naturisme ?

Hee allemaal,

ik post dit eventjes onder een anoniem account omdat mensen hier me ook echt kennen.

Ik heb eigenlijk een vraagje. Al sinds ik een baby was, ken ik op vakantie gaan niet anders als kamperen, en dan wel naturistisch. Voor mij was dit gewoon een tweede natuur en heel normaal, aangezien ik ermee opgegroeid ben. Rond mijn dertiende kreeg ik er steeds meer moeite mee omdat ik me er niet meer prettig bij voelde vanwege onzekerheden. Ik ga nu al twee jaar zelf op vakantie en op dit moment zie ik het totaal niet zitten om naturistisch te kamperen. De enige mensen die het van mij weten zijn mijn gezin/familieleden en een vriendin van me die er toevallig achter kwam maar die het zelf ook altijd gedaan heeft. Mijn vriend bijvoorbeeld heeft er geen idee van en dat houd ik liever zo. Mijn vraag was hoe jullie hierover denken, en naturisme in het algemeen?

Om eventjes de generalisatie te voorkomen: nee, het is geen vuile orgiecamping ofzo. Je kampeert gewoon maar dan, tsja, in je nakie. Ik zelf voel me er nu absoluut niet meer fijn bij, maar ik vind wel dat er een aanzienlijk verschil is tussen naturistische campings en textielcampings. De plaatsen zijn groter, het is rustiger en mensen zijn over het algemeen veel opener naar elkaar. Dit is natuurlijk mijn ervaring, voor jullie kan dit anders zijn! Ik hoop dat het niet gezien wordt als iets ‘smerigs’, want dat is het echt niet. Vind ik. En ik hoop dat enkelen misschien hun mening willen delen :slightly_smiling_face:

toevoeging:
[i]Wat is het verschil tussen nudisme en naturisme:

Een nudist is graag naakt en vindt het niet altijd nodig om kleding te dragen, naakt zijn is voor hen de meest logische leefstijl. Nudisten hebben er geen moeite mee om in vreemd gezelschap naakt te zijn. Nudisme heeft niks te maken met voyeurisme of exhibitionisme, laat staan met seks. Alhoewel nudisten locatie en situatie niet van belang vinden zullen zij hun nudisme vaak beperken tot sauna’s, naaktstranden en naaktcampings.

Je zou kunnen zeggen dat nudisme een element is van naturisme, bij de naturisten zit er naast de naaktheid een diepere filosofie achter. Termen als respect voor elkaar, voor jezelf en voor de natuur zijn vaak gehoord en passen bij het naturisme. Een naturist heeft een sterk gevoel met de natuur en natuurlijkheid, een nudist denkt simpelweg niet zo ver door en vindt het gewoon prettig om naakt te zijn. Alhoewel er niet hele strikte definities rondom het naturisme bestaan valt wel te zeggen dat de meeste ‘naaktlopers’ eerder nudist dan naturist zijn.[/i]

wow ik dacht altijd dat het nudisme was
nvm

Tja. Iedereen moet doen wat ie zelf wil/waar ie zich zelf prettig bij voelt en als dat naakt kamperen is dan mogen ze van mij part hun gang gaan. Ik zou het zelf niet zo snel doen, maar dat zal ook wel zijn omdat ik er geen ervaring mee heb en het dan een beetje raar of eng vind.
Wij gaan wel elk jaar kamperen maar altijd naar een kleine, liefst boerencamping. Daar zijn de plaatsen vaak ook groter en de mensen vriendelijker dan op van die megacampings. Misschien zou dat ook een optie kunnen zijn wanneer je toch die openheid/grote plaatsen wilt.

Ik vind het inderdaad niet vies ofzo. Ik ben ooit per ongeluk op een naturistencamping beland en dat was vrij traumatiserend, echt helemaal niks voor mij.

Ik dacht ook dat dat nudistencamping heette. Is er nog een verschil tussen naturisme en nudisme?

Ik zou me er zelf totaal niet bij op mijn gemak voelen, maar ik ben ook het ook niet gewend zoals jij dat wel bent. Ik kan me ook wel indenken dat mensen zoiets fijn vinden, ik vind het in ieder geval zeker niet raar of vies.

Ik zou mij er zelf heel erg onprettig bij voelen.

dit is precies de goede uitleg, ik kon het niet duidelijk verwoorden haha. dankjewel!

Dat lijkt me echt héééééééél onprettig.

Ik vind het niet raar en als ik een vriendje zou hebben en hij zou zeggen dat hij het vroeger deed zou ik het ook niet gek vinden maar zelf zou ik het niet zien zitten. Niet per se omdat ik onzeker ben over mijn lichaam, maar ik hoef anderen gewoon niet naakt te zien.

Ik heb geen problemen met naakt en ga ook gerust naar sauna’s of naaktstranden. Ik weet alleen niet of ik een hele vakantie op een nudistencamping zou willen staan, maar dat is misschien ook omdat ik er sowieso niet van houd om lang op dezelfde plek/camping te zijn haha. Ik vind het in ieder geval helemaal niet vies, raar of gek en zou het zelf ook wel een keer overwegen om te doen.

ik zou het zelf graag eens doen, maar dat zal waarschijnlijk pas zijn als ik een eigen gezinnetje heb want niemand die ik ken doet het dusja :frowning_face:

Ik zou mezelf heel erg ongemakkelijk voelen. Ik vind het ook heel ongemakkelijk om anderen naakt te zien. Ik vind het prima dat er zulke campings zijn. Ik zou er zelf alleen nooit naartoe gaan.

Ik ging vroeger met mijn moeder heel vaak naar naturisten stranden,
vond ik toen geen probleem maar nu vanwege mijn eigen onzekerheid,
zou ik het niet prettig vinden.

Huh ik snap het niet
is het een camping maar dan loop je 24/7 naakt?
dus net als een naaktstrand maar dan een naaktcamping…?

Mijn ex is naturist, hij had er ook veel moeite mee om het te vertellen, maar die angst is nergens voor nodig. Hij was er overigens ook mee opgehouden, omdat hij zich er niet meer prettig bij voelde, maar volgens mij zijn veel mensen zo in de puberteit.

Op zich is het wel een mooi iets. Niemand schaamt zich meer voor zijn lichaam, iedereen heeft respect voor de ander, of je nu klein, groot, dik, dun bent. Het boeit helemaal niets. Toch zou ik me absoluut niet prettig voelen als ik naakt zou moeten rondlopen. Het is in mijn ogen een mooie filosofie, maar niets voor mij.

Persoonlijk zou ik het nooit doen
Houd zelf bijvoorbeeld ook niet van topless zonnen.
Maar iedereen ze ding als die gene ze eigen er prettig bij voelt.

Is het raar als ik het wel interessant vind?
Zoals wat was de gemiddelde leeftijd bijvoorbeeld

Ik heb me jaren lang echt geschaamd om in een bikini broekje te lopen over het strand. Dit jaar wordt het eerste jaar dat ik het ga proberen, een bikini broekje maar dan zonder zwart kort broekje er over heen. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat ik hier naar toe zou gaan. Daarnaast zit ik nog al met een verbrand probleem. Ik verbrand echt levend in de zon. Als ik dan naakt loop moet ik echt alles in gaan smeren.

Maar goed, ik zou zeggen als je er minder moeite mee hebt waarom ook niet. Maar het lijkt me wel raar als je bijvoorbeeld moet gaan koken ofzo. Doe je dat dan ook naakt? En wat nou als je uit eten gaat op de camping? Zit iedereen er dan ook naakt bij?

Ik vraag me alleen af, zijn naturisten ook immuun voor opwinding of zo? Want als er iets ‘interessants’ voorbij loopt, naakt nota bene, kan het toch al eens gebeuren dat een man een erectie krijgt? Is dat dan niet supergenant? Weet ook gelijk iedereen het. Of gebeurt het gewoon niet bij die mensen, of vinden andere naturisten het normaal?
Is echt iets wat ik me altijd afvraag bij nudisten/naturisten…