Naar havo, blijven zitten of overgaan?

Oké, ik heb een vraag, maar ik moet daarvoor eerst nog wat uitleggen, dus dit wordt nogal een verhaal.
Ik zit nu in 5VWO met het profiel C&M. Ik sta 2 onvoldoendes op mijn rapport (1 binnen en 1 buiten mijn profiel) dus ik ga wel over.
Daar komt wel bij kijken dat ik ANW (Algemene Natuurwetenschappen) en maatschappijleer onvoldoende sta in mijn pta-lijst. Ik moet die dit jaar afsluiten, dus als ik deze niet ophaal met mijn herkansingen van vrijdag sta ik al 2 onvoldoendes op mijn examenlijst. Deze kan ik niet meer ophalen, behalve 1 met een herexamen dan.

Dan heb ik dus 3 opties.

1. Gewoon overgaan (ook al sta ik die 2 onvoldoendes nog na mijn herkansingen van vrijdag) en dan 1 herexamen doen. Als ik niet slaag op ROC de vakken gaan doen die ik niet gehaald heb.
  2. Blijven zitten. Alleen wij hebben een nieuwe fase. Ik zit nog net in de oude fase, dus als ik blijf zitten dan kom ik in de nieuwe. Dat wil zeggen, dat ik allemaal nieuwe stof en boeken ga krijgen. Maar het grootste nadeel is nog dat ik 3 pta’s voor geschiedenis en 3 voor aardrijkskunde moet inhalen als ik dat wil. Dat moet ik dan begin volgend jaar maken, dus dat betekent dat ik moet leren in de vakantie.
  3. Naar HAVO gaan. Hier geldt ongeveer hetzelfde voor als bij 2. Omdat ik 4 HAVO niet meegemaakt heb en je daar wel PTA’s krijgt, moet ik die begin volgend jaar inhalen. Dat houdt in 3 van geschiedenis en 2 van aardrijkskunde.

Ik moet mijn keuze geven in een gesprek volgende week dinsdag, maar ik weet het echt niet. Niks is eigenlijk een gunstige keuze. Ik heb echt de pech dat ik nog net in de oude fase zit, anders kon ik gewoon blijven zitten, zonder 6 PTA’s in te moeten halen.

Sorry voor het lange verhaal, maar mijn vraag is dus, wat zouden jullie doen?
Optie 1, 2 of 3?

1 of 3

1

1, succes.

Ik zou voor 1 kiezen.
Maar ben je in andere vakken ook zwak of zijn het alleen die 2 vakken? Want als je allemaal 5,5 staat dan zou ik tussen 1-3 zitten te twijfelen(niet blijven zitten want met nieuwe fase, inhaaldingen en net aan voldoendes zal dat erg moeilijk worden…)

1

Ik ben ook niet goed in Frans en geschiedenis.

sta je voor Frans en geschiedenis een onvoldoende?

Nee, voor geschiedenis niet. Ik sta daar een 5,5 op pta en 6,2 op rapport.
Voor Frans heb ik geen pta’s (alles van volgend jaar telt pta) en sta ik wel een onvoldoende op rapport: 4,9.

ik zou 1 doen

1

ik zou denk ik 1 doenn…

ik zou denk ik toch voor 1 kiezen, en dan volgend jaar heel hard je best doen :wink: succes !

Hu, ik zou voor 2 gaan hoor

Dankje, is wel duidelijk wat het meest wordt gekozen! :stuck_out_tongue:

1

Ik zou ook 1 kiezen. optie 3 zou ik zoiezo weg laten… want dat is zonde(tenzij je geinteresseerd bent in een hbo-opleiding!) en optie 2 ja… lijkt me best lastig… bij mij op school moeten de leerlingen die gezakt zijn naar een andere school waar ze de oude fase nog kunnen afmaken. Dus ik vind het raar dat jij dan in de nieuwe fase moet best k*t maargoed.
Wat is uiteindelijk je keuze geworden als ik vragen mag? :slightly_smiling_face:

1

1