na een verkrachting...

Hey,
Dit is best een rare vraag en niet iets dat je zomaar stelt maar ik moet het echt gaan weten ik ben nl. verkracht geweest door mijn ja biologische vader zal ik zeggen jaren lang ik was oud genoeg om het nu nog te kunnen herinneren maar ik weet niets meer van die gebeurtenissen het lijkt wel of ik alles heb gewist uit mijn geheugen en uiteindelijk zou dit niet slecht zijn maar ik zit nu met veel vragen enz… De vraag die ik dan ook wil stellen is of dit wel normaal is dat je zo’n gebeurtenissen helemaal niet meer weet? Alvast bedankt voor eventuele reacties

Je kan inderdaad onbewust nare gebeurtenissen ‘blokkeren’ omdat het rottig is ze steeds her te beleven. Misschien kun je hierover praten met een vertrouwenspersoon op je school, of een andere professional ofzo? Het is nameljk hartstikke fijn je verhaal kwijt te kunnen aan iemand die aandachtig luistert en goed advies geeft.
Wat heftig van je vader zeg, onwijs veel sterkte met de verwerking etc!!

Ja maar het probleem is ik weet niet waar ik moet over praten ik weet dat die dingen zijn gebeurd omdat hij heeft vastgezeten daarvoor maar ik weet voor de rest niks meer eigenlijk…

Ah damn dat is echt verschrikkelijk kut.
Het enige wat ik weet waar je je misschien in kan verdiepen is EMDR therapie.
Moet je anders maar even op googelen…
Verder veel sterkte !

Heb net gelezen over emdr misschien moet ik daar inderdaad eens achter horen , dankje hiervoor

Uit eigen ervaring weer ik dat EMDR therapie erg effectief kan zijn. Het is echter ook een zeer intensieve vorm (vind ik). Bij mij kwamen er ook allerlei zaken omhoog die ik (on)bewust had verdrongen.

De vraag is dus: wil je dit? De kans dat er hele nare herinneringen naar boven komen is vrij groot. Wil je hier doorheen? Misschien is het beter om jezelf het niet te herinneren.

Jeetje wat verschrikkelijk dat dit is gebeurd. En nee het is niet gek, er zijn veel mensen die niets meer weten van een traumatische gebeurtenis omdat ze het volledig hebben geblokkeerd. Je kunt inderdaad met behulp van speciale therapieën proberen je herinneringen terug te krijgen. Je zegt dat je met vragen zit… Kun je hier alleen antwoord op krijgen door je herinneringen terug te halen? Denk er goed over na want een therapie die alles weer naar boven haalt is heel heftig!

Neem eens contact op met een psycholoog of een vertrouwenspersoon.

Het is inderdaad heel logisch dat je het geblokkeerd hebt. Maar de vraag is, wil je het echt weten?
Waarschijnlijk is het zo gruwelijk geweest dat je brein het voor jouw eigen ‘veiligheid’ heeft geblokkeerd en vaak komt dat pas terug wanneer je er ook echt klaar voor bent.

Ja, dat is normaal. Vooral als je het op jonge leeftijd mee maakt.

-

Ik vind dat zo apart dat dat kan he…

Hey ik hoop heel erg dat je di bericht nog leest.
Ik heb zelf ptss post traumatisch stres stoornis.
Dus dat je een traumatische gebeurtenis hebt meegemaakt.
Ik weet ook niks meer van toen ik 12 was en alle jaren daarvoor omdat toen die dingen gebeurd zijn. Zou het misschien kunnen dat je ook ptss hebt? bij mij zijn ze er achter gekomen in een kliniek.
Als je het echt heb is het best handig om te weten aangezien het een stress stoornis is en je er onbewust wel last van hebt zonder dat je dingen herinnerd.

EMDR kan hier inderdaad bij helpen.
Maar ik heb een sessie gehad en dat vond ik zelf best lastig omdat ik heel verdrietig werd door herinneringen die ik me alleen onbewust herinnerde…
Hoop je geholpen te kunnen hebben :sob::muscle: