alles snap en genoeg oefeningen hebt gemaakt en dat je het kan.

Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen.
Succes met je komende toetsen!

Het is zo dat het je helpt dat als het je ligt, maar het is niet zo dat het je anders niet kan lukken. Die kinderen die het ligt doen bijna nix en halen een 7. Maar als jij dat wel doet, kan jij dat dus ook gewoon halen !! Een paar tips:

• als je weet wat er in een les gaat worden behandelt, van te voren de paragraaf al goed doorlezen, zodat je het sneller snapt als ze het gaan uitleggen.
  • je huiswerk sowieso goed bijhouden
  • alle oefeningen, die je fout had en de moeilijkere overnieuw maken voor de toets
  • extra uitleg filmpjes kijken/ vragen

Natuurkunde wordt in de bovenbouw alleen maar lastiger en ingewikkelder.

Mag een school trouwens echt weigeren dat je een bepaalt vak mag doen? Is het niet zo dat ze alleen een positief of negatief advies mogen geven.

Verder nog wat tips.

• filmpjes op youtube
  • opdrachten die je fout hebt nog een keer maken tot je ze snapt
  • aan je docent of klasgenoten uitleg vragen als je iets niet snapt
  • misschien samenvattingen van anderen lezen? Bij mij hielp dat omdat daar dan weer dingen instonden waarvan ik dacht dat ze niet belangrijk waren en die dan toch terug kwamen op de toets

Zoek iemand die je bijles kan geven, misschien iemand van 6vwo. Je kan ook aan je docent vragen of die je bijles wil geven na school.

Ik had voor m’n eerste SE een 3,8 en toen heb ik dus bijlessen gevolgd en toen had ik op de daaropvolgende SE’s een 6,4! Dus gewoon veel oefenen en eventueel bijles nemen, dat helpt zeker!