Naar de vavo?

Hoii!

Heeft er misschien iemand ervaring met de vavo. Het zit namenlijk zo, ik doe nu 4 havo maar er is een kans dat ik blijf zitten. Ik ben 16 jaar maar ik wil niet nog 2 jaar op school zitten. Is er dan een mogelijkheid om op de vavo in 1 jaar 4-5 havo te gaan doen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen! (:

xx

Volgens mij kan dat niet, maar ik weet het niet zeker. Sowieso heb je toestemming van je school nodig om vavo te gaan doen en als je dit niet hebt kost het heel veel geld.

Ik denk niet dat dat kan

Je kan alleen zo’n 4/5 jaar doen op een particulieren school (bijv. de Boer in Arnhem), dacht ik. Dat soort scholen kosten belachelijk veel geld…

Is denk ik te vergelijken met sprint-havo? In dat geval kan het volgens mij niet, voor veel scholen moet je 18+ zijn om dat te doen en het kost inderdaad erg veel geld, waardoor of je ouders dit moeten betalen of jij naast school veel moet werken.

Maar het is toch zo dat als je toestemming hebt van je school, je ingeschreven blijft bij je eigen school en dat hun dan betalen?

Je school betaald zoiets alleen in hele bijzondere gevallen, en je blijft sowieso niet meer op je ‘eigen’ school ingeschreven staat aangezien je ook niet meer naar die school gaat.

het is mogelijk en het is niet duur, als je blijft zitten heb je ook geen toestemming nodig. note me als je nog vragen hebt.

+ het is leuker

je blijft wel op je eigen school ingeschreven:)

Dan verwar ik het met sprint-havo. Ik dacht dat dat hetzelfde was als de vavo, aangezien je dan ook havo 4 en 5 in een jaar doet. En mijn ervaringen daarmee is dat je niet meer op je eigen school ingeschreven staat ^^

Je blijft gewoon op je eigen school ingeschreven hoor :’).

Maargoed, ja het is mogelijk om dat te doen en het is ook wel betaalbaar. Ik ga over jaartje ook VWO 5&6 in 1 jaar doen.

nee het is niet sprint-havo maar rutte regeling ofzo.

Kan! Maar als jij nu al moeite hebt met havo, dan is het vavo niks voor jou. Het VAVO houdt namelijk in dat je je schoolexamen (4 en 5 havo of 5 en 6 vwo) in een jaar haalt.
Het is alleen wel dat je school vertrouwen in jouw slagen moet hebben, anders willen ze er niet voor betalen. Dit is namelijk door meneer Rutte geregeld, je blijft ingeschreven staan opje oude school, en zij betalen ook alles (je boeken, schoolgeld).
Ik doe nu HAVO, ik ben namelijk vorig jaar gezakt voor mn vwo, en het zou me gewoon niet meer lukken om met die cijfers nog een keer examen te doen. Dus nu doe ik HAVO, en mijn school heeft alles betaalt. In totaal hebben mn ouders 60 euro aan schoolgeld betaald, en dat is het enige.

Maar wat voor jou een probleem kan zijn, is het tempo. Het gaat echt heel hard, je doet namelijk alles wat je in twee jaar doet, nu in 1 jaartje. Dus denk er over na, misschien is het toch slimmer om op havo te blijven. Als je vragen hebt, gewoon even noten!

Vavo is voor volwassenen. Dat kan alleen als je 18 bent of 17 en bijna 18 bent.

Als je wordt uitbesteed (rutteregeling) betaalt je oude school een groot deel van de kosten. Maar dat kan alleen als je school daaraan meedoet. Je blijft dan gewoon ingeschreven staan op je oude school.

kost heel veel, bovendien als je nu op 4 havo bijna geen kans hebt over te gaan, wat doet je dan denken dat je 4/5 havo in 1 jaar op een andere school kan gaan doen terwijl alleen 4 havo dit jaar niet lukte?

Ja, ik wil net zeggen, dat kan helemaal niet als je zestien bent. En twee jaar is echt niet zo lang hoor :wink:

Meiden,
het is een beetje te laat denk ik, maar ik wil graag mijnn ervaringen vertellen :stuck_out_tongue:
ik ga volgend jaar Sprinthavo doen op vavo Utrecht.
Ik ga namelijk van school af, door (niet zulke leuke) omstandigheden. Maar mijn school heeft wel vertrouwen in me gelukkig :slightly_smiling_face: Dus word ik uitbesteeds d.m.v. Rutteregeling. Ik ga dus volgend jaar 4 en 5 havo in één jaar doen, en daarna wil ik 5 en 6 vwo in één jaar doen. Ik kom trouwens uit VWO 4.

@Impressions
Je kan sprinthavo doen, op een aantal voorwaarden Je school moet er namelijk vertrouwen in hebben dat het je volgend jaar gaat lukken, ze moeten namelijk een brief schrijven naar de vavo school. Je kan je trouwens nog in Utrecht aanmelden! Maar het probleem is dus, ik ben blijven zitten in 4 VWO (door omstandigheden) en school weet die omstandigheden, maar ze vertrouwen erop dat ik ‘slim’ genoeg ben om het te halen. Dus je zou begin volgend schooljaar contact op moeten nemen met je decaan (ja kan nog tot 1 maand later instromen) succes verder!!!