Naar de 2Havo!

Hee,
ik zit met een probleem, mijn mentor belde gisteren en zei dat ik naar 2HAVO mocht.
Ik was eigenlijk HELEMAAL niet blij. want ik zit in mavo/havo klas maar ik was er al van uitgegaan dat ik naar 2mavo ging ( omdat dat mijn vorige advies was)
Alleen ik wil het ook niet proberen omdat ik gwn bang ben dat ik het niet ga trekken.
Ook zit ik op dansen ( selectie ), en dat is heel erg belangrijk voor mij en daarom wil ik daar niet mee stoppen. En omdat ik weet/denk dat de druk van de havo gwn te groot is.
WAT MOET IK DOEN?!

xxx :sob::muscle:

als je zelf al denkt dat de druk te groot wordt, moet je het niet doen. Dansen is erg belagnrijk voor je, en als je daar alles voor wilt geven, moet je niet ook nog eens het heel erg druk hebben met school.

Ja,klopt

Ik denk dat het voor jezelf rustiger is als je eerst vmbo-t gaat doen, dan kun je daarna altijd nog havo gaan doen als blijkt dat je er slim genoeg voor bent.

Oké ik heb een hele andere mening dan de rest:
Probeer het gewoon. Je zit nu al met zo’n negatieve houding van ‘het gaat me niet lukken’, maar je leraren denken dus dat het je wél zal lukken. En die hebben echt wel de nodige ervaring opgedaan.
Als het je niet lukt kan je altijd nog naar vmbo en dan zullen de leraren het ook echt wel aangeven.

Waarom niet proberen? Het gemengde niveau van een brugklas is anders dan het niveau dat je daadwerkelijk in de tweede hebt. Je weet nog niet hoe moeilijk het gaat worden, maar als je de brugklas goed hebt afgesloten hoort er gewoon een goede overgang naar havo te zijn. Als de leraren denken dat je het aankan, waarom er dan niet voor gaan? Dansen is blijkbaar heel belangrijk voor je, maar school is dat óók. Ik denk dat je met een goede planning die twee dingen heus wel kan combineren. En lukt het echt niet, dan kan je altijd nog een stapje terugdoen. Maar niet al van te voren denken dat het niet lukt, want met die negatieve houding kom je er niet!

Als je mentor zegt dat je het aan kan… En bovendien, de druk op het havo is juist pretty lowwww.

Ik zou gewoon doorgaan naar Havo 2 en lekker blijven dansen.
In je latere leven moet je nog veel meer dingen zien te combineren buiten werk/studie en hobby’s. (Een gezin en het huishouden jippie :cold_sweat: )Dan is het nu alvast een goede oefening.
En als je hard aan je schoolwerk hebt gewerkt dan is het wel fijn om een sport als afwisseling te hebben.

mavo is ook super druk hoor, hier op school heeft mavo het véél drukker dan havo

bedankt voor de reacties!

ik zou juist wel naar havo gaan. als het niet lukt kun je altijd nog terug. opstromen is veel moeilijker dan afstromen.

Altijd proberen. Lukt het niet, dan kun je altijd nog overstappen naar een niveautje lager.

Waarom probeer je het niet gewoon. De optie om toch vmbo te gaan doen is er altijd nog en misschien kan je havo wel gewoon makkelijk aan. Ik zou gewoon nu even voor school gaan en niet voor je hobby, je bent nog jong en het lijkt niet het belangrijkste wat er is maar dat veranderd nog wel. Ik dacht op jou leeftijd ook altijd van ja maar andere dingen zijn veel leuker en belangrijker en nu besef ik me toch dat school wel degeleijk heel belangrijk is.

Wat vinden je ouders ervan?
Ik zou gewoon havo proberen, je kunt altijd nog terug. Is toch zonde als het heel erg blijkt mee te vallen en je het niet hebt geprobeerd?
Ga ervoor! Je docenten hebben al vertrouwen in je! :slightly_smiling_face:

Ik zou het gewoon proberen en het vooral gaan proberen met een positieve instelling :slightly_smiling_face:

Dit is precies bij mij gebeurt. 2 Dagen voor dat de vakantie begon belde mijn mentor dat ik naar 2 Vwo mocht, terwijl ik er al vanuit was gegaan dat ik naar Havo ging.

Eerder op dit jaar wilde ik zo graag naar Vwo maar dat kon niet omdat ik 2 tekorten stond, en toen had ik samen met mijn mentor besloten dat het beter was dat ik naar Havo ging, ook omdat ik op hoog niveau korfbal.

Toen is er zo’n stuk stress van me afgevallen dat ik opeens hele goede cijfers begon te halen en dat ik wel naar Vwo mocht, terwijl ik het toen niet meer wilde. Ik heb er heel lang over na gedacht en ik heb besloten om toch Havo te gaan doen. Als dat mij goed bevalt kan ik altijd als ik mijn Havo diploma heb nog Vwo proberen.

Denk er goed over na! Doe wat jij wilt en niet wat anderen je aanraden.