Naar Nederland voor betere toekomst

Ik heb er vandaag een hele discussie over gehad met een vriend van me. Ik vind dat je mensen uit andere landen een kans moet gunnen om hier een toekomst op te bouwen met een goede baan. Bijvoorbeeld iemand uit India, is hardstikke slim en wil chirurg worden. In India kan hij niets doen, maar hier in Nederland wel. Ik vind het dan kunnen dat hij hier komt. Hij doet zijn werk, hij is gewoon normaal en hij heeft de toekomst die hij verdient. Die vriend van mij is het er niet mee eens. Het komt er op neer dat hij zegt; Hij mag niet komen omdat hij niet anders weet dan hoe het daar is. Hij moet er maar mee leren leven dat hij daar geen goede baan krijgt en maar gaat doen wat iedereen daar doet. Zometeen zit Nederland helemaal vol met buitenlanders die zogenaamd zo slim zijn en een goede baan willen. Ik ben het er totaal niet mee eens, wat vinden jullie? Dat iemand hier mag komen voor een betere toekomst die hij verdient, omdat hij er hard voor heeft gewerkt en in zijn eigen land geen toekomst heeft, of dat hij maar in zijn eigen land blijft?

ben het met jou eens.

Ik ben het met jou eens. Iedereen moet een kans krijgen, het is niet alsof hun ervoor gekozen hebben om in dat land geboren te worden.

Ik ben het er mee eens.
Eerst een proeftijd, van twee maanden. Alleen, zonder vrouw en/of kinderen er nog bij. Ik vind wel dat hij dan in een leefbaar huisje moet wonen.
Als dit goed gaat, hij een baan heeft gevonden waar hij in aanmerking voor komt, dan kan hij ze laten overvliegen en is iedereen blij.

Weet je überhaupt wel hoe dit in de praktijk werkt? Wanneer mensen vanuit buiten de EU om economische redenen willen emigreren?

Maar als je dat eeuwig blijft doen, hebben “echte” Nederlanders minder kans op een baan omdat de vraag klein is… Hoe wil je dat dan oplossen? Moeten Nederlanders dan maar naar andere landen gaan verkassen om daar een baan te zoeken?

Ja dat weet ik, en je kan ook niet iedereen zomaar toelaten. Maar ja… ik weet niet hoe ik dit zo precies moet uitleggen…

Ik zou zelf later graag naar Engeland emigreren. Zelfs niet om economische redenen, maar gewoon omdat ik daar wil wonen.

Dus waarom niet?

en vind jij ook dat mensen die hier dom zijn in nederland maar naar het buitenland moeten gaan waar ze simpel werk kunnen gaan doen omdat ze toch niks bereiken in nederland?
nee, je kan niet zeggen dat domme mensen maar weg moeten uit ons land.
dus je kan ook niet zeggen dat slimme mensen naar ons land mogen komen.

Ja ik wil ook graag emigreren, maar dan naar Azië of zo.
Maar dit zijn mensen uit wat armere landen, dat wordt toch al snel anders gezien

Hoezo als die chirurg wilt worden, is het een goed idee om hier te komen? Het is een goede rede om hierheen te komen als je leefomstandigheden daar niet goed zijn. Niet iedereen in India is arm, de meeste dokters daar hebben het echt goed. India staat ook best bekend om zijn goede doktoren.

India was een voorbeeld eh, staat erbij :slightly_smiling_face:

Als je dat eeuwig blijft doen, komen er veel meer mensen; dan stijgt de vraag naar alles toch ook? dus er worden dan genoeg banen gecreëerd lijkt me x]

Ik denk eigenlijk eerder dat mensen die geen kans tot scholing krijgen beter hierheen kunnen komen om hier wel een kans te krijgen, iemand die in zo een land bezig is om chirurg te worden vind denk ik wel een goede baan daar.

Niet iedereen is arm die in een algemeen arm land woont.

Ohw haha, mijn fout dan ^^

Dat zeg ik toch ook niet…

Lees dit nog eens een paar keer? Hoe kan je nu denken dat die redenering klopt? Hier is er ook werk voor minder slimme mensen, die hoeven niet perse naar een ander land.
Het een heeft echt niets met het ander te maken.

En als iemand een IQ van 180 heeft en hier wil gaan werken, zijn landen maar al te blij om die mensen binnen te halen hoor. Zulke mensen zijn heel goed voor de economie. En aangezien ze zeldzaam zijn, is er ook geen risico op ‘baantjespakken’

Nee, ik vind dat iemand uit een land waar hij geen kans op een goede baan heeft, en het dus wel kán, naar een land mag voor een betere toekomst en alles dus waar kan maken.

Ja, dat is het net. Hoe hypocriet is het niet dat ik totaal geen probleem zou hebben met emigreren (ook al heb ik niet perse een goede reden om dat te willen doen, buiten het feit dat het me leuk lijkt), terwijl er mensen zijn die echt problemen hebben net moeilijk binnengeraken?

Als je geen kans op een goede baan hebt ergens, tja dan zal je wel geen opleiding hebben gehad? met een opleiding kom je in veel arme landen WEL heel ver.
hoe wil je dan weten dat die mensen t kunnen? blijkbaar hebben ze de kans nooit gehad.