Naar Nederland voor betere toekomst

Bedoel je dat we moeten discrimineren op intelligentie?
Dat mensen die gezegend zijn met een goed stel hersens hier wel mogen wonen, maar anderen niet?
Terwijl ze in dat andere land juist door hun hersens een betere kans maken op een goed bestaan.

ik doe op dit moment een project over armoede.
en wist je dat 58% in de stad waar ik woon in armoede leeft?
oftewel, dat ze te dom zijn, geen goede opleiding hebben, dus ook geen normaal werk hebben? er is hier nauwelijks werk te vinden voor domme mensen. of je moet alle domme mensen het afval in de berm op laten prikken.
bovendien hebben al deze ‘slimme buitenlandse mensen’ ook een plek nodig om te wonen.

Dit is én blijft een moeilijk onderwerp. Wat ik er nou precies van vind weet ik niet, want aan de ene kant vind ik dat de hele wereld vrij moet zijn om te laten en doen wat ie wilt en waar ie heen wilt, maar aan de andere kant is dat zo moeilijk als iedereen volgens zijn eigen cultuur leeft en dan toch niet nederlands maar het andere land als hun thuis land zien. :slightly_smiling_face:
Nja, het is moeilijk…

Oke laat maar, blijkbaar kan ik het niet goed uit leggen, en snappen jullie mij dus niet

Ben het met je eens, ik vind dat als je de taal kent en daar wilt werken je naar een andere land mag gaan, als jij gek op die land bent of door andere redenen!

ik snap ook het probleem niet echt, er zijn heus wel banen te vinden voor iedereen, zowel banen voor ‘slimme mensen’ als ‘minder slimme’, die heb je altijd nodig, en ook als de bevolking groeit doordat er meer mensen komen, dan komen er ook steeds meer banen lijkt me.

daarnaast vind ik het sowieso raar om te zeggen ‘nah, ze zoeken het zelf maar uit, ze moeten er maar aan wennen dat ze in dat land geen baan gaan vinden voor altijd arm zullen blijven’. als je het zelf slecht zou hebben en er was een mogelijkheid om in een ander land wel werk te vinden, zou je dat toch zelf ook doen.

Snap niet wat het probleem is aan een ander land als je thuisland zien als je in Nederland je zaken goed in orde hebt?

Ik ben het in principe wel eens met de topicstarter. Maar ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Ik denk ook dat mensen met de Nederlandse nationaliteit toch eerder het recht op een baan hebben in Nederland.

Probeer het dan beter of anders te formuleren zodat we het wel begrijpen.

Ik ben het met jou eens hoor.

Oeps, had niet verder echt gelezen jouw reacties. Maar als diegene nuttig kan zijn natuurlijk en ik vind ook dat het moet kunnen als iemand echt niet kan. Een vriendin van mij komt uit Syrië, waar nu die rellen zijn… Ik snap best dat mensen daar vandaan willen vluchten, tenminste van de dingen die ik hoor. Maar uhmm wij kunnen toch ook naar Amerika of een ander land emigreren, nou dan vind ik ook dat hun er recht op hebben om te emigreren. :slightly_smiling_face:

Eigenlijk is er geen probleem en ik zou het zelf denk ik ook wel doen, maar ik weet gewoon niet hoe ik dat moet uitleggen. :wink:

Ik heb verder niks tegen buitenlanders ofzo… Maar het moeten niet té veel buitenlanders worden, want volgens mij zijn we nou al een van de dichtsbevolkte landen in Europa.

Hahaha, ja ik snap je punt wel, maar wat maakt het tegenwoordig nog uit…

Ik vind dat buitenlanders de vrijheid mogen hebben om te emigreren. Maar er mag niet gediscrimineerd worden met intelligentie. Er mogen niet te veel mensen zomaar naar Nederland komen, want dan komt er een probleem met banen en plek. Ze moeten dus wel een goede reden hebben .

Oh maar ik bedoelde dichtstbevolkste van Europa eigenlijk. :’)
Maar ik heb nu ook niet echt het idee dat dat gaat gebeuren ofzo, maar je weet maar nooit.

Ik ben het met geen van beiden eens…
Als je hier komt, en ook daadwerkelijk wat doet voor de samenleving, en dus de taal leert en een baan zoekt of naar school gaat, dan vind ik het prima, maar er zijn zoveel mensen die hier wonen die geen of amper nederlands spreken, en leven van een of andere uitkering, of crimineel gedoe, die mogen echt weg blijven.

Hmm, ik leer juist vooral dat mensen uit bijvoorbeeld India vnl weg gaan uit hun land omdat ze idd in een ander land goeie banen kunnen krijgen, maar dat kunnen ze in hun eigen land ook (en daarom wil de regering graag slimme mensen in hun eigen land houden enzo)

Ik ben het overigens wel met je eens, maar ik ben het ook eens met je vriend. Natuurlijk moet iedereen een goeie kans krijgen, maar het is heel lastig om iedereen een goeie kans te kúnnen geven. Ontzettend veel mensen die hier komen die maken het niet en komen uiteindelijk terecht in de bijlmer en moeten leven van een uitkering. Daar zitten wij natuurlijk ook niet op te wachten (aangezien wij dat via de belasting uiteindelijk betalen natuurlijk…)

Ontzettend veel buitenlanders zien het Westen als ontzettend rijk en iets waar ze het helemaal kunnen maken, maar vaak blijkt het zo ontzettend kut te zijn (er is een hele goede docu van een of andere afrikaan hierover, weet niet meer hoe die heet, maar hij wilde zijn landgenoten waarschuwen om NIET naar NL te komen en hij wil ze laten zien hoe het echt is).

Heel triest allemaal, maar de wereld is nou eenmaal nogal oneerlijk verdeeld…

Idem dito. Ik hoorde zelfs dat hoogopgeleiden (doktoren) in Turkije gewoon simitbroodjes op straat verkopen omdat ze geen baan kunnen vinden.