Naar Belgie voor master maar nu.. ik word gek

Hi All,

Ik ben vorige week naar België verhuisd voor mijn master maar ik word echt gek… Ik was heel enthousiast en had er echt heel veel zin in om na mijn tussenjaar weer te studeren, maar alles valt nogal tegen.

1. Ik mis mijn ouders en familie heel erg. IK heb al een tijdje in Engeland en Cambodja gewoond… dus ik ben gewend om wat verder weg te zitten, maar deze keer voelt het meer alsof ik wegvluchtte voor mijn leven in NL dan dat het gebaseerd was op ‘‘ik vind het gewoon heel leuk om hier te wonen en te studeren’’.
  2. Ik word gek van mijn huisgenoten, nu al, ze zijn heel lief maar maken heel veel herrie, savonds laat douchen naast mijn kamer, uren badkamer bezet houden, 5 mensen laten logeren( on huis bestaat uit 5 mensen!!).
  3. Voordat ik begon had ik al mega twijfels over deze master… maarja ik had mij niet op tijd voor andere in geschreven dus als ik wilde studeren was dit de enige optie.
  4. Ik heb ook niet vrienden hier nog, en omdat ik een soort gek schakelprogramma doe, zit ik met alleen belgische mensen die altijd in het weekend naar huis gaan… De mensen die ik heb ontmoet waren wel aardig maar vooral tijdelijke exchange students.

Ik zou het liefst gewoon alles willen inpakken en weer terug naar NL gaan… maar ik wil het toch proberen omdat ik hier wel tijd en geld in investeer… Hoe kan ik het beste proberen er iets van te maken, en te beoordelen of dit wel de juiste keus was??

Liefs, en alvast bedankt!

Hee, ik ben begin deze zomer ook op kamers gegaan! Het is dan wel in Nederland maar ook best ver weg van mijn ouderlijk huis af. En ik voelde me precies zoals jij je voelt! Ik wou na de eerste twee dagen terug naar huis en verhuizen maar nu ik met mijn studie ben begonnen gaat het al veel beter!
Is er geen mogelijkheid dat jij ook naar huis gaat in het weekend? Ik ga nu om het weekend naar huis en dat helpt echt heel erg.
En ga wat leuks doen naast je studie! Leer je stad verkennen. Pak een terrasje, ga naar het park, streep alle culturele activiteiten af die je kan doen daar. Het is helemaal niet raar om zulke dingen alleen te doen en misschien leer je zo ook mensen kennen. Of ga bij een sportvereniging want daar kan je ook mensen leren kennen.
En als er een introductieweek nog is ga daar naartoe! Ik heb daar ontzettend leuke mensen leren kennen.
Bedenk ook dat je master maar 1 of 2 jaar is he. Het gaat heel snel voorbij.
Dus geef niet op nog! Je gaat echt wel wennen en probeer misschien nog een beetje subtiel met je huisgenoten over de overlast te praten. Ze zullen het echt niet opzettelijk doen en begrijpen hopelijk wel je frustraties.

In belgie gaan veel studenten inderdaad in het weekend naar huis. Erg jammer voor mensen zoals jij. Eigenlijk kan je alles ook prima in je eentje doen. Je kan bijvoorbeeld ook door de week stappen/terrasje pakken/shoppen met mensen die je leuk vind en dan in het weekend studeren, schoonmaken etc.