Naar de tandarts of niet?

De laatste tijd heb ik na het eten een dof, “kloppend” gevoel in mijn achterste kiezen rechts. De pijn trekt na een tijdje vanzelf weg, zeker na het tandenpoetsen voel ik er niets van totdat ik weer iets eet. Daarnaast is het nauwelijks pijn, meer dat doffe gevoel. Het gevoel komt terug als ik er aan denk. Met warm/koud eten of drinken heb ik er geen last van, en tijdens het eten zelf ook niet.

Ik heb de laatste tijd behoorlijk wat zoetigheid gegeten dus nu ben ik bang dat er een gaatje in mijn kies zit. Nu heb ik nog nooit een gaatje gehad, dus ik weet niet echt hoe ik dit moet herkennen…

Mijn moeder zegt zo lang de pijn niet heel ernstig is of constant is, het waarschijnlijk niet nodig is om naar de tandarts te gaan omdat mijn tanden gewoon wat gevoeliger zijn dan normaal. De tandarts is per slot van rekening niet bepaald goedkoop. Maar ik ben zelf wel heel bang dat er een gaatje aan het ontstaan is. Met mijn tanden is nooit iets mis geweest dus ik vertrouw het toch niet helemaal. Aan de andere kant zit het misschien in mijn hoofd omdat ik er nu zo vaak aan denk. Als er nu niets aan de hand blijkt te zijn, ben ik “voor niets” naar de tandarts geweest.

Voor de zekerheid toch maar naar de tandarts of even afwachten?

Ik zou toch gaan als ik jou was! Dan heb je ook zekerheid en hoef je je geen zorgen meer te maken.

misschien kun je deze afspraak combineren met een halfjaarlijkse controle? wanneer zou je eigenlijk weer heen moeten? gwn gaan dan weet je zeker dat het niets is. en als het een heel klein gaatje is is boren ook makkelijker als je direct heen gaat.

Ja inderdaad. Zou het dan combineren met je controle en toch wel even aangeven. Ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad omdat ik toch een ontsteking had aan mijn wortels maar ik had hier ook maar weinig pijn aan. Dus je hoeft ook geen gillende pijn te hebben om toch iets te hebben.

Ga je niet elk half jaar voor controle naar de tandarts?

Kan ook komen omdat er kiezen doorkomen, tenminste, ik heb dat eens in de zoveel tijd een paar dagen als m’n kiezen verder doorkomen. Maar goed, naar de tandarts gaan kan denk ik sowieso geen kwaad omdat t best kan zijn dat er gaatjes zitten of dat je verstandskiezen verkeerd groeien of zo. Tandarts is idd duur maar controle is toch wel slim om te doen en dan kan je idd meteen aangeven dat je dat pijntje hebt.