Naar school in het buitenland

Ik zou heel graag een jaartje naar het buitenland willen om daar naar school te gaan etc. Mijn vraag is alleen of je dat jaar dat je daar bent, hier in Nederland weer moet inhalen. Of kun je dan gewoon weer meedraaien in de volgende klas? Ik wil namelijk niet een extra jaar op school zitten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb zelf 3 jaar in Engeland op school gezeten, en terwijl ik daar was heb ikthuis ook Nederlands bijgehouden, dus nu ik sinds kort weer in Nederland woon heb ik geen jaartje hoeven inhalen, en ben ik gewoon weer verder op vwo gegaan, op mijn leeftijdsniveau. Het hangt er ook vanaf of je daar dezelfde stof krijgt als hier, ik heb met natuurkunde etc wel een beetje moeite gehad maar als je zelf bereid bent er een beetje meer tijd in te steken (want dat is het echt wel waard, een jaar of meer naar het buitenland!), heb je er denk ik geen problemenn mee! Succes!

Ps. het hangt natuurlijk ook van je leeftijd af, en op wat voor school je zit, en hoe je het doet op school etc.

Ok, thank you! Het is fijn om te weten dat het dus wel kan.

Er heeft een half jaar een meisje uit Argentinië bij ons in huis gewoond, en zij moest thuis het schooljaar dat ze hier gedaan had (de 5e) opnieuw doen! Maar dat is natuurlijk ook heel anders, tussen bv. Engeland en Nederland zit denk ik wel een verschil maar niet super veel, terwijl het verschil tussen Argentinië en Nederland heel groot is. Ook had ze hier heel andere vakken etc., omdat ze de vakken die ze thuis had eigenlijk helemaal niet leuk vond en ze kwam hier natuurlijk niet om een jaar lang vakken te volgen die ze niet leuk vond. Maar ze moest sowieso het jaar overdoen, ook al had ze dezelfde vakken gehad als thuis, omdat de lessen daar gewoon heel anders zijn…
Ik denk dus dat het er heel erg aan ligt naar welk land je gaat! Weet je dat al of niet?
Ik zelf heb er ook over nagedacht om een jaar naar het buitenland te gaan, maar dat zou ik dan na mijn eindexamen doen. Waarschijnlijk doe ik dit toch niet, vooral omdat het erg duur is en ik niet zeker weet of ik het wel leuk zou vinden. Misschien speelt de ervaring toen dat meisje bij ons in huis woonde hierin ook mee, dat is namelijk niet zo leuk afgelopen.

Ik dacht zelf aan Engeland, ik denk dat ik het maar eventjes op school ga uitzoeken. Langs de decaan ofzo.

Welk niveau en welke klas zit je nu dan? Dat zal ook wel uitmaken. Ik weet verder niet hoe het Engelse systeem in elkaar zit enzo, dus ik zou het inderdaad gewoon even navragen bij je decaan (:

Een vriendin van mij heeft hier net klas 4 van het VMBO TL afgerond, maar doet nu weer in Amerika Senior year (ook dus het laatste jaar). Maar die kan hier daarna ook gewoon doorstromen naar de HAVO.

Als je het doet via een uitwisselingsproject (wat niet altijd betekent dat jouw gezin thuis ook iemand uit het buitenland krijgt trouwens, raar dat het dan uitwisseling heet) met een organisatie zoals STS of zoiets moet je dat jaar in NL gewoon inhalen.