Naam op paspoort veranderen

Hey,

Ehm, ik ben 17 jaar oud en ik woon al 3 jaar in Engeland. Ik heb ongeveer 14 jaar in Nederland gewoond en heb dan ook een Nederlands paspoort. Over een jaartje wil ik graag weg van huis lopen - tja. Klinkt heel drastisch en ik heb even geen zin om het uit te leggen. Laten we maar gewoon zeggen dat mijn ouders hele strenge moslims zijn en ik wil gewoon mijn eigen leven wil starten en niks met mijn familie te maken hebben. Om veiligheids redenen wil ik een totaal andere naam.

Om een engels paspoort te krijgen moet je hier 5 jaar wonen, dus ik kan er nog geen een aanvragen. Dat is jammer want opzich is het proces hier best makkelijk, snel en goedkoop.
Weet iemand misschien hoe dat in Nederland zit? Ik heb gehoord dat het daar veel moeilijker is. Ik kan logisch gezien niet even naar Nederland gaan en informeren, laat staan een advocaat halen en naar de rechtbank gaan en formulieren invullen en weet ik veel… Zou ik er wel voor over hebben maar gezien mijn omstandigheden is dat onmogelijk. Heeft iemand misschien ervaring hiermee en weet wat ik moet doen?
Alvast bedankt! x

http://allenamen.nl/naamswijziging/ daar staan van allerlei handelingen op! Overigens, je zit zo te horen in een enorm lastige situatie! ook door het feit dat je minderjarig ben, maar je geeft aan dat je nog een jaartje wilt wachten met je actie. Ik wens je hier veel succes mee, toch ben ik erg nieuwsgierig geworden naar jou omstandigheden want dit is natuurlijk geen op-één-dag-beslissing. Hoe is het zover gekomen?

WOW. hard. Geen idee…
Kan je niet wachten tot je 18 bent?
Dan hebben je ouders toch niets meer te zeggen…

heftig! ik weet het niet, maar veel succes.

sterkte met alles!

nee wettelijk niet maar het zal wel doorgaan, ik denk dat haar ouders dan nog steeds dingen voor haar zullen bepalen en ze zal wel mee moeten werken denk ik.
ja ik weet het, het klinkt vaag wat ik zeg maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen

Ik heb mijn naam laten veranderen toen ik 12 was, mijn vader was mijn vader niet en daarom heb ik mijn moeders naam genomen. Mijn moeder heeft of 1 keer 100 euro betaald voor mij of mijn broer, of voor ieder 100 euro(of gulden). Maar echt makkelijk was het niet. Er is een site voor kinderen die vragen hebben over hun rechten. Ehm Google Kinder rechten.nl ofzo.

Sterkte en succes.

Aaaw dankjulliewel!
@ Veerism; Het is idd een lastige situatie ja. Vooral omdat het in stiekem moet; ik kan dus geen brieven en telefoongesprekken enz ontvangen. Daarom begin ik al vroeg met mijn research, dan ben ik iig voorbereid. In Engeland kan het ZO snel, letterlijk je betaalt gewoon 130 pond, geeft goede redenen, en de volgende dag heb je je nieuwe paspoort… Ik ben altijd erg trots op mijn Nederlandse paspoort haha, maar zoals de Engelsen zeggen, this takes the piss.

Hoe het zover is gekomen? Ik wilde het liever niet posten voor het geval ik zeurderig overkom, maargoed… Ik weet het niet echt. Ik hou van ze hoor. Maar ik ben 17, mag geen make-up, vriendjes, facebook, MSN/E-mail, Hyves, naar buiten zonder begeleiding, met vriendinnen iets doen, naar verjaardagen, naar de bios, mobieltjes worden gecontroleerd, moet een hoofddoek om, altijd verschrikkelijke lange kleding, etc… Ik voel me gewoon een totaal ander persoon. Ik ben gewoon helemaal westers. Ik voel me niet eens moslim meer. Als dat het enige was, dan zou ik het voor hen doorstaan… maar dat is niet alles. We gingen dit jaar ‘op vakantie’ naar Irak (waar ik vandaan kom) en ze willen daar over een jaartje weer terug naar gaan en dat ik daar naar de uni ga. Nou ik woon liever een riool. Zo erg vond ik dat land.

@ xFutureDreams: Sorry ik had iets duidelijker moeten zijn, ik wil inderdaad wachten totdat ik 18 ben! (Juni volgend jaar)

Maar ik ga nu even op die site rondkijken.

Sterkte, het is een zeer harde en zware beslissing maar ik begrijp waarom je wilt ‘vluchten’. Aan mij heb je niets, ik heb echt geen idee van dat soort dingen. Sorry.

wow, sterkte ik heb geen idee hoe het in nederland zit met dat naamsverandering.

ik snap dat als je zo kort gehouden wordt je het echt zat bent, moeilijk echt 'n moeilijke maar wel moedige beslissing.
en als je hier in nl bent wat dan? heb je hier wel iets, kennissen? geld etc. :ö
lijkt me lastig succes & sterkte :slightly_smiling_face:!

Pfoe, wat een rotsituatie, maar ik snap het heel goed. In deze moderne wereld lijkt het me heel moeilijk om zo kort gehouden te worden…
Ik heb geen flauw benul van naamsveranderingen en alles, maar ik wil je veel succes wensen!

Ik heb geen idee hoe het allemaal zit qua pasporten e.d.
Je hebt toevallig ook geen vrienden/kennissen/familie in Engeland waar je een tijde zou kunnen wonen?
Tot je dus 5 jaar in Engeland woont en een eigen Engels paspoort kunt krijgen.
Wat ik me afvraag…
Waarom kom je wanneer je gaat studeren nier gewoon terug naar Nederland?
Je hebt toch nog een Nederlands paspoort dat geldig is of heb ik dat verkeerd gelezen?

Inderdaad sterkte! Lijkt me zo moeilijk om niet de vrijheid te kunnen hebben om te zien wie je bent.

Omdat ze dan nog een jaar hebben om me te vinden onder mijn eigen naam, snap je? Ik wil juist mijn naam veranderen zodat ze me niet kunnen vinden… Maargoed, ik had al een heel plan uitgestippeld (ook qua werk enzo) dus in Nederland studeren zou mijn hele plan zeg maar in de war gooien enzo.
Ja ik heb idd familie en kennis in nl, maar die mensen die ik ken kennen mijn ouders ook dus dat kan ook niet.

Haha ik heb dus op die site rondgekeken, ik pas dus in geen van die categorieen xD *surprisesurprise*

Nouja wat ik me nu eigenlijk afvraag is of het eigenlijk iets uitmaakt? Zelfs als ik mijn eigen naam gebruik zouden ze me niet zo snel vinden toch? Als mijn dochter bijv wegloopt dan zou ik geen idee hebben hoe ik haar paspoort kan gebruiken om haar op te sporen…

Ik heb hier een site gevonden met informatie over naamswijziging in Nederland.

http://www.rijksoverheid…-kiezen-en-naamswijziging

Dankje!

Je kan in Nederland niet zo makkelijk een andere naam aannemen.
Als je achttien bent kun je wel over je eigen acties beslissen en heb je geen toestemming meer nodig van je ouders.
Wat wel zou kunnen is de naam van je moeder aannemen, dat is makkelijker. Ik denk niet dat je ouders zullen verzinnen dat je dat doet.

Nou ja, (en ik heb teveel Veronica Mars gekeken dat weet ik), als jouw post nog steeds naar je ouders toegestuurd wordt… ik zou iig ook een ander bankpasje aanvragen, of schriftelijke bankafschriften afzeggen (ik krijg alleen electronische afschriften).
Een andere naam helpt je wel te voorkomen om een ‘paper trail’ achter te laten, lijkt mij.

Ik heb even op de site van de overheid gekeken. Hier staat hoe je je achternaam kunt wijzigen.
Je hebt verschillende redenen waarom het ‘mag’, misschien zou je een van die redenen kunnen gebruiken ipv de echte reden! Bijv. als reden dat het ‘moeilijk uit te spreken’ is oid.

Ik vind het heel dapper van je, en ook een hele goede stap. Heel veel succes ermee!

Wow, heftig ! ik heb er verder geen verstand van. Dus succes ! En ik vind die beslissing knap van je hoor !

Bedankt (: Ik vind het fijn om zulke reacties te krijgen, het is moeilijk om zoiets te plannen zonder je enigzinds (schrijf je dat zo? Sorry mijn Nederlands gaat achteruit) schuldig te voelen.

Ik denk toch dat ik professioneel advies nodig ga hebben - volgens mij is het niet onmogelijk volgens de engelse websites. Ik moet volgens hen informeren bij de Nederlandse ambassade hier in Londen, dus dat ik ga maar doen…