Naar de gevangenis als drugsverslaafd wanneer zwanger [discussie]

In Tennessee kun je naar de gevangenis als je illegale drugs gebruikt wanneer je zwanger bent. Even een stukje:

“Tennessee Governor Bill Haslam signed a bill into law on Tuesday that is the first law in the country to authorize the arrest and incarceration of women who use drugs while pregnant.
The new law, which goes into effect July 1, allows a woman to be prosecuted for assault if she takes a narcotic drug while pregnant and the baby is born addicted, is harmed or dies because of the drug. The woman can avoid criminal charges if she completes a state treatment program.”

Wat vinden jullie, schrikt dit vrouwen af of is het hun eigen schuld?

EDIT: vinden jullie niet dat vrouwen geholpen moeten worden ipv in de gevangenis gestopt? Of als het ging om ze helpen, waarom is het dan niet verplicht afkicken maar de gevangenis?

Helemaal top! Hopelijk werkt het

terecht. Dat je je eigen lichaam wil verzieken, prima. Maar betrek je ongeboren baby daar niet bij.

Helemaal mee eens!

@ je edit. Gevangenis staat gelijk aan verplicht afkicken. Het is echt niet zo ‘hier heb je je avondeten en een spuitje heroine’
je komt in de gevangenis echt niet zo 1,2,3 aan drugs en als je zwanger bent zullen ze het denk ik wel dubbel controleren

Beter een afkickkliniek dan gevangenis denk ik, maar het idee is wel goed.

Alleen lichtjes hypocriet want alcohol is (zeker op lange termijn) slechter tijdens de zwangerschap dan de meeste drugs heb ik pas nog geleerd. Gevolgen van drugs kunnen door goede verzorging meestal nog gecompenseerd worden bij baby’s, oke ja tenzij ze met een lichamelijke handicap geboren worden ofzo, maar van alcohol is het niet meer ongedaan te maken.

hm ja bij drugsverslaafd reken ik alchcol daar ook bij tbh :’) Je moet ook niet hebben dat je baby verslaafd aan alcohol geboren wordt.

Ja logisch. In feite mishandel je je kind dan. Dus wel goed.

Alhoewel ik verplicht afkicken( bij verslaafden) beter vind. Ja in de gevangenis kunnen ze ook niet gebruiken natuurlijk, maar zodra ze daar uitkomen, zullen ze waarschijnlijk regelrecht het verkeerde pad weer op gaan en dat is nu ook niet bepaald chill voor de baby.

Laat ik het maar eens proberen haha

Het principe van het voorstel vind ik goed, maar het wordt volledig verkeerd uitgevoerd, daarom ben ik ook tegen. De Amerikanen willen namelijk een (mogelijke) gevangenisstraf, nadat het kind geboren is. Dus nadat het kind al beschadigd is door de drug. Ze grijpen dus te laat in. Daarnaast vergeten ze dat het kind in sowieso erbarmelijke omstandigheden opgroeit en compleet verwaarloosd wordt. Dat wordt met deze maatregel ook niet verholpen. ‘Maar het werkt toch afschrikwekkend?’ zou je denken. Nou nee. Junkies zijn zo verslaafd aan drugs dat zij er zowat alles aandoen om te kunnen gebruiken. Dan gaan zij zich echt niet druk maken om hun (ongeboren) kind, daarnaast vraag ik me af of, of junkies überhaupt wel weten dat het strafbaar geworden is. Kortom het verandert zeer weinig tot niets aan de situatie, misschien gaan junkies die een kind hebben gekregen wel naar een afkickkliniek, maar dat is dan mosterd na de maaltijd. Het draait immers om het kind en het kind is dan al beschadigd. Ze zouden veel beter preventief kunnen handelen, door bijv gratis condooms te geven (ff snel bedacht nu, dus blame me niet voor het plan haha, maar het draait om het principe). Voorkomen is beter dan genezen en met dit plan voorkom je helemaal niks.

ja
zo zielig als die baby’s met afkickverschijnselen geboren worden, dat doe je je kind gewoon niet aan.

Maar in principe kun je dit heel breed trekken. Drugs en alcohol is zeker niet goed, maar roken ook niet, en energydrank, en een slechtvoedingspatroon en weinig beweging. Dus ja… ik weet niet.

Dit. Maar inderdaad wel een beetje hypocriet dat veel drank dan wel zonder gevangenisstraf naar binnen kan worden gegoten. Dat is ook slecht voor het kind.

Die vrouwen moeten geholpen worden ja, maar die ongeboren kinderen nog meer. De eerste keer dat ik een baby zag die verslaafd ter wereld was gekomen… Dat breekt je hart in duizenden stukjes, dat moet je je kind nooit willen aandoen.

Maar ik weet niet of dit dan de oplossing is. Misschien beter naar de afkickkliniek en als de dame in kwestie daar niet naar behoren aan meewerkt, dan straffen met een gevangenisstraf. Een kind heeft niets aan een verslaafde moeder, maar nog minder aan een verslaafde moeder in de bak/