nachten niet kunnen slapen..

hoi,

ik zit al een tijdje met een probleem.
ik heb echt gewoon nachten dat ik niet kan slapen…
& daar baal ik echt van…
overdag heb ik dus nog weles dat k dan gewoon een uurtje slaap…

hebben jullie misschien als het ware 'slaap’tips of mensen die dit ook hebben??

heb hetzelfde probleem =(

Ik heb ook een tijd lang last gehad van slaapgebrek. Een paar basic-tips:
-drink geen frisdrank meer na 7 uur (en geen koffie, duhh)
-probeer schermen te vermijden (pcscherm, computerscherm, mobieltje etc)
-wees niet te veel bezig met het willen slapen!
-probeer liggend te mediteren. Een vriendin van me heeft een cursus gevolgd warbij je werd geleerd dat je bij meditatie je moet focussen op één enkele gedachte in je hoofd. Probeer je niet te laten afleiden door andere gedachten. Uiteindelijk, na veel oefening, moet je je zelfs kunnen focussen op geen enkele gedachte waardoor je hoofd leeg word.
-er zijn verschillende ontspanningsoefeningen, check internet
-lees voor het slapen, werkt bij mij altijd. Op een gegeven moment kon ik niet meer dan 2 pagina’s lezen in bed omdat ik zo makkelijk in slaap viel
-t kan zijn dat je niet kunt slapen door een heftige ervaring die je hebt meegemaakt, ik heb bijvoorbeeld een half jaar niet kunnen slapen omdat de broer van een vriendin zelfmoord had gepleegd.
-beweeg genoeg overdag

Ik heb hetzelfde probleem dus ik heb geen tips voor je…

Bij mij werkt een nat washandje op me voorhoofd altijd.

je moet er ook neit aan denken dat je niet in slaap kan vallen meestal gaat het dan vanzelf.
ik ga trouwens altijd muziek luisteren in bed en dan val ik in slaap maar dat verschilt per persoon xD

Tis gewoon je vakantiestemming. :stuck_out_tongue:.
Neeh, mr maak jezelf gewoon moe.

ga een uur voordat je gaat slapen een warme douche nemen

op wikipedia staat dit om insomnia tegen te gaan ;

Een warm bad of douche nemen in de avond;
Een half uur energiek sporten in de middag (dit vermindert stress en zorgt voor een gezonde vermoeidheid), maar een wandeling maken, of tuinieren kan vaak al voldoende zijn;
Een saunabezoek en/of massage;
Gebruik van kruidensupplementen zoals valeriaan, kamille, lavendel, hop en Passiflora incarnata;
Aromatherapie, dit werkt rustgevend, vooral als er gebruik wordt gemaakt van lavendel en andere etherische oliën;
Een grote en uitgebreide lunch, met daaropvolgend een lichte avondmaaltijd (op zijn laatst 3 uur voor het slapengaan);
Het vermijden van stimulerende activiteiten als TV kijken en computeren in de avonduren;
Het afwisselend door elk neusgat ademen (afwisselend met de vingers dichtduwen) wanneer men al op bed ligt; dit werkt kalmerend.
Een ritueel voor het slapen gaan; Bijvoorbeeld steeds meer lampen uitschakelen naarmate het later wordt, alvast een pyjama of andere nachtkleding aantrekken, tanden poetsen, enz. Op die manier bereidt iemand zich langzaam voor op het slapen gaan en lichaam en geest wennen hieraan.
Een donkere, niet al te warme slaapkamer is ook erg belangrijk. Een nachtlampje of straatverlichting die de kamer binnendringt, kan de nachtrust verstoren. In slaapkamers zonder rolluiken dringt bijna altijd te veel kunstlicht van buiten door.

bedankt voor jullie reacties, hoop dat ik er wat mee kan :wink: en lukt.