Naar andere orthodontist?

Ik heb al een paar jaar geen beugel meer, maar dat ijzerdraadje achter mijn tanden aan de bovenkant gaat telkens los. Nu 2 of 3 keer al. Nu is hij vandaag weer afgebroken aan een kant en mijn tanden zijn een beetje uit elkaar aan het gaan heb ik een paar dagen terug gezien. Vandaag een afspraak gemaakt, maar de orthodontisten zijn op vakantie tot eind augustus. Volgens hun kan ik dat gebitje van vroeger gebruiken, maar het helpt totaal niet en mijn tandvlees gaat daar kapot van. En ik loop nu dus met een los ijzerdraadje rond dat irriteert. Ga het zo misschien afknippen.

Weet iemand of het mogelijk is om naar een andere orthodontist te gaan, waar ik niet aangemeld ben? Zo ja, zitten daar extra kosten aan vast?

(Ik wist niet zo goed waar dit topic geplaatst moest worden)

Ik denk dat je daarvoor even op de site van je zorgverzekeraar moet bekijken met wie zij een contract hebben, dan is het geen probleem geloof ik. Je kan voor de zekerheid ook even naar je verzekeraar bellen!

Bij mijn ortho is het zo dat er ook een spoedeisende praktijk is voor als de ortho gesloten is, misschien staat er wat over op de site?

En je tandarts? Bij mij plakte de tandarts het gewoon weer vast toen het een keer los was gekomen.
Misschien ook omdat hij mijn toenmalige ortho ook een heks vond :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik denk dat een tandarts er ook wel iets aan kan doen.

Echt te erg dat iedereen gewoon op vakantie gaat zonder voor back-up te zorgen. Ik heb gewoon stage en merk dat het echt een ramp is steeds als er iets geregeld moet worden, iedereen is weg :confused:

Ik ben toen voor mijn ijzerdraadje naar de tandarts gegaan, om dezelfde reden dat de ortho op vakantie was. De tandarts had er toen niet het juiste ‘gereedschap’ voor, dus daar moet je ook even op letten.

Ik heb het ook twee keer bij de tandarts moeten doen en toen werd de orthodontisten boos want hij vond dat dat niet kon ofzo. Maar orthodontisten zijn geldtrekkers…

Een tandarts kan dat ook doen

Ik heb al 6 jaar geloof ik zo draadje en daar nog nooit voor naar de ortho geweest. De tandarts bood het zelf aan om het te laten plakken. Scheelt weer vind ik! Oké er komen dan wel extra kosten overheen (ligt aan je verzekering en dekking!) maar goedkoper dan de ortho.

ik heb ook wel eens gehad dat stangetje los ging. bij ortho kostte het 56 euro en zelf betalen, bij tandarts 38 en werd gedeclareerd als gaatje, dus gedekt door zorgverzekering. heb het dus gewoon bij de tandarts laten doen. het wordt alleen opnieuw vastgeplakt. dat je tandarts het niet zou kunnen is gewoon centennaaierij.

Je tandarts zou het makkelijk even kunnen plakken. Als je geen klant bent bij een andere ortho, dan zou het wel eens kunnen dat je pas over een maand of twee een afspraak hebt.

Gewoon even naar een andere is helaas niet altijd gemakkelijk. Ik was dit jaar overgegaan naar een andere zorgverzekering en wat blijkt?! Als je overstapt, wordt het niet vergoed. De verzekering gaat akkoord met een behandelplan (dat is leuk, maar 25 % kwam nog steeds uit mijn eigen zak!) en als je overstapt, nemen ze dit plan niet over. Dus dit kan ook andersom gelden! Maar dan is de vraag simpel: wil je om het half jaar weer terug, of wil je dat het blijft zitten?! Mijn beugel is er nu bijna een jaar uit en ik heb nog geen enkele keer problemen met het draadje gehad (maar ik heb de nieuwe versie, een korte die op 8? tanden zijn geplakt, daarbij draag ik in de nacht nog een beugel om de boel recht te houden.
Ik persoonlijk zou naar een andere ortho gaan, een controle is vaak 40? euro. weet natuurlijk niet hoe oud je bent of hoe je financieel zit, maar het is iets om over na te denken.