Naar vmbo-t gaan voor vrienden?

Op school hebben we ons advies gekregen voor het niveau waar we in de 3e heen gaan. Ik heb het advies Havo/Vwo gekregen, daar ben ik hartstikke blij mee.

Maar al mijn vrienden hebben een Vmbo-t advies gekregen, gelukkig ga ik met een goede vriendin. Maar de andere vriendinnen zetten mij en de andere vriendin onder druk om toch naar het Vmbo-t te gaan. En niet een beetje ook; zo willen ze niets meer met ons te maken hebben als we naar Havo/Vwo gaan en ze voelen zich dan in de steek gelaten. Ze doen nu al heel lullig tegen ons.

Eerst trokken we er niets van aan, maar de vriendin die met me mee zou gaan, werkt nu niet meer en doet haar huiswerk niet meer omdat ze samen met de vriendinnen naar Vmbo-t wil gaan.

Dan denk je: dan maak je in de nieuwe klas toch nieuwe vrienden? In de nieuwe klas zitten allemaal freaks en onaardige mensen, ik weet dit omdat ik eerst in die klas zat.

Het klinkt heel aanstellerig, maar ik zit er echt mee, want ik wil mijn vrienden niet kwijt! En ik zie het totaal niet zitten in de andere klas waarbij is volgend jaar kom te zitten…

Wat moet ik doen, naar mijn vriendinnen luisteren en naar Vmbo-t en dus onder mijn niveau werken of naar Havo/Vwo met allemaal onaardige mensen?

Ten eerste: zulke mensen zijn naar mijn mening geen echte vriendinnen.
Ze misgunnen jou en je vriendin een goede [ik zeg niet dat vmbo-t niet goed is voordat ik daar dadelijk opmerkingen over krijg] opleiding en zetten jullie onder druk.
Ik vind ook dat een echte vriendin nooit zou zeggen ‘je moet dit doen, anders zijn we geen vrienden meer’.

En ten tweede: laat je alsjeblieft niet overhalen!
Over tien jaar ken je die mensen misschien niet eens meer, maar dan heb je wel je toekomst vergooid voor hen.
Met havo/vwo kun je over het algemeen een goede baan krijgen later.
Dat wil je toch niet op het spel zetten?

gewoon havo - vwo doen!
als je dat kan moet je die kans ook gewoon aangrijpen vind ik,
en als je vriendinnen je laten stikken daarom, dan zijn ze ook geen echte vriendinnen!
je hoeft je niet te laten chanteren door hun!

r u kidding me?
je laat je toch niet zo behandelen door je ‘vriendinnen?’
toen ik in groep 8 gymnasium advies kreeg en m’n vriendinnen vmbo vonden ze het juist heel knap van me, ipv. me over te halen naar een lager niveau te gaan.
en als je nieuwe klas echt zo erg is mag je vast wel naar een andere.
zeker als je nog maar net in de 1e zit.
ik zou voor havo gaan, dan maar zonder die meisjes. je maakt echt wel andere vrienden, niet iedereen waarmee je omgaat op de hogere school zit bij je in de klas.

Lekkere vrienden heb je dan.
Gewoon havo/vwo gaan doen, want dat is jouw niveau!
Je kan je vrienden na school of in de pauzes ook gewoon zien en in je nieuwe klas maak je vast andere vrienden.

Gewoon HAVO-VWO doen. Wil je je toekomst laten verpesten door vrienden die je misschien later toch uit het oog verliest? Sowieso is het te betwijfelen of dit überhaupt wel vrienden zijn… Kinderachtig gedrag van ze zeg…

Natuurlijk niet!

Gewoon havo doen, als je nu vmbo gaat doen en daarna havo is dat 2 jaar extra, dat is echt zonde. Na het havo kan je misschien nog naar het havo, echt zonde om te laten vallen wat je kunt.
x

Vooral niet je aan je vrienden toegeven en vmbo-t gaan doen!
Straks blijkt dat helemaal niet leuk te zijn en zit jij op een niveau dat veel te makkelijk voor je is én met stomme vriendinnen.
Als ik jouw was zou ik havo/vwo gaan doen. Misschien valt het allemaal reuze mee :grinning:
suc6 :couplekiss_man_woman:

Jemig, ik snap niet dat je dat je ‘vriendinnen’ noemt.
Ze misgunnen jou gewoon je toekomst!

En het is toch niet dat als je in een andere klas zit, dat je ze dan helemaal nooit meer ziet?

Ik zou gewoon voor havo/vwo kiezen, daar kom je later veeeel verder mee!

[i]Oké, super bedankt :]

Ik ga ze zeggen dat ik het lullig vind en dat ik gewoon naar Havo/Vwo ga, no matter what. Ik snap niet wat die andere vriendin met hetzelfde advies als ik bezielt, want zij moet nu ook heel veel vakken laten vallen…

@ annabanaana; ik ga nu naar de derde, dan is het wel moeilijker om naar een andere klas overgeplaatst te worden, maar ik ga het zeker vragen![/i]

Na het havo naar het havo? :face_with_raised_eyebrow:

Als jij havo-vwo advies krijgt betekend dat dat je slim genoeg bent om dat niveau te doen (heb geen id btw of je meer naar de havo of vwo kant zit?), en luister hier please naar. Je echt gek als je merkt dat de stof veels te simpel voor je is, zit je je maar in de klas te vervelen etc.

Plus dat het je daarna, stel dat je HBO wilt gaan doen, minstens een extra jaar kost. En je vind echt wel weer nieuwe vriendinnen opt havo/vwo, ik kwam zelf in een klas waarin ik niemand kende; het is nu 7 jaar later en het sommigen zijn nog steeds m’n beste vriendinnen.

EDIT:
Oh en ik lees net dat je in een andere klas komt: Je kan mekaar echt nog wel in de pauzes zien :wink:. Die vriendinnen waar ik het hierboven over heb, heb ik zelfs alleen de eerste 2 jaar mee op mn school gezeten(1 jaar mee in de klas), daarna moest ik naar een andere school omdat ik gymnasium wou doen.

Natuurlijk moet je dat niet doen.
Mensen die dat soort dingen van je eisen zijn geen vrienden. Vrienden horen je het allerbeste te gunnen. Als zij geen vrienden meer willen zijn, wat is jullie vriendschap dan eigenlijk helemaal waard? Gewoon lekker havo/vwo doen met die goede vriendin van je, de mensen daar zijn heus niet ALLEMAAL stom en je blijft ook niet voor eeuwig en altijd met dezelfde mensen in een klas zitten.

inderdaad.

En zelfs als je niet naar een andere klas kan, gewoon doorzetten.
Misschien komen er nog wel andere mensen bij [blijven zitten, van een ander niveau, van een andere school] die je wel aardig vindt, en anders moet je gewoon nog 3 jaar met de kiezen op elkaar.
Ik weet zeker dat je dan later, wanneer je een goede baan enzo hebt, je vindt dat het het allemaal waard is geweest.

Oh, en trouwens, ik ben dit jaar van vwo naar havo gegaan en ik heb ook een hele stomme klas.
Maar je zit meestal in clusters [vanaf de 4e volgens mij…], dus met je keuzevakken steeds weer bij andere mensen enzo.
Wij hebben alleen verplichte vakken met je mentorklas.
Misschien zitten daar dan wel hele leuke mensen waarmee je vrienden kunt worden.
En anders zoek je gewoon mensen van buiten school, mijn beste vriendinnen zitten nog steeds op vwo, dus in een andere klas. Ik mis ze wel, maar het is wel te doen hoor (:

Heel veel sterkte ermee meid.

Dat is denk ik wel het domste wat je kunt doen. En trouwens, wat voor vrienden zijn het die er mee akkoord gaan dat je voor hun 4 jaar bij ze blijft, en de rest van je toekomst daarna vergooid…

Natuurlijk moet je havo/vwo gaan doen, je gaat je toekomst toch niet laten verpesten (‘verpesten’ omdat je veel meer kan, niet zo bedoeld dat de vmbo-t mensen een slechte toekomst hebben hoor!) door dit soort kinderachtige vrienden!?! Je moet gewoon het niveau doen waar jij op hoort, wat bij jou dus havo/vwo is, en niet kiezen voor je vrienden, die zie je later waarschijnlijk toch niet meer. Trouwens, vanaf de 4e heb je toch niet één vaste klas? Er zullen echt ook wel aardige mensen tussen zitten! vrienden die je wél het beste gunnen…

ohh, dacht dat je in groep 8 zat en naar de middelbare ging >.<
maar iig heel goed van je :grinning:

Dit zijn geen echte vrienden, daar maakt het niveau toch totaal niet uit? Vind dit echt een rare reactie. Echte vrienden zouden blij zijn dat je dat niveau kan doen.

Ga er gewoon helemaal voor, als jij havo/vwo aankan moet je dat doen! Daar zul je je hele verdere leven wat aan hebben. Als de klas je echt helemaal niks lijkt kun je aanvragen of je overgeplaatst mag worden.