Naaimachine kapot ?

heeei
ik heb een naaimachine weet nie wat voor soort, heb er een tijdje nie op gezeten maar nu wil ik er weer dingetjes mee maken maar het probleem is
wanneer die helemaal aan staat en goed is dan draai ik aan dat draaiding aan de zijkant die er voorzorgt dat de naald omhoog gaat dat lukt dus niet die naald is helemaal die machine in gedraait en wilt nie omhoog en wanneer ik op die stapding mijn voet zet hoor je een raar geluid
mijn vraag dus kan iemand me helpen het te fixen ofseuw ?
plz plz als je een site weet of wat dan ook gewoon sturen ben wanhopig mensen

Ik heb geen verstand van die dingen helaas .
Weet niemand bij je thuis het? Anders even langs een naai atelier gaan?

ik denk dat er iets mis is met de spoel (dat kleine wieltje zeg maar waar je draad omheen zit, in de naaimachine)… zou je die niet eruit kunnen halen en opnieuw (goed dus) erin doen? met dat draaiding kan je ook even proberen zachtjes heen en weer te draaien achter elkaar een paar keer, in plaats van maar 1 kant op. hoop echt dat je hier wat mee kan! anders inderdaad even langs een naaiwinkeltje gaan ofzo, die weten het vast.

okee dankejwwelll xx

okee dankejwwelll xx

De meest voorkomende problemen met naaimachines is draadspanningen die niet goed zijn en de zg synchonisatie die niet gelijkloopt. Dat eerste is op te lossen door zowel het spoelhuis (onderkant) en de bovenspanning (bovenkant) met een kleine schroevendraaer aan te passen, dat andere probleem is lastiger op te lossen. Dat is meestal vuil (stof/garen resten) dat zich in de lagers en bewegende delen hebben genesteld, met rare geluiden tot gevolg. Dit is alleen te verwijderen door de machine deels te demonteren, wat ik zelf al eens gedean heb. Mijn 2 oude stalen naaimachines zijn uit de jaren 1956 en 1958 , inclusief orginele instruktieboekjes die nog in oud Nederlands geschreven zijn, daar staan ook alle uitleg wat te doen bij storingen en problemen.

@ TS, wat heb je zelf al gedaan om je naaimachine weer werkend te krijgen? is lastig oordelen vanaf een forum als we niet kunnen meekijken.

@Cavarnamagica ik kon door zon spleetje kijke en zag dat er draad ofseuw om zon dingetje zat ik probeerde het weg te halen maar lukte niet. en ik denk dat het probleem is dat die draaiding aan de zijkant niet meer “communiceert” met de naald ding zodat die naald omhoog kan.
kan je hier iets mee ?
xxx thnx voor reactie

Denk dat je bedoeld de grijper (zie afbeelding) dit is het onderdeel dat bij elke omwenteling de bovendraad grijpt en een lus maakt (het stiksel) Zit daar vuil, stof of kleine stukjes garen tussen? En voeld de machine stroef aan als je aan het grote wiel dat aan de rechterkant zit draait? En welk soort raar geluid maakt de machine als je de voet intrapt? Zoemend, piepend of tikkend?

Maar je weet net als wij hier dat het zonder dat we de machine zelf kunnen zien lastig oordelen is vanaf een forum. Ben afgelopen week ook weer bezig geweest met mijn naaimachine om een velvet legging te naaien, had ook een vaag stikselprobleem dat ik pas na ruim 2 uur klooien heb kunnen oplossen. Mijn naaimachines zijn wel oude bakken!

Grijper

http://www.naaimachineland.nl/webshop/images/Grijpers.jpg

Grijper in behuizing, dat is bij vrijwel alle naaimachines geliijk. Bij sommige staat hij vertikaal, bij andere weer liggend.

http://www.matri.nl/fotoextra/spoelcbuni.jpg

Link.

http://www.matri.nl/naaim…hine-grijper-service.html