Natuurkunde: elektriciteit

Hey meiden!
Nou ik heb morgen dus een proefwerk van natuurkunde wat 3x meetelt, belangrijk dus…

Een meisje zou me het hoofdstuk “elektriciteit” komen uitleggen, aangezien ik daar niks van snap, natuuuuurlijk heeft ze weer afgezegd, en zit ik hier met een gigantisch probleem

Nu was mijn vraag: snapt iemand iets van het hoofdstuk “elektriciteit” (havo3) en zou die het me een beetje uit kunnen leggen?

Alvast heeeel erg bedankt!

Ik heb dinsdag ook een proefwerk hier over.
Wat snap je er niet aan? xd.

ja eigenlijk vrijwel niks haha :stuck_out_tongue_winking_eye:

ik snap niet hoe ik de formules moet toepassen, ik snap gewoon al vanaf de basisschool nog steeds niet hoe ik bv van 200 mC naar 0,200 C moet gaan, ik snap die wetenschappelijke notatie niet, dusja eigenlijk vrijwel niks…

mC? Ik heb geen idee wat dat is xd.
Wij moeten van die formules leren om de weerstand, vermogen, elektrische energie te moeten berekenen.
Ik ben wel redelijk goed in natuurkunde, maar dit hoofdstuk is echt niet mijn ding :stuck_out_tongue:

uhm ja de m weet ik niet waar die voor staat, maar de C is van Coulomb

en ja die formules moeten we ook kennen! :open_mouth:

Oh, dan staat de m voor mille = 1000. Dat snap ik dan weer wel.
Wij hebben het ook over weerstanden in parallel en serie. Volgens mij snap ik het wel redelijk.

De ‘m’ staat voor ‘milli’ (net als millimeter = mm, is mC = millicoulomb). 1 Coulomb is 1000 mC (gewoon onthouden dat milli voor 1000 staat). dus als je dan 200 mC hebt, is dit gelijk aan 200/1000 = 0,2 C.

Als je nou gewoon een rijtje maakt wat je allemaal niet snapt, dan kunnen wij het voor je uitleggen!!

hmm het enige wat ik ervan weet is

Q=c x m x delta t.
E=p x t
P=u x i

oh het hoofdstuk elektriciteit… ik zit bij energie. Mijn fout.

nou oke wat ik niet snap, ik dacht: ik ga eens een opgave maken, om te kijken hoe erg het is

de opgave is:
Een accu van een auto levert een spanning van 12 V.
Er gaat een stroom van 1,35 A naar de lampen toe.
Bereken de elektrische energie die in een kwartier is meegegeven

dan doe ik het zo:
gegeven: 12 V / 1,35 A / een kwartier = 900 seconden
formule: I = Q:t
maar dan kan ik dus al alles invullen…
I= 1,35 A
Q= 12 V
t: 900 s

dus dan zou ik niks meer hoeven berekenen?

Energie elektrische stroom is toch E=pt. (of zeg ik nu iets heel doms, ik ben ook slecht in natuurkunde, haha)

E = U x I x t
In deze formule is E de elektrische energie in (J), U de spanning in (V), I de stroomsterkte in (A) en t de tijdsduur in (s).

Je gebruikt de verkeerde formule! Q (= warmte) heeft niks met deze som te maken. De grootheden die je hebt zijn:
Spanning - U = 12 V
Stroom - I=1,35 A
Tijd - t=900 s
Energie - E=?
Je moet E berekenen, dus je moet de formule E = P x t gebruiken. t heb je al, P kun je berekenen uit P = U x I = 12 V x 1,35 A
Dus E = 12 V x 1, 35 A x 900 s

Snap?

Ik heb even niks meer toe te voegen aan de meiden hierboven. :slightly_smiling_face: Ik ben niet zo’n ster in natuurkunde maar ik heb het nog wel en ik it in havo5. Duss. Ik kan opzich wel wat hulp verlenen aan een havo 3 leerlinge!

nee ik snap het nog niet, ik snap het gewoon niet als er zoveel cijfers staan, die worden voor mij gewoon echt wazig
maar in het antwoordenboekje staat wel die formule die ik gebruikte?
nja ik geef het maar op, dan maar geen havo4, jaartje overdoen zou zo slecht nog niet zijn

hmm owkee… als je het antwoordenboekje er al bij hebt dan kan je daar toch de boel uit vinden. ik zal eens even mijn binas opzoeken, en even voor je kijken.

edit: kan m’n binas niet meer terugvinden dus kan je niet helpen, sorry. succes ermee, is er niet iemand van je klas die je even op kan bellen om te helpen ofzo?

Maar weet je zeker dat dat het juiste antwoord is?
ik heb in mijn antwoordenboekje van natuurkunde ook heel wat fouten kunnen vinden.
En met I berekende je toch Ampère? Dan kun je sowieso die formule van jou niet gebruiken, want Ampère weet je al.

Een accu van een auto levert een spanning van 12 V.
Er gaat een stroom van 1,35 A naar de lampen toe.
Bereken de elektrische energie die in een kwartier is meegegeven

Ik gebruik de manier: ‘FIRE’: Formule, Invullen, Rekenen, Eenheid.
Formules:
E = P x t
P = U x I

Invullen:
U = 12
I = 1,35

Rekenen:
12 x 1,35 = 16,2 W

Invullen:
P = 16,2
t = 15 minuten = 0,25 uur

Rekenen:
16,2 x 0,25 = 4,05 Wh : 1000 = 0,00405 kWh

Zou ik dan denken.

volgensmij is dat 0,75 uur niet goed. je moet daar of seconden of minuten van maken… of klopt dat antwoord met je antwoordenboekje?

zitten 3600 sec. in een uur dus delen door 4 is 900sec. in een kwartier.