Na je studie naar het buitenland voor een baan

Geen domme vraag hoor! Het is gewoon een accountant baan, maar dan zeg maar op starters niveau :slightly_smiling_face:

^Aah oke, weet je al meer?

Mijn maatje is terug gegaan naar Curacao omdat ze daar op een school kon werken. Na een half jaar is ze terug gekomen omdat het erg zwaar was om daar te wonen en te werken. Vergeleken de 5 maanden die we er toen hadden.

^Wat maakte het zwaarder dan voorheen dan?

Ja ze gaan nog even referenties checken, maar als het goed is krijg ik de baan :upside_down_face:
Ik vind het super spannend en ben zo benieuwd!

Ik ben sowieso niet van plan in Nederland te blijven wonen en werken. Ik heb al een half jaar gestudeerd in Zuid Afrika, en ga er binnenkort ook voor een jaar stage lopen. Waar ik daarna heen ga weet ik nog niet, waar de wind me brengt, maar Nederland zal het niet zijn.

@Sacha, wauw, gefeliciteerd! Super leuk en spannend zeg. Laat me weten hoe het verloopt :slightly_smiling_face:

Up.

Up!

Ik zelf heb ook geen ervaring “na je studie naar het buitenland”. Maar was altijd wel mijn droom om in het buitenland te wonen/werken. Hoe of wat wist ik toen nog niet maar het is gelukt, nu alleen nog werk. De ‘‘zorg studie’’ die ik in nl heb gedaan jaren terug is hier helaas niets waard ( wat ook wel goed uitkwam want ik wilde dat niet blijven doen). Ik ben nu dan bezig met een zelfstudie in programmeren. En hoop binnenkort werk te kunnen vinden :slightly_smiling_face:

Ik ben van plan om na mijn studie permanent residence aan te vragen in Canada. Heb er nu in totaal ongeveer een jaar gewoond en het is heel goed bevallen. En ik ben over een paar jaar afgestudeerd als verpleegkundige, en in Canada is er veel vraag naar verpleegkundigen :slightly_smiling_face:

Ik zou graag in de Verenigde Staten gaan wonen, maar mijn vriend en ik hebben daar niks aan onze degrees (jaren aan omscholing nodig). Zeker voor mijn vriend is dat heel lastig, want hij studeert geneeskunde. Ik vind het heel jammer :frowning_face:

^Ik studeer ook geneeskunde en ik wil dan wel niet naar Amerika maar een land binnen Europa, maar dat vind ik al verdomde lastig. Het zit in elk land zo anders in elkaar, dat ik een beetje de moed aan het opgeven ben.

Ahh dat is heel jammer inderdaad. Het is al erg moeilijk om Amerika binnen te komen via werk of studie. Je zou altijd nog kunnen meedoen met de “DV lotterij” als je het echt wil doorzetten om in Amerika te wonen en zo hopelijk een verblijfsvergunning te krijgen. Of je zou altijd nog een ander land kunnen proberen zoals Canada of binnen Europa.

Ik woon in Amerika en heb dan de mbo zorg en welzijn studie gedaan. Maar dat diploma accepteren ze dus ook niet. Dus ik moet iets anders kiezen. Wat ik prima vind, omdat ik dit toch al van plan was.

@ FallenAngel: Ja, de dv lottery (waar mijn familie en ik al jaren aan mee doen) was ook het onderwerp waar we over struikelden, of we nu ook mee zouden gaan doen, gezien onze degrees. Mijn vriend wil heel graag arts worden, maar hij wil absoluut niet in de VS werken (en is ook niet van plan om daar een residency te doen, of opnieuw te doen). Ik vind het wel erg jammer, ik heb al in de VS gewoond ook en zou graag terug willen. Europa is voor mij niet echt een optie, dan blijf ik net zo lief in Nederland :slightly_smiling_face:

Vervelend dat ze je diploma daar niet erkennen, gelukkig maar dat het dan zo goed uitkomt dat je iets anders kan gaan doen! (volgens mij ken ik jou trouwens uit het Amerika only topic)

@ Insouiance: O, dat is echt vervelend, dat het ook nog zo per land verschilt. Dat wist ik ook niet. Mijn vriend heeft zelf een tijd stage gelopen in Zweden en zegt altijd dat ze daar artsen nodig hebben (als het aan hem lag waren we volgens mij allang daar heen verhuisd haha). Heb je al enig idee waar je naar toe zou willen?

Haha ja klopt. Wij hebben al wel eens gepraat. Maar wist even niet zeker hoe het ook al weer met jou zat, maar nu weet ik het weer! Omdat je al wel eens in de VS heb gewoond had je toen een visum of verblijfsvergunning? Jammer dat je vriend het niet wil en jij wel… Dat lijkt me wel lastig. Ja het is vervelend van mijn diploma maar ik pieker er echt niet om, ik wist al dat ik iets anders wilde gaan doen nadat ik was verhuisd maar wist nog niet wat precies.

Upje voor dit leuke topic! Ik woon momenteel al 2 maanden in Boekarest. Het is enorm anders dan in Nederland, maar ik heb het wel heel erg naar mijn zin! Ik zal binnenkort proberen iets meer te schrijven over mijn ervaring (als er interesse is natuurlijk haha)

^Wat super leuk! Wat gaat de tijd snel zeg. Kan je je draai er vinden? En makkelijk vrienden maken?

Is het vergelijkbaar met buitenlandse stages? Alleen dan veel langer natuurlijk…

Ja gaat echt enorm snel he! In het begin was het wel even wennen, vooral een appartementje vinden was vrij lastig, omdat de meeste huiseigenaren geen engels spreken en je dan toch met een (duurdere) makelaar in zee moet… Maar het bevalt hier nu heel goed, ik heb enorm leuke collega’s en ook buiten het werk heb ik al best veel vrienden gemaakt. Ik ben wel een beetje bang voor de winter, heb gehoord dat ze temperaturen verwachten van -20 :cold_sweat: